عربستان باید به وظایفش در برگزاری مراسم حج عمل کند

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۷۲۶

گروه ایران|

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه عربستان باید به وظایفش در برگزاری باشکوه مراسم حج عمل کند، گفت: وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت مراتب اعتراض و گلایه‌مندی کشورمان را به دولت عربستان منتقل کنند و خواستار رفع برخی موانع شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رییس‌جمهوری،  اسحاق جهانگیری  دیروز در جلسه شورای عالی حج و زیارت که به ریاست وی برگزار شد، با اشاره به برخی کارشکنی‌های دولت عربستان در خصوص پروازهای حجاج ایرانی، اظهار داشت: البته سازمان حج و زیارت با همکاری سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم را برای جابه‌جایی حجاج ایرانی انجام داده‌اند و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد اما لازم است وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت مراتب اعتراض و گلایه‌مندی کشورمان را به دولت عربستان منتقل کنند و خواستار رفع برخی موانع شوند. معاون اول رییس‌جمهوری افزود: کشور عربستان باید به وظایف و مسوولیت‌هایش در برگزاری باشکوه مراسم حج عمل کند و دنیای اسلام باید برگزاری هرچه بهتر و مطلوب‌تر حج را از کشور عربستان مطالبه کند.

وی همچنین با اشاره به گزارش‌های رییس سازمان حج و زیارت در خصوص اقدامات صورت گرفته برای برگزاری مراسم اربعین امسال، بیان کرد: راهپیمایی اربعین رویدادی استثنایی، بی‌نظیر و بی‌سابقه است که ظرف مدتی اندک چندین میلیون زائر میان دو کشور ایران و عراق تردد می‌کنند که جا دارد از میزبانی و همکاری دولت و مردم عراق نیز قدردانی شود. جهانگیری همچنین با تبریک به حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب به خاطر انتصاب به عنوان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، از تلاش‌ها و خدمات حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسگر در دوران تصدی این نمایندگی قدردانی کرد.

در این جلسه رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت نیز گزارشی از آخرین اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته در آستانه مراسم حج ارایه کرد و گفت: امسال ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر از ایران اعزام خواهند شد و شروع پروازها به مقصد عربستان از ۱۷ تیر و بازگشت حجاج از ۲۶ مرداد صورت خواهد گرفت. وی افزود: در مراسم حج امسال، زائران ایرانی در قالب ۵۷۵ کاروان اعزام خواهند شد که ۳۱۱ کاروان مدینه قبل و ۲۶۴ کاروان مدینه بعد هستند. رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه زائران ایرانی با شعار خودسازی، اخوت دینی و تمدن اسلامی در مراسم حج امسال شرکت خواهند کرد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط همکاری و همراهی لازم را با سازمان حج و زیارت انجام داده‌اند و ثبت نام، سازماندهی، معاینات پزشکی، واکسیناسیون و جلسات توجیهی برای زائران به بهترین شکل ممکن انجام شده ضمن آنکه دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز نیز تأمین شده تا حجاج ایرانی هیچ دغدغه‌ای برای خدمات درمانی و بهداشتی در مراسم حج نداشته باشند.

حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم در این نشست از برگزاری بیش از ۵ هزار جلسه برای کاروان‌های حج خبر داد و گفت: اقدامات و هماهنگی‌های لازم در خصوص برنامه‌های فرهنگی و آموزشی برای زائران به خوبی انجام شده و انتظار می‌رود که حجاج ایرانی مراسمی آرام و معنوی را تجربه کنند.

در این جلسه که وزرای راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند، رییس سازمان اورژانس کشور هم با اشاره به اینکه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران امور بهداشتی و درمانی حجاج را عهده‌دار شده است، گفت: تدارکات و تمهیدات لازم برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی اندیشیده شده است.

در پایان این جلسه رییس سازمان حج و زیارت گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده و پیش‌بینی امکانات لازم برای سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات و نیز برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم اربعین امسال ارایه کرد.

 

ارسال نظر