پاسخ قاطع به رفتارهای تحریک‌آمیز

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۹۲۷
پاسخ قاطع به رفتارهای تحریک‌آمیز

گروه ایران|

در ساعات ابتدایی بامداد روز پنجشنبه و در شرایطی که بسیاری از ایرانیان یا خواب بودند یا برای رفتن به محل کار خود آماده می‌شدند خبری به نقل از روابط عمومی سپاه پاسداران ایران روی خروجی خبرگزاری‌های داخلی قرار گرفت که بلافاصله ابعاد و زوایای جهانی پیدا کرد و به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی بدل شد.

 در این خبر روابط عمومی کل سپاه از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی امریکایی در ساعات اولیه بامداد روز پنجشنبه، پس از تجاوز به فضای سرزمینی ایران مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه خبر داده بود. بلافاصله پس از این اقدام امریکایی‌ها و واکنش ایران بود که روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای به تشریح جزییاتی از این اقدام پرداخت.

در این اطلاعیه آمده: «پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد روز پنجشنبه از یکی از پایگاه‌های نیروهای امریکایی در جنوب خلیج فارس با مختصات معلوم به هوا برخاسته و بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد.» این اطلاعیه افزوده است: «این هواپیمای بدون سرنشین در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی ایران، مشغول جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی می‌شود.» تحرکاتی که در نهایت باعث می‌شود تا ایران این پهپاد جاسوسی را مورد هدف قرار دهد. با روشن شدن ابعاد قضیه و در حالی که دولتمردان امریکایی تصور یک چنین برخورد قاطعی را از سوی ایران نداشتند، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا در حساب کاربری خود در توییتر در این باره گفت «ایران اشتباه بزرگی انجام داد» و اعلام کرد که مقامات ارشد کنگره را برای برگزاری جلسه‌ای فوری فرا خواهد خواند. جلسه‌ای که در نهایت مشخص شد در جریان آن مشاوران و کارشناسان به ترامپ درباره هر گونه ماجراجویی تازه در منطقه هشدار داده‌اند و آن را خسارت بار ارزیابی کرده‌اند. با افزایش این هشدارهای کارشناسی و رسانه‌ای بود که نشریه امریکایی نیویورک‌تایمز نوشت که «رییس‌جمهور امریکا از اقدامی متقابل که منجر به افزایش تنش‌ها می‌شد، عقب‌نشینی کرد.»

مهم‌ترین اقدام امریکا در مواجهه با یک چنین مشورت‌هایی این بود که سازمان فدرال هوانوردی امریکا با صدور یک فرمان اضطراری پرواز هواپیماهای مسافربری این کشور را بر فراز آب‌های ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز ممنوع کرد.

بر اساس گزارش شبکه بی‌بی‌سی سازمان هوانوردی امریکا، آنچه را تشدید تنش‌های نظامی و کاربرد موشک‌های با برد زیاد در نزدیکی مناطق پرتردد هوایی خوانده، عامل این نگرانی و تصمیم عنوان کرده است.

از سوی دیگر واکنش ایران اما به این رفتار غیر مسوولانه امریکایی‌ها از همان آغاز به صورت گسترده هم در حوزه دیپلماسی و هم در بخش نظامی و امنیتی دنبال شد؛ در وهله نخست، نماینده دایم ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان، اعلام کرد که نیروهای مسلح ایران یک پهپاد جاسوسی امریکایی را که وارد حریم هوایی کشورمان شده بود، هدف قرار داده و ساقط کرده‌اند.»

مجید تخت‌روانچی در این نامه اعلام کرد: «این اقدام پس از اخطارهای مکرر به پهپاد مذکور و طبق حق ذاتی ایران در دفاع مشروع از خود طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، صورت گرفته است.» در این نامه ضمن اعلام اینکه این اقدام امریکا نقض حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، به ویژه بند ۴ ماده ۲ آن بوده و مسوولیت بین‌المللی امریکا را در پی دارد، این عمل به شدیدترین لحن ممکن محکوم شده است.

از سوی دیگر و بر اساس اعلام وزارت خارجه ایران، سفیر سوییس حافظ منافع امریکا در ایران صبح روز گذشته با حضور در محل وزارت خارجه ضمن دریافت مراتب اعتراض ایران و انتقال آن بلافاصله به دولت امریکا در جریان جزییات بیشتر این حادثه قرار گرفت.

چهره‌های نظامی و امنیتی کشورمان هم هر کدام در گفت‌وگوهایی جداگانه حفظ قلمرو سرزمینی کشورمان را خط قرمز نیروهای مسلح ایران ارزیابی کردند و به مقامات امریکایی در خصوص هر نوع ماجراجویی هشدار دادند.

ایران هواپیمای جاسوسی دیگری را که ۳۵ سرنشین داشت، ‌منهدم نکرد در شرایطی که مقامات امریکایی هنوز از شوک حادثه انهدام پهپاد خارج نشده بودند؛ فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ابعاد تازه‌ای از ماجرا را در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی رونمایی کرد و خبر از وجود هواپیمای دومی داد که ایران می‌توانست آن را نیز مورد هدف قرار دهد اما بنا به دلایل گوناگون از این اقدام خودداری کرده است. اظهاراتی که نشان می‌داد ایران کاملا به تحرکات هواپیماهای جاسوسی و نظامی امریکا در منطقه مسلط است و آنها را زیرنظر دارد.

سردار امیر حاجی‌زاده گفت: همزمان با رهگیری پهپاد جاسوسی، یک هواپیمای جاسوسی دیگری نیز در نزدیکی آن در حال پرواز بود که ٣٥ سرنشین داشت، اما آن را منهدم و سرنگون نکردیم. سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» دیروز در حاشیه نمایش لاشه و قطعات هواپیمای جاسوسی امریکا در جمع خبرنگاران گفت: روز گذشته یک فروند هواپیمای با سرنشین جاسوسی دیگر نیز به همراه پهپاد منهدم شده به آسمان ایران تجاوز کرده بود که چون این هوایپیما ۳۵ نفر سرنشین داشت آن را منهدم نکردیم.

فرمانده هوافضای سپاه اظهار داشت: روز گذشته ۲ بار و هر بار دو نوبت به هواپیمای جاسوسی  MQ4C (پهپاد) امریکایی اخطار دادیم که توجه نکرد و به فضای سرزمین ایران وارد شد و پس از عدم توجه به اخطارها، آن را سرنگون کردیم.

حاجی‌زاده توضیح داد: در نخستین ساعات روز پنجشنبه یک فروند هواپیمای جاسوسی - تروریستی امریکا با نقض فضای سرزمینی ایران و بدون توجه به هشدارهای قرارگاه پدافندهوایی و زیر پا گذاشتن قوانین هوانوردی وارد آسمان ایران شده بود که توسط هوافضای سپاه منهدم شد.

وی با بیان اینکه قطعات به نمایش درآمده قطعاتی هستند که پس از سرنگونی این پهپاد روی آب‌های سرزمینی ایران شناور بودند، گفت: این هواپیما بدون سرنشین از نوع‌ ام‌کیو۴ سی (MQ۴C) است که از پایگاه امریکا از امارات و نزدیکی ابوظبی به پرواز در آمده و به سمت آب‌های سرزمینی ایران پرواز کرد. فرمانده هوافضای سپاه توضیح داد: این پهپاد با خاموش کردن سامانه‌های راداری و معرف با پنهان کاری از تنگه هرمز عبور کرد و به سمت چابهار ادامه مسیر داد و سپس دوباره به سمت آب‌های سرزمینی ایران حرکت کرد که در این بین قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیا در ساعت‌های ۲ و پنج دقیقه بامداد و ۳ و ۵۵ دقیقه به آن اخطار داد و این اخطارها به پایگاه زمینی منتقل شد اما آنها به این اخطارها پاسخ ندادند که در نهایت در ساعت چهار و پنج دقیقه بامداد، توسط سپاه منهدم شد. حاجی‌زاده با بیان اینکه این هواپیمای جاسوسی در ارتفاع ۵۰ هزار پایی در حال پرواز بود، گفت: این پهپاد مسیر هواپیماهای عادی و مسافربری را زیر پا گذاشته بود و به راحتی برای خود گشت زنی می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه امریکا یکی از گران قیمت‌ترین پهپادهای خود را از دست داد، اظهارداشت: ما کلکسیونی از پهپادهای امریکایی داریم و این هم سند تجاوز هوایی امریکا به آسمان ایران بود که نشان می‌دهد آنها نمی‌خواهند به مقررات بین‌المللی توجه کنند. فرمانده هوافضای سپاه با تاکید بر اینکه چگونه می‌توانیم اجازه دهیم یک پهپاد جاسوسی در پشت مرزهای ما به پرواز در بیاید، این یک هواپیمای مسافربری نبود، هواپیمایی جاسوسی بود که تا فاصله ۴۵۰ کیلومتر اهداف را شناسایی می‌کرد. حاجی‌زاده امنیت ملی و دفاع از تمامیت ارزی را خط قرمز ایران خواند و گفت: باید پرسید که اگر هواپیمای ما در نزدیکی مرزهای سواحل واشینگتن پرواز کند، امریکایی‌ها چه عکس‌العملی نشان می‌دادند.

وی اعلام کرد: در نزدیکی این پهپاد یک هواپیمای جاسوسی دیگر امریکا به نام پی۸ (P۸) نیز در حال حرکت بود و این هواپیما نیز وارد فضای سرزمینی ایران شد، اما به دلیل آنکه ۳۵ نفر سرنشین داشت ما آن را منهدم نکردیم.

فرمانده هوافضای سپاه یادآور شد: امریکایی‌ها چندی پیش نیز اعلام کردند که ایران به سمت پهپاد آنها موشک شلیک کرده است؛ آن موشک که به سمت پهپاد‌ ام‌کیو۹ (MQ۹) پرتاب شد یک اخطار بود که آنها به آب‌های سرزمینی ایران نزدیک نشوند.

    ایران به دلیل تجاوز پهپاد امریکایی

به سازمان ملل شکایت کند

استفاده از ابزارهای قانونی برای انعکاس تجاوزگری امریکا به سازمان‌های بین‌المللی راهکاری بود که رییس کمیسیون امنیتی ملی مجلس درباره آن صحبت می‌کند. فلاحت پیشه تاکید کرد: دولت باید با قید فوریت از امریکا در سازمان ملل به صورت رسمی شکایت کند. حشمت‌الله فلاحت پیشه در واکنش به سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی امریکا در خاک ایران گفت: دولت باید به فوریت از امریکا در سازمان ملل به صورت رسمی شکایت کند. تجاوز پهپاد امریکایی به خاک ایران نقض منشور ملل متحد و حاکمیت ملی کشورمان است. این اقدام خصمانه به حساب می‌آید که در قالب مقررات فصل ۷ منشور ملل مبنی بر پایبندی به امنیت ملی کشورها محکوم است.

فلاحت پیشه تاکید کرد: با توجه به حساسیت منطقه خلیج فارس باید از امریکا شکایت رسمی شود تا در قالب فصل ۷ منشور سازمان ملل ثبت گردد. این اقدام مکمل اقدامات قبلی امریکا در اعزام ناو به منطقه و تحرکات جنگی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان است. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تاکید کرد: این اقدام ایران نشان داد که ایران در دفاع از خاک کشورش با هیچ کشوری تعارف ندارد و از نظر فنی و تجهیزاتی آمادگی لازم را دارد.

    باید روش دیپلماتیک را برای حل بحران‌ها به کار گرفت

از میان چهره‌های سیاسی ایالات متحده برنی سندرز سناتور ارشد امریکایی نسبت به رفتالرهای دولت امریکا در خصوص خروج از برجام و اقدام به رفتارهای تحریک آمیز انتقاد کرد.

سندرزدر پی تنش‌های اخیر میان امریکا و ایران درباره پیامدهای فاجعه‌بار گسترش درگیری‌ها و منجر شدن آن به جنگ هشدار داد و بر حل‌وفصل دیپلماتیک بحران تاکید کرد. سناتور ارشد امریکایی در گفت‌وگو با شبکه‌ام. اس. ان. بی. سی در واکنش به ساقط شدن پهپاد جاسوسی امریکا توسط ایران گفت: من درباره تنش‌های رو به افزایشی که شاهد آن هستیم بسیار نگرانم. به گمانم در دولت ترامپ افرادی خواهان جنگ با ایران هستند. فکر می‌کنم اگر جنگی رخ می‌داد، یک فاجعه مطلق برای کشور ما، ایران، منطقه و جهان می‌بود.

سندرز در ادامه گفت: فکر می‌کنم کاری که باید انجام بدهیم این است که شرایط را آرام کنیم. وظیفه ما کمک به حکومت مستبدانه و آدم‌کش عربستان سعودی نیست. کاری که باید انجام بدهیم این است که به عنوان قوی‌ترین کشور جهان از قدرتمان استفاده کرده و ایران و عربستان سعودی را مجاب کنیم که به جای نظاره‌گر بودن افزایش تنش‌ها شروع به کاهش آن کنند.

سندرز با توضیح اینکه بسیاری از مواضع امریکا در سیاست خارجی که منجر به جنگ‌هایی مانند جنگ عراق، ویتنام شد مبتنی بر دروغ بوده است، در پاسخ به این سوال که آیا کاخ سفید درباره حمله رخ‌داده به دو نفت‌کش دریای عمان صادق نیست یا اینکه درباره پهپاد جاسوسی ساقط شده، اطلاعات درستی از سرویس‌های اطلاعاتی امریکا دریافت نمی‌شود، گفت: درباره نفت‌کش‌ها اختلاف نظر وجود دارد. صاحب نفت‌کش ژاپنی گفت که این حمله از طریق چیزی که به این نفت‌کش شلیک شده است. درباره ساقط کردن پهپاد نیز این اختلاف نظر وجود دارد که آیا [این پهپاد] در منطقه بین‌المللی بوده است یا در قلمرو ایران.


ملت ایران دیپلماسی را با دیپلماسی و جنگ را با دفاع جانانه پاسخ می‌دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه در حساب توییتری خود نوشت: ملت ایران دیپلماسی را با دیپلماسی، احترام را با احترام و جنگ را با دفاع جانانه پاسخ می‌دهد. سیدعباس موسوی دیروز با اشاره به سخنان برایان هوک رییس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت امور خارجه امریکا در حساب توییتری خود نوشت: «آقای هوک! آیا سال‌ها جنگ و تروریسم اقتصادی تحمیلی به ملت ایران و نقض عهدها و قطعنامه‌ها را «دیپلماسی» می‌خوانید!؟» وی تصریح کرد: ملت ایران دیپلماسی را با دیپلماسی، احترام را با احترام و جنگ را با دفاع جانانه پاسخ می‌دهد. «برایان هوک» رییس گروه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه امریکا امروز -جمعه- در اظهاراتی از ایران خواست که با رویکرد دیپلماتیک به دیپلماسی واشنگتن پاسخ دهد و از اقدام نظامی استفاده نکند.

 

ارسال نظر