حوزه قضایی در مسیر تحول

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۵۱۳
حوزه  قضایی  در مسیر تحول

گروه  ایران|

فراخوان رییس قوه قضاییه در خصوص مشارکت‌جویی از مردم و نخبگان در روند تحولات دستگاه قضایی منتشر شد. فراخوانی که در ادامه مسیر برنامه‌هایی است که رییس دستگاه قضا از زمان به دست گرفتن سکان هدایت دستگاه قضایی کشورمان آن را به عنوان یکی از ارکان اصلی شیوه مدیریتش بر ساختار قضایی معرفی کرده است. حجت‌الاسلام رییسی در حالی مدیریت خود را بر راس هرم قضایی کشور آغاز کرد که از منظر کارشناسان با توجه به سابقه سال‌ها فعالیت در حوزه‌های قضایی بهترین گزینه برای پیشبرد پروژه اصلاحات در دستگاه قضایی محسوب می‌شد.

حجت‌الاسلام رییسی در حالی کار خود را با دریافت حکم ریاست دستگاه قضا از مقام معظم رهبری در 17اسفندماه آغاز کرد که سابقه دیرینه‌ای در این قوه داشته و فعالیت قضایی خود را از سن ۲۰ سالگی به عنوان دادستان کرج آغاز کرده است. او دادستان همدان بوده و سپس جانشین دادستانی تهران شده و بعدها دادستان تهران و پس از آن در شمایل معاون اول قوه قضاییه و در نهایت رییس قوه قضاییه فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

مجموعه این تجربیات میدانی از فعالیت در بخش‌های کلیدی دستگاه قضایی باعث شد تا رییسی با یک برنامه مدون برای اصلاح ساختار قضایی وارد میدان مدیریت بر این دستگاه تاثیرگذار شود. اصلاحاتی که در دل برنامه ارایه شده توسط او گنجانده شد تا پروژه اصلاح ساختار قضایی بر اساس یک برنامه مدون؛ از پیش تعیین شده و مورد وثوق کارشناسان در دستور کار قرار بگیرد. کمتر از 100 روز بعد از ریاست بر قوه قضاییه دیروز فراخوانی از سوی رییس قوه قضاییه منتشر شد که بر اساس آن از مردم و نخبگان خواسته شده تا دیدگاه‌ها، پیشنهادات و انتقادات خود را در خصوص تحول دستگاه قضایی با مسوولان در میان بگذارید.

رییس دستگاه قضا در بخشی از این فراخوان که در صفحات رییس قوه قضاییه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، آورده است: «امروزه با گسترش دسترسی‌های ارتباطاتی، فارغ از چارچوب‌های سنتی خشک و دیوان‌سالارانه، فضای_مجازی و رسانه‌های_اجتماعی به فرصتی بزرگ برای کم کردن فاصله‌های زمانی و مکانی در ارتباطات و به اشتراک‌گذاری نظرات تبدیل شده است. از این فرصت باید برای دریافت نظرات مردم و نخبگان از «ایده تا بازخورد» به بهترین نحو استفاده کرد.»

او در ادامه تاکید می‌کند: «آسیب‌های فضای مجازی -که در جای خود باید بطور جدی دنبال و رفع شود- نباید ما مسوولان را دچار خطای محاسباتی کند و موجب شود که خود را از فرصت کم‌نظیر ارتباط با مردم در این بستر محروم کنیم. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی باید از فرصت با ارزش فضای مجازی استفاده کرد و با اطلاع از نظرات و سوال‌های افکار عمومی، یک حضور موثر و جریان‌ساز را به نفع مردم رقم زد.»

رییس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به اهمیت مشارکت‌های عمومی در بهبود وضعیت بخش‌های مختلف تاکید کرد: «نیل به «قوه قضاییه تراز انقلاب اسلامی» در گام دوم، بدون مشارکت و نقش‌آفرینی مردم، نخبگان و دلسوزان انقلاب ممکن نیست. در مدت کوتاهی که از مسوولیتم در قوه قضاییه می‌گذرد، و پیش از آن نیز خصوصاً در دوره خدمت در آستان قدس رضوی، از نظرات ارزشمند کاربران رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده‌ام و از این پس نیز امیدوارم خادمان ملت را در ساخت قوه قضاییه‌ای مردمی، انقلابی و ضد فساد یاری کنید. بر این اساس اعلام می‌کنم تا زمانی که سامانه اختصاصی دستگاه قضایی برای ارتباط دو سویه با مردم و نخبگان در دسترس قرار بگیرد، صفحات متعلق به اینجانب در رسانه‌های اجتماعی، یکی از مسیرهای دریافت نظرات مردم و نخبگان خواهد بود.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «علاوه بر اینکه مردم عزیزمان می‌توانند رأساً نظرات خود را از این مسیر منتقل کنند، اینجانب نیز حسب مورد، فراخوان‌هایی جهت دریافت نظرات در خصوص ایجاد، اصلاح یا تکمیل برخی رویه‌ها، رویکردها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها اعلام خواهم کرد و در انتظار #نظرات راهگشای صاحب‌نظران و متخصصان این امر خواهم بود. امید است این رویکرد مورد رضای خداوند متعال از باب عمل به کریمه «و شاورهم فی الامر» و موجب اعتماد و دلگرمی عموم انسان‌های حق‌طلب و عدالتخواه باشد. توفیق روزافزون ملت رشید ایران را خواستارم.» واقعیت آن است که حجت‌الاسلام رییسی تنها رییس در بین روسای قوه قضاییه در تاریخ جمهوری اسلامی است که با سابقه فعالیت مستمر حدود 4دهه‌ای مسیر پیشرفت را در این بخش اثرگذار طی کرده است و با ابعاد و زوایای گوناگون این بخش به خوبی آشناست..

 

ارسال نظر