اروپایی‌ها فقط تا ششم تیر مهلت دارند

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۶۸۶
اروپایی‌ها فقط تا ششم تیر مهلت دارند

گروه ایران|

«عبور از سقف تعهدات بر اساس مفاد قانونی برجام»عنوان راهبردی بود که ایران بعد از خروج ترامپ از برجام و مشاهده رفتارهای منفعلانه اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود در برجام در دستور کار قرار داد. راهبردی که بعد از گذشت یک‌سال از خروج ترامپ از برجام در پیش گرفته شد تا ایران هم مبتنی بر ردیف‌های برجام سطح تعهدات خود در این سند بین‌المللی را کاهش دهد. در آخرین دست از برنامه‌ریزی‌های اجرایی در این خصوص دیروز سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ایران ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو گرم اورانیوم غنی شده که پیش‌تر در برجام تعیین شده بود، عبور خواهد کرد. بهروز کمالوندی، در جریان بازدید نمایندگان رسانه‌ها از مجتمع آب سنگین اراک گفت: از امروز (دوشنبه) شمارش معکوس برای عبور از ذخیره ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده آغاز می‌شود و تا ۱۰ روز دیگر یعنی ۲۷ ژوئن (۶ تیرماه) از این سقف عبور می‌کنیم.

   دیگر آب سنگین را به عنوان یک ماده اولیه صادر نمی‌کنیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران در مجتمع آب سنگین اراک ادامه داد: ما تصمیم بر آن داریم که دیگر آب سنگین را به عنوان یک ماده اولیه صادر نکنیم. ممکن است در سنوات آینده میزان استفاده از آب سنگین در داخل به حدی افزایش یابد که نیاز به صادرات نباشد. وی در این ارتباط توضیح داد: این قضیه به مانند صدور گاز است که ما گاز را به عنوان ماده اولیه صادر نمی‌کنیم بلکه آن را در مواد پتروشیمی استفاده می‌کنیم و در آن قالب صادر می‌کنیم. کمالوندی با بیان اینکه حرکت در این راستا از نظر اقتصادی ارزش بالایی دارد، ادامه داد: البته ما در این راستا نمی‌خواهیم تعهداتی که در گذشته به بازارهایمان داده‌ایم را کنار بگذاریم و در کنار حفظ تعهد، به حفظ بازار خود نیز توجه داریم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه آب سنگین دارای موارد استفاده متعددی در رشته‌های مختلفی از جمله پزشکی است و به درمان و تشخیص بسیاری از بیماری‌ها در نوزادان کمک می‌کند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد اجرای مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی ایران تصریح کرد: ما در ارتباط با این موضوع منتظر تصمیم مقامات مسوول کشور هستیم. هنوز برای اروپایی‌ها فرصت برای تصمیم‌گیری وجود دارد. ما دیگر صبر نداریم. حدود یک سال صبر کردیم دو ماه نیز به آنها فرصت داده‌ایم اکنون مدت محدودی از این زمان باقی مانده و آنها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. وی با بیان اینکه اگر از این فرصت استفاده نشود، ما می‌توانیم دو تحلیل ارایه کنیم، خاطرنشان کرد: تحلیل اول این است که آنها نمی‌خواهند به تعهداتشان عمل کنند و تحلیل دوم این است که نمی‌توانند این کار را انجام دهند. توانایی فنی و داخلی لازم را ندارند یا اینکه نمی‌توانند در مقابل رقیب خود قرار بگیرند. کمالوندی با تاکید بر اینکه مقامات وزارت خارجه همچنان با مقامات اروپایی در مذاکره هستند و تماس دایمی بین آنها وجود دارد، ادامه داد: همانطور که در جریان هستید، خانم اشمید روز شنبه با آقای عراقچی دیدار داشت و گفت‌وگوهایی در این دیدار انجام شد.

   پایانی بر صبر راهبردی ایران

وی تاکید کرد: آنچه مهم است این است که ایران بیش از این برای به نتیجه رسیدن اقدامات آنها صبر نخواهد کرد و آنها باید از فرصت باقی مانده برای اجرای تعهداتشان استفاده کنند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: نکته دیگر به خصوص برای اروپایی‌ها این است اگر اقدامی که در مرحله اول زمان‌بر بود انجام شد برای اقدامات بعدی به خصوص غنی‌سازی بیش از ۳.۶۷ درصد، زمان زیادی را نخواهد گرفت و از متخصصان خودمان هم سوال کردم یک یا دو روز بیشتر فرصت وجود ندارد.

وی افزود: ذخایر ایران با روند و شتاب بیشتری ادامه پیدا می‌کند و اگر مهم است که برجام را حفظ کنند باید در این زمینه تلاش کنند. در واقع اقدامات ایران در راستای پاراگراف ۲۶ و ۳۶ برجام انجام شده که بخش‌های اولیه برجام مربوط به تعهدات ایران و از آن به بعد تعهدات سایر کشورها است. بنابراین وقتی به پاراگراف ۲۶ و ۳۶ برجام می‌رسیم حقوقی هم برای کشورها قائل شده‌اند و اگر ایران احساس کند که تحریم‌ها برداشته نشده می‌تواند بخشی از تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورد و این همان کاری است که ما انجام دادیم اما به موجب اینکه تعهدات خود را انجام دهند به حالت اولیه برمی‌گردد. کمالوندی خاطرنشان کرد: بنابراین، این اقدامات در چارچوب برجام است و امروز هم که در خدمت متخصصان خودمان بودیم آنچه دستور دارند از مقامات عالی، این است که هر دو رآکتور را با هم جلو ببریم، هم طراحی و هم بازطراحی و اینکه جمهوری اسلامی ایران هم تصمیم بگیرد که به رآکتور قبلی برگردد دیگر در قالب یک معما یا راز نیست. در سطح بین‌المللی هم مطرح شده و با توجه به امکاناتی که ایران در رابطه با لوله‌های کالندریا در اختیار دارد این رآکتور قابل اجراست.

   اروپایی‌ها وظایف‌شان را طبق برجام ادامه دهند

کمالوندی افزود: فکر می‌کنیم طی دو و نیم ماه آینده برای عرضه تولیدات می‌توانیم تا ۱۳۰ تن هم افزایش دهیم که در اینجا باز نقض برجام هم نیست. در برجام پذیرفتیم که مازاد ۱۳۰ تن را به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم و آنچه که می‌گوییم انجام نمی‌دهیم عرضه کردن تولیدات به عنوان بخشی از تعهدات خودمان است. اینکه فکر می‌کنند اگر ما تولیداتمان را عرضه نکنیم و کسی خریداری نکند اتوماتیک‌وار تعطیل می‌شود، مثل همان چیزی که ترامپ عنوان کرد آب سنگین ایران را کسی نخرد در حالی‌که این فقط در ذهن آنها است. ما بازارهای خودمان را داریم، انواع محصولات جدید را هم تولید می‌کنیم. وی ادامه داد: ظرفیت ما به نحوی است که نیاز یک میلیون بیمار را تأمین می‌کند و صدها هزار بیمار از داروهای ما استفاده می‌کنند و همه این اتفاقات نوید آن را می‌دهد که در حوزه‌های این صنعت پیشرفت‌هایی داشته باشیم و آنچه که مورد نظر رهبری است محقق شود. بنده به نمایندگی از جامعه بزرگ صنعت هسته‌ای کشور که ۱۴ هزار نفر است می‌گویم که همه گوش به فرمان رهبری هستند و اجازه نمی‌دهند این صنعت صدمه ببیند. کمالوندی در پاسخ به خبرنگار ایسنا که پرسید با توجه به نشست امروز اروپا برای بررسی مهلت ۶۰ روزه ایران امکان دارد ایران در اقدامات گام اول تجدید نظر و برای ورود به گام دوم صبر کند؟ گفت: بهتر است آنها هر چه زودتر به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند چرا‌که ما هر چه جلوتر می‌رویم کار برای آنها سخت می‌شود، ذخایر ما بیشتر می‌شود، سرعت ما بیشتر می‌شود. ما با حداکثر ظرفیت در حال حرکت هستیم. البته برخی از الزامات فنی نیز وجود دارد که ممکن است کمی زمان ببرد ولی ما با یک ریتم فعالیت‌هایمان را آغاز کرده‌ایم که این ریتم به مرور تندتر می‌شود و به محض اینکه مشاهده شود آنها به تعهدات خود عمل نکرده و از فرصت مشخص شده استفاده نکرده‌اند ما براساس تصمیم مقامات کشور وارد مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی خود خواهیم شد.

   سناریوهای مختلفی برای عبور از سقف غنی‌سازی ۳،۶ داریم

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد عبور ایران از سقف غنی‌سازی ۳،۶ گفت: در این ارتباط سناریوهایی مطرح است، یکی این است که غنی‌سازی را فراتر از ۳،۶ برای نیاز بوشهر تعریف کنیم. یک سناریوی دیگر این است که آن را برای رآکتور تحقیقاتی تهران تعریف کنیم. کمالوندی درباره اینکه آیا گام آخر ایران خروج از برجام خواهد بود؟ گفت: اگر به همین سبک ادامه دهیم عملاً همین اتفاق می‌افتد. اگر بگوییم خارج می‌شویم یا نمی‌شویم خیلی مهم نیست کما اینکه الان شاید خود امریکا هم متوجه شده باشد که اشتباه کرده از برجام خارج شد. ممکن است با عدم اجرای تعهدات از سوی اروپا و تعلیق‌های ما به جایی برسیم که عملا برجامی وجود نداشته باشد. این اتفاق دارد می‌افتد مگر اینکه تغییری ایجاد شود.وی ادامه داد: در حال حاضر یا اروپا وقت کشی می‌کند یا نمی‌تواند کاری انجام دهد که در این وضعیت نمی‌تواند برجام ادامه یابد. اگر شرایط این باشد برجامی باقی نخواهد ماند که بخواهیم در آن بمانیم یا نمانیم.

 

 

ارسال نظر