عقب‌نشینی وزیر خارجه امریکا از شروط 12گانه ‌

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۰:۱۶:۰۲
کد خبر: ۱۴۵۸۲۰
عقب‌نشینی وزیر خارجه امریکا از شروط 12گانه ‌

تعادل|

وزیر خارجه امریکا که برای شرکت در نشستی غیررسمی و محرمانه به سوییس سفر کرده، گفته کشورش حاضر است بدون پیش‌شرط با ایران مذاکره کند. مایک پمپئو که همواره به عنوان یکی از مهره‌های کلیدی سیاست «فشار حداکثری» بر ایران شناخته شده، در چرخشی آشکار از رویکرد گذشته گفته است امریکا آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران است، اما لازم است تا ایران مانند کشوری عادی رفتار کند.

رویترز نوشته، سخنان مایک پمپئو یک روز پس از اظهارنظر حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران، بیان شده است. حسن روحانی با تاکید بر اینکه ایران در برابر قدرت‌های زورگو و زیاده‌خواه، تسلیم نمی‌شود، گفته بود: «ما اهل منطق و مذاکره‌ایم. اگر با احترام کامل و در چارچوب مقررات بین‌المللی به کنار میز مذاکره بنشیند و نه اینکه فرمان مذاکره صادر کند. در آن صورت ما تابع خواهیم بود.»

در گزارش رویترز آمده: وزیر خارجه در اظهاراتی که به‌نظر می‌رسد نشان‌دهنده نرم‌تر شدن رویکرد او در برابر ایران است، در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر روحانی گفته: «آماده‌ایم تا در مذاکراتی بدون پیش‌شرط شرکت کنیم. ما آماده نشستن پشت میز مذاکره هستیم.» وزیر خارجه امریکا برای شرکت در نشست‌های محرمانه با حضور میهمانان قدرتمند و میلیاردرهایی از جهان به سوییس رفته است گرچه نام او در فهرست مدعوین قرار نداشت. او که در یک کنفرانس خبری با همتای سوییسی خود در شهر برن سخن می‌گفت، در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی یکی از خبرنگاران درباره تمایل دونالد ترامپ به مذاکره با ایران گفت: «شما گفتید که رییس‌جمهور امریکا در چند روز اخیر تمایل خود را برای گفت‌وگو با ایران نشان داده است. او مدت زیادی است که این را گفته است و فقط در همین چند مدت اخیر نبوده است. ما مطمئناً وقتی ایرانی‌ها به نتیجه برسند که مانند کشوری عادی رفتار کنند آماده مذاکره خواهیم بود.» دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده، نیز هفته گذشته در سفر به ژاپن گفته بود: «اگر ایرانی‌ها مایل به گفت‌وگو باشند، ما نیز تمایل داریم گفت‌وگو کنیم!» وزیر خارجه امریکا یکشنبه در حالی از آمادگی کشورش برای مذاکره بدون پیش‌شرط سخن می‌گوید که پیش‌تر ۱۲شرط برای آغاز گفت‌وگو با ایران مطرح کرده بود، شروطی که البته از سوی ایران هیچ اعتنایی به آنها نشد و حتی مقامات مختلف کشورمان تاکید کردند که در شرایط فعلی و تا واشنگتن به ایران احترام نگذارد و رفتار خود را اصلاح نکند تهران با این کشور وارد مذاکره نمی‌شود.

مایک پمپئو یکشنبه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که به تمامی تأسیسات هسته‌ای ایران که برای تحقیقات مورد نیاز است دسترسی دارد، آیا واشنگتن این را تأیید می‌کند و اگر نه، آیا تأسیسات خاصی را که باید درباره آن تحقیق شود به آژانس معرفی کرده است»، گفته: «نمی‌خواهم در این باره نظری بدهم و تنها می‌گویم که ما به دقت نتیجه فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دنبال می‌کنیم و همچنین درباره آنچه در آنجا رخ می‌دهد استنباط خود را داریم. دنیا باید بداند که ما به دقت نظاره‌گر این هستیم که ایران چگونه به برجام پایبند است که این نه تنها شامل آب سنگین می‌شود بلکه در برگیرنده مقدار اورانیوم غنی‌شده‌ای است که در حال ذخیره کردن آن هستند. ما با دقت این را که چند سانتریفیوژ مستقر دارند و اینکه آیا واقعا آنها را فعال یا بارگذاری خواهند کرد رصد می‌کنیم. ما بسیار به فکر این موضوع‌ها هستیم.»

دونالد ترامپ و مقامات ارشد دولت او در حالی از لزوم مذاکره با ایران حرف می‌زند که سال گذشته به‌طور غیرقانونی و بدون توجه به مخالفت‌های گسترده جامعه جهانی از توافق هسته‌ای (برجام) که چندین سال برای تحقق آن مذاکره شده بود، خارج شده و از آن زمان تاکنون ظالمانه‌ترین تحریم‌های یکجانبه را علیه مردم ایران اعمال کرده‌اند تا به‌گفته خودشان برای توافقی بهتر ایران را پای میز مذاکره بکشانند.

به اعتقاد ناظران، شکست دو دور مذاکره با کره‌شمالی در سنگاپور و ویتنام باعث شده است تا دونالد ترامپ که انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 میلادی را در پیش دارد به یک دستاورد چشمگیر در سیاست خارجی نیاز داشته باشد. موضوعی که وندی شرمن نماینده ارشد دولت باراک اوباما در مذاکرات هسته‌ای ایران، در نخستین واکنش‌ها به پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط پمپئو به آن اشاره کرده است. ایسنا نوشته، وندی شرمن در صفحه توییتر خود درباره صحبت‌های وزیر خارجه دولت ترامپ نوشته: «عکس گرفتن با رهبر کره‌شمالی، دونالد ترامپ را به نتیجه دلخواهش نرساند. حالا او به‌دنبال امتحان کردن شانس خود با ایران است.»

 

ارسال نظر