تاریخ سفر « آبه شینزو» به تهران درحال هماهنگی‌است

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۴۶۰
تاریخ سفر « آبه شینزو»  به تهران درحال هماهنگی‌است

گروه ایران|

طرح موضوع امضای پیمان عدم تجاوز میان ایران و کشورهای منطقه در کنار رایزنی‌های گسترده مقامات کشورهای مختلف برای کاستن از بار تنش در روابط ایران و امریکا باعث شد تا حال و هوای نشست روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه بیشتر حول محور پرسش‌هایی قرار بگیرد که از یک طرف موضوع تبعات اقتصادی تحریم‌های امریکا را دنبال می‌کردند و از سوی دیگر راهبردهای ایران برای مقابله با این تحریم‌ها را پیگیری می‌کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اما در اولین نشست مطبوعاتی خود با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی ترجیح داد تا تصویری از مهم‌ترین راهبردهای کشورمان برای مقابله با تحرکات تنش زدای امریکا و برخی کشورهای منطقه ارایه کند، موسوی در پاسخ به پرسش‌هایی که با موضوع احتمال مذاکره ایران و امریکا مطرح می‌شد اظهار کرد: در حال‌ حاضر در مرحله میانجیگری بین ایران و امریکا نیستیم.

سید عباس موسوی در ابتدای این نشست خبری که بیش از 70 دقیقه به طول انجامید گفت‌: در ابتدا و پیش از آغاز به سوالات مروری بر تحولات دیپلماتیک در هفته‌های اخیر می‌کنم. همان‌طور که در جریان هستید با خروج غیرقانونی امریکا از برجام و تحمیل شرایط سخت اقتصادی از سوی این کشور به ما و تروریسم اقتصادی که آنها علیه ایران آغاز کرده‌اند دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران وارد فاز جدیدی شد.

وی با اشاره به تصمیم ایران بر کاهش تعهدات برجامی‌اش و سخنان رییس‌جمهور و بیانیه شورای عالی امنیت ملی در این زمینه در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: همان‌طور که در جریان قرار دارید طی هفته‌های اخیر شاهد سفرهای منطقه‌ای آقای ظریف به کشورهایی همچون عراق، پاکستان، چین، هند، ژاپن، روسیه و ... بوده‌ایم. این تحرکات و رفت و آمدها طی هفته‌های آینده ادامه‌ خواهد داشت و سفرهایی نیز به کشورهای همسایگان شمالی مان در سطوح مختلف از جمله سطوح وزیر امور خارجه یا حتی رییس‌جمهور خواهیم داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه صحبت‌های خود در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در چند روز گذشته شاهد اظهارات متناقض ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در مورد روابط ایران و امریکا بوده‌ایم، چنان که رییس‌جمهور امریکا روز گذشته نیز در دیدار با نخست وزیر ژاپن بار دیگر بر تمایل کشورش جهت مذاکره با ایران تاکید کرد. نظر ایران در مورد این رفتارهای متناقض چیست؟ اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم ایران به لفاظی‌ها توجهی ندارد و آنچه  برای ما مهم است تغییر لفاظی‌ها به تغییر رویکرد است. ما بر اساس رفتاری که می‌بینیم تصمیم‌گیری می‌کنیم و آنچه برای ما مهم است تغییر رویکرد در رفتار امریکایی است.

سید عباس موسوی در پاسخ به این سوال ایسنا که طی روزهای گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه واردات نفت و گاز از سوی ترکیه از ایران به صفر رسیده است در حالی که پیش از این مقامات آنکارا اعلام کرده بودند که تابع تحریم‌های امریکا علیه ایران نخواهند بود، آیا شما در رفتار و سخنان مقامات ترکیه‌ای تناقضی مشاهده نمی‌‌کنید؟ خاطرنشان کرد: ترکیه از دوستان و شرکای مهم ما است. ترکیه از همسایگان مهم ایران است و روابط ما با این کشور همسایه همه‌جانبه و راهبردی است. ما با ترکیه در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی و مسائل اقتصادی همکاری داریم و تناقضی در گفتار و رفتار اعلام شده از سوی مقامات این کشور دیده نمی‌شود.

   پیمان عدم تجاوز

این دیپلمات همچنین در مورد پیشنهاد مطرح شده از سوی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در عراق مبنی بر امضای معاهده عدم تعارض با همه کشورهای خلیج فارس، اظهار کرد: ایران علاقه ندارد که در منطقه تنش و سوءتفاهم وجود داشته باشد. ما مایل هستیم که با ابتکاراتی هر گونه سوءتفاهم و تنش در منطقه از بین برود یا کاهش یابد و این پیشنهاد نیز در همین چارچوب مطرح شده است.وی با تاکید بر اینکه ایران این پیشنهاد را با حسن نیت اعلام کرده است، اظهار کرد: امیدواریم طرف‌های مقابل نیز با حسن‌نیت با این پیشنهاد برخورد کنند.سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با مذاکره ایران و امریکا با بیان اینکه مذاکره مستقیم و غیر مستقیمی بین ایران و امریکا در جریان نیست؟ اظهار کرد: ما در پای میز مذاکرات حضور داشتیم. آنها بر اساس برخی از توهمات اشتباه‌شان به صورت غیرقانونی از برجام خارج شدند و توافق صورت گرفته را زیر پا گذاشتند. ما فعلا چشم‌اندازی برای مذاکره با امریکا نداریم.وی همچنین در مورد موضع پایبندی اروپاییان به برجام و انجام تعهدات‌شان در رابطه با این توافق بین‌المللی خاطرنشان کرد: اروپاییان به صورت باید و شاید به این توافق پایبند نبوده‌اند و ما بارها در این زمینه تذکر داده‌ایم. موسوی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در رابطه با دیدار اخیر ظریف با یک سناتور امریکایی، خاطرنشان کرد: صرف دیدار به معنای مذاکره نیست. مذاکره، گفت‌وگو و رایزنی مفاهیمی هستند که از نظر معنایی با هم متفاوت هستند. ما مقامات کنگره امریکا را اعضای دولتی نمی‌دانیم و ما بنا نداریم که با هیچ یک از مقامات دولتی امریکا مذاکره کنیم.این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: گفت‌وگو و تبادل نظر با شخصیت‌های سیاسی سابق و کسانی که دارای تحلیل و نظر هستند و دستی بر آتش دارند، منعی ندارد و این گفت‌وگوها می‌تواند ادامه‌ داشته باشد.

   سفر آبه به تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند ماه پیش بحثی در مورد سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران مطرح شد، ولی این سفر انجام نشد اما اخیرا بار دیگر این موضوع مطرح شده است چنان که رسانه‌های ژاپنی اعلام کرده بودند که به زودی این سفر انجام می‌شود، ولی شما آن را تایید نکردید، گفت‌: سخنان من در راستای تکذیب این سفر نبود، بلکه ما گمانه‌زنی‌هایی که حول این سفر مطرح شده بود را تایید نکردیم. در مورد تاریخ انجام این سفر دو طرف ایرانی و ژاپنی در حال‌ رایزنی هستند و امیدواریم به زودی طی هفته‌های آینده تاریخ دقیق این سفر تنظیم شود.وی سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران را سفری مهم دانست و گفت‌: این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط ایران و ژاپن باشد.این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه‌ داد: من از لفظ «میانجی‌گری» و اعلام آمادگی برای کاهش تنش نمی‌خواهم استفاده کنم. ما شنونده نقطه نظرات کشورهایی که با حسن‌نیت و با دغدغه‌ مسائل منطقه را دنبال می‌کنند، هستیم.وی همچنین در ادامه به ارایه توضیحاتی در مورد سفر اخیر سه روزه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به عراق پرداخت و در این باره گفت‌: آقای ظریف در این سفر با تعدادی ازمقامات عالیرتبه این کشور همسایه دیدار و رایزنی کرد و مقامات عراقی را در جریان مواضع و دیدگاه‌های ایران در مورد آخرین تحولات منطقه قرار داد.سخنگوی وزارت خارجه در ادامه اولین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که ایران پس از کاهش تعهدات برجامی خود فرصتی ۶۰ روزه را به کشورهای اروپایی داد که به تعهدات خود در برجام عمل کنند و آیا تاکنون آنها اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند یا نه؟ گفت: ایران به تمام کشورهای عضو برجام به یک نحو نگاه نمی‌کند. کشورهایی چون چین و روسیه با وجود اینکه کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند روابط مستحکم خود را با ایران حفظ کرده‌اند. ایران تاکید دارد که باید کشورهای عضو برجام به تعهدات خود در این توافق بین‌المللی پایبند بمانند و در این چارچوب در وهله اول فرصت ۶۰ روزه‌ای را مشخص کرده، در این مدت سفرهایی را آنها انجام داده‌اند و رایزنی‌هایی داشته‌اند. یک کشور عضو برجام نیز درخواست برگزاری کمیسیون مشترک برجام را داشته است که طبیعی است باید در این مدت ۶۰ روز برگزار شود.موسوی ادامه داد: اگر طی این ۶۰ روز شاهد وقوع تحول خاصی بودیم به رایزنی‌های‌مان ادامه می‌دهیم و اگر چنین اتفاقی نیفتاد وارد فاز بعدی که اعلام کرده‌ایم خواهیم شد.

وی همچنین در ارتباط با پیشنهاد مطرح شده از سوی وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه ایران و امریکا زندانیان دو کشور را تبادل کنند، اظهار کرد: موضوع تبادل زندانیان که چندی پیش توسط آقای ظریف مطرح شد همچنان موضوعی است که به عنوان یک اقدامی انسان‌دوستانه می‌تواند مورد توجه طرفین قرار بگیرد.

 

ارسال نظر