تفاوت پاسخ رهبرانقلاب به دو رییس‌جمهور امریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۰۱۶

دریابان شمخانی در یادداشتی تحلیلی به بررسی تفاوت پاسخ رهبر انقلاب به دو رییس‌جمهور امریکا پرداخت

دبیر شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی نوشت: رهبرمعظم انقلاب در دیدار ماه مبارک رمضان با کارگزاران نظام از ارسال نامه اوباما رییس‌جمهور سابق امریکا به ایشان و «ارایه پاسخ» به وی خبر دادند، اما در ملاقات نخست‌وزیر ژاپن تاکید کردند: «ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم».

بدون شک هیچ تفاوتی میان ماهیت، اهداف و رفتار فریبکارانه حاکمان ادوار مختلف در کاخ سفید از جمله اوباما و ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران وجود نداشته و مشی آشتی‌ناپذیر رهبری در قبال خوی متکبرانه و زورگویانه حاکمان فعلی و سابق امریکا نیز یکسان است. امادلیل پاسخگویی متفاوت رهبری به درخواست مشابه دو رییس‌جمهور امریکا چیست؟

ترامپ با زیر پا گذاردن مجموعه هنجار‌ها و قوانین بین‌المللی تلاش می‌کند که خود را در جایگاه یک باجگیر بین‌المللی که رفتارش غیرقابل پیش‌بینی است، قرار دهد و تصورش این است که با این روش می‌تواند حقوق ملت ایران را نیز پایمال کند.

رییس‌جمهور فعلی امریکا با این شیوه رفتاری موجب شکل‌گیری چالش‌های بسیاری در عرصه بین‌المللی شده و البته در پاره‌ای موارد به‌ویژه در مواجهه با قارون‌های سفله در منطقه خلیج فارس نیز تاحدودی به اهداف مادی و ارضای حس خود‌بزرگ‌بینی‌اش دست پیدا کرده است.

برداشت من این است که وجود تفاوت در پاسخ رهبر معظم انقلاب به دو رییس‌جمهور سابق و لاحق امریکا را باید از دو زاویه ارزیابی کرد:

اول: تاکید بر منطق «ادب در برابر ادب» و «تحقیر در برابر قلدری»

دوم: تاکید بر «استقلال رای» و تداوم «مقاومت فعال» به عنوان راهبرد غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی ایران.

 

ارسال نظر