اینستکس مقدمه اجرای تعهدات دیگر اروپایی‌هاست

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸۱۷
اینستکس مقدمه اجرای تعهدات دیگر اروپایی‌هاست

نشست اعضای کابینه دوازدهم با اهالی رسانه در شرایطی در پاستور برگزار شد که موضوع کاهش تعهدات ایران در برجام و اخبار و حاشیه‌هایی که هر روز در‌خصوص اینستکس مطرح می‌شود؛ در راس پرسش‌های خبرنگاران از دولتمردان قرار داشت؛ طبیعی است که در یک چنین شرایطی محمدجواد ظریف بهترین چهره‌ای است که می‌توانست با حضور در جمع خبرنگاران به ابهامات موجود در این زمینه پاسخ دهد.

ظریف بعد از حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره انتشار برخی اطلاعات فروش نفت ایران در رسانه‌های عمومی از جمله صدا و سیما با بیان اینکه این کار حتماً در جهت منافع ملی نیست خاطرنشان کرد: این کار به منافع ملی ضربه خواهد زد و وزیر نفت نیز چنین کاری را برای منافع ملی نامناسب می‌داند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اینستکس اگر عملیاتی شود مقدمه‌ای است بر اجرای ۱۱ تعهد اروپا، گفت در گام بعدی کاهش تعهدات، ایران سطح غنی‌سازی را فراتر خواهد برد و میزان آن را نیز خود تعیین می‌کند.

محمد جواد ظریف با بیان اینکه گام بعدی کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، عدم رعایت غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ درصد است، خاطرنشان کرد: اینکه ما در گام بعدی در چه سطحی غنی‌سازی کنیم را خودمان و براساس نیازمان تعیین می‌کنیم.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار کرد: ما برنامه‌های ایران را اعلام کردیم و براساس آن هم عمل می‌کنیم و اروپایی‌ها هم باید بدانند تا زمانی که آنها به برجام متعهد باشند ما به برجام متعهد خواهیم بود. همچنین به همان شکل که اروپایی‌ها تعهداتشان را عمل کنند ما نیز تعهداتمان را اجرا خواهیم کرد. وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا نخستین تراکنش‌های اینستکس انجام شده است با تاکید بر اینکه این موضوع باید از بخش خصوصی پرسیده شود، اظهار کرد: اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که نخستین تراکنش در حال انجام است اما بخش خصوصی باید در این باره اظهارنظر کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح ادعای نقش داشتن اسراییلی‌ها در انفجار پایگاه موشکی در اطراف تهران و شهادت سردار تهرانی مقدم در یکی از مجموعه‌های نمایشی صدا و سیما و اینکه آیا ایران در این زمینه در مجامع بین‌المللی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی طرح کرده است، گفت: من بر اساس یک سریال تلویزیونی نمی‌توانم اقدام انجام دهم؛ به حمدلله تلویزیون هم نگاه نمی‌کنم. وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ۱۱ تعهد اروپا در قبال ایران در برجام و اجرای ساز و کار اینستکس در این زمینه گفت: بعد از خروج ترامپ از برجام ما جلسه‌ای در سطح وزرای خارجه سه کشور اروپایی و همچنین دو جلسه با حضور وزرای خارجه اعضای باقیمانده در برجام برگزار کردیم که در این جلسات اروپایی‌ها ۱۱ تعهد اعلام کردند که فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه‌گذاری در ایران، حمل و نقل، هوانوردی و کشتیرانی از جمله این تعهدات بود. وی ادامه داد: اروپایی‌ها بطور رسمی این ۱۱ تعهد را اعلام کردند و به اجرای آنها متعهد شدند.

ظریف با تاکید بر اینکه در هیچ کدام از تعهدات اروپایی‌ها، اینستکس یا ساز و کار ویژه مالی وجود ندارد خاطرنشان کرد: آنچه وجود دارد ۱۱ تعهد از سوی اروپایی‌هاست؛ اگر اینستکس عملیاتی شود تازه مقدمه‌ای می‌شود برای اجرای آن ۱۱ تعهد؛ لذا اروپایی‌ها باید به ۱۱ تعهدی که اعلام کرده‌اند عمل کنند.

وزیر امور خارجه افزود: پیش از اجرای این ۱۱ تعهد اروپایی‌ها در چارچوب برجام باید به مواد ۱ تا ۳ ضمیمه ۲ برجام توجه کنند؛ در این مواد نوشته شده «اینکه اروپا یک اقدامی کرده و قانونی را لغو کرده است کافی نیست، بلکه آثار آن قانون را باید نشان دهد»؛ لذا به صراحت گفته‌ایم تا زمانی که اروپا به برجام متعهد باشد ما نیز به برجام متعهد خواهیم بود اما همانطور که اروپا تعهداتش را انجام می‌دهد، ما نیز تعهدات‌مان را انجام می‌دهیم.

ظریف در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر دادستانی مبنی بر اینکه اینستکس فرزند معلول برجام است تاکید کرد: معلول یا غیر‌معلول؛ ما از اروپایی‌ها می‌خواهیم تعهداتشان را انجام دهند و تعهدات آنها نیز بسیار فراتر از اینستکس است. وی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره واکنش رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا نسبت به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم اظهار کرد: ترامپ می‌تواند به همه‌چیز واکنش نشان دهد ولی اگر ایشان می‌خواهد به خود حق دهد که چنین واکنشی را انجام دهد، ابتدا باید نقض برجام و خروج از آن را متوقف کند و تحریم‌های غیرقانونی را که به مثابه تروریسم اقتصادی علیه ۸۲ میلیون ایرانی است متوقف و بعد در این باره تصمیم بگیرد.

   واکنش وزیر نفت به پخش اخبار و تصاویر از نحوه صادرات نفت ایران

بعد از ظریف نوبت به زنگنه وزیر نفت رسید تا درباره عملکرد صدا و سیما در انتشار اطلاعات فروش نفت ایران صحبت کند. وزیر نفت گفت: من هم معتقدم برخی رسانه‌های خارجی دشمن ما هستند؛ بنابراین حتی بازنشر مطالب آنها هم کار خوبی نیست.

بیژن زنگنه درباره پخش اخبار و تصاویر در مورد نحوه صادرات نفت ایران، اظهار کرد: اگر درست بگویند این یعنی هر چه وزارت نفت رشته کرده است آنها پنبه کرده‌اند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در این زمینه با رییس صداوسیما صحبت کرده‌اید، بیان کرد: بله، صحبت کرده‌ام؛ ولی گفتند کسان دیگری هم قبل از ما اینها را پخش کردند که من هم معتقدم برخی رسانه‌های خارجی دشمن ما هستند؛ بنابراین حتی بازنشر مطالب آنها هم کار خوبی نیست و هیچ کس در کشور نباید در این زمینه کار خلافی کند، البته آنچه رویترز می‌گوید درست نیست و رسانه‌های ما هم باید حواس‌شان جمع باشد و اخباری از صادرات نفت منتشر کنند که وزارت نفت آنها را تایید می‌کند. زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا برخی در داخل کشور به دنبال هدف قرار دادن شما هستند؟ گفت: موضوع بزرگ‌تر از این‌هاست.

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا آنچه رسانه‌های خارجی درباره‌ صادرات نفت ایران بیان می‌کنند درست است؟ گفت: آنچه آنها می‌گویند را من تایید نمی‌کنم، خیلی از اخبار رویترز در این باره دروغ است، اما رسانه‌های ما نباید گول آنها را بخورند، از رسانه‌ها می‌خواهم به عنوان یک وظیفه ملی اخباری در مورد صادرات نفت منتشر کنند که مورد تأیید وزارت نفت باشد.

وزیر نفت همچنین درباره‌ انتقال اسناد شرکت نفت توسط خانم بازداشتی، اظهار کرد: هیچ مرجعی هیچ گزارش و تماس رسمی با ما در این زمینه نداشته و هر چه هست شفاهی و غیر‌رسمی است؛ البته دو سال پیش یک دستگاهی با یکی از همکاران ما در این زمینه صحبت‌های غیر‌رسمی داشته است، اگر چیز جدیدی است باید به صورت رسمی به ما بگویند. زنگنه همچنین درباره‌ نشست اخیر اوپک، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف ما از اجلاس اوپک این بود که تصمیمات در اوپک باید با اجماع گرفته شود، نه اینکه از بیرون این تصمیمات برای اوپک گرفته شود. اخیراً روالی خارج از اوپک ایجاد شده که موجب نگرانی اعضا شده است. ما این مسائل را به صراحت بیان کردیم که تاثیرگذار هم بود. تغییرات مهمی به لحاظ مفهومی در بیانیه همکاری اوپک و غیر اوپک ایجاد شد و فکر نکنم دیگر تصمیمی خارج از اوپک گرفته شده و به داخل اوپک آورده شود. این مهم‌ترین هدف ما از حضور در اجلاس اوپک بود.

   در شرایط هیجانی بازار خرید نکنید

«سوال‌هایتان تکراری است.» این عبارات واکنشی است که وزیر راه و شهرسازی نسبت به پرسش‌های خبرنگاران در خصوص مشکلات مستاجران ارایه می‌کند. وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه سوداگری و دلالی آفت بخش مسکن است، اظهار کرد: شرط عقل این است که متقاضیان خرید مسکن در شرایط هیجانی ایجاد شده، خویشتن‌داری کنند و تا آرام شدن اوضاع خریدی انجام ندهند.

محمد اسلامی در جمع خبرنگاران به بیان توضیحاتی درباره انتشار خبری مبنی بر حذف اسامی متقاضیان مسکن مهر پرداخت و گفت: متقاضیانی که در مهلت مقرر قانونی اقدام به ثبت‌نام و پرداخت وجه تعیین شده کردند در حال حاضر با مشکلی مواجه نیستند. وی خاطرنشان کرد: آن دسته از متقاضیانی که بعد از تاریخ اعلام شده وجوه مربوطه را آن هم به مقداری کمتر از میزان مقرر از طریق سامانه واریز کرده‌اند، با مشکلاتی مواجه شده‌اند. ما به دلیل آنکه به این افراد که عمدتاً هم متقاضیان دریافت مسکن مهر در پردیس هستند، کمک کنیم، اعلام کردیم که آنها می‌توانند به واحدهای باقی مانده در پرند و هشتگرد منتقل شوند و برای دریافت این واحدها ثبت‌نام نمایند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش خطاب به خریداران مسکن ادامه داد: مردم باید متناسب با وضعیت موجود، در شرایط بسیار بحرانی و غیرواقعی احتیاط کنند، خرید نکنند و اجازه دهند تا شرایط بازار مسکن آرام شود. مردم باید از تصمیم‌گیری در وضعیت هیجانی خودداری کنند. شرط عقل این است که هر کسی در شرایط هیجانی ایجاد شده، خویشتن‌داری کند و خریدی انجام ندهد تا اوضاع آرام شود و وضعیت واقعی خود را پیدا کند.

   واکنش رییس دفتر رییس‌جمهور به اظهارات اخیر دادستان کل درباره اینستکس

در شرایطی که بعد از مشخص شدن چهره سخنگوی دولت واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری کمتر در میان خبرنگاران حاضر می‌شد، دیروز بعد از مدت‌ها برای تشریح برخی موارد روبه روی خبرنگاران ایستاد.

محمود واعظی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر دادستانی مبنی بر اینکه اینستکس فرزند معلول برجام است، گفت: هر کس باید در چارچوب تخصص خودش صحبت کند و به موضوعاتی که بر آنها اشراف دارد، بپردازد.

وی اظهار کرد: اینستکس یک روش کار است و زمانی که این روش را بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که می‌تواند کاملاً عملیاتی شود و نسبت دادن صفات مختلف و تفسیرهای گوناگون از آن درست نیست.

واعظی با بیان اینکه سیاست دولت فراهم شدن امکان فروش نفت از طریق اینستکس است، خاطرنشان کرد: به همین جهت ما به اروپایی‌ها گفته‌ایم تا جایی که شما به برجام متعهد باشید، جمهوری اسلامی ایران نیز به آن متعهد خواهد بود. وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اخیر بازار ارز و اینکه آیا سیاست‌های دولت منجر به کاهش نرخ ارز در بازار شده است، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت نسبت به سال قبل تغییر یافته و مردم، تجار و تولید‌کنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که تمام مطالبی که درباره ذخایر کشور و شرایط آینده مطرح می‌شود، درست نیست و دولت مسلط و در حال اداره امور است.

 

 

ارسال نظر