پیشنهاد ایران برای امضای معاهده عدم تجاوز به کشورهای حوزه خلیج‌فارس

۱۳۹۸/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۳۶۸
پیشنهاد ایران برای  امضای معاهده عدم تجاوز  به کشورهای حوزه خلیج‌فارس

گروه ایران|

«امضای پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز» راهبردی است که ظریف دیروز و در پایان سفرهای منطقه‌ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس با طرح آن توجه افکار عمومی و رسانه‌ها جلب کرد و بلافاصله بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌های بین‌المللی پیدا و بازیگران منطقه‌ای را وادار به واکنش کرد. برای نخستین‌بار محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان که برای گفت‌وگو و رایزنی با مقامات ارشد عراقی به این کشور سفر کرده، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «در عراق دیدار‌های سازنده و مهمی با رییس‌جمهور، نخست‌وزیر، رییس پارلمان، وزیر امورخارجه و رهبران دو ائتلاف پارلمانی داشتم و پیشنهاد تعهدنامه منطقه‌ای عدم تجاوز مطرح شد.» ظریف در ادامه با تشریح گفتمان ایران مبنی بر تنش‌زدایی گفت: « ما به دنبال ایجاد روابط با تمام کشور‌های حاشیه خلیج فارس هستیم و در این راستا پیشنهادات متعددی برای همکاری از جمله پیشنهاد امضای تعهد عدم تجاوز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس را داده‌ایم.»  بعد از اظهارات ظریف بود که ضمن بازنشر این خبر تحلیل‌هایی نیز پیرامون آن ارایه شد.  رویترز با انتشار گزارشی در خصوص پیشنهاد جدید ایران آن را اقدام هوشمندانه‌ای برای مقابله با فضاسازی‌هایی که از سوی امریکا در خصوص ایران مطرح می‌شود دانست. از سوی دیگر اسپوتنیک با طرح این پرسش که «حال باید منتظر ماند و دید آیا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس درایت لازم جهت پذیرش طرح ایران برای اطمینان بخشی را دارند یا نه؟»نوشت: «بدیهی است که این کشورها (کشورهای حاشیه خلیج فارس) باید متوجه شوند که ترامپ فقط چند سال دیگر مهمان کاخ سفید است اما ایران تا ابد قرار است همسایه آنها باقی بماند و این طرح بیش از اینکه به نفع ایران باشد به نفع آنها است چون می‌تواند بقای آنها در قبال طرح‌های امریکا برای نابودی شان را تضمین کند.» این پیشنهاد در روزهایی که امریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش با دمیدن در آتش ایران‌هراسی تلاش می‌کنند تا اقدامات ایران را به عنوان مشکل اصلی منطقه معرفی کنند؛ برگ برنده‌ای است که می‌تواند جهت‌گیری‌های تازه‌ای در فضای منطقه‌ای ایجاد کند. تغییر فضایی که نشانه‌هایی از آن در جریان اظهارنظرهای بازیگران اثرگذار منطقه‌ای به خوبی پیداست.

    معاهده  دوستی

دیروز کانال تلگرامی دولت در خبری به نقل از سخنان ظریف در دیدار با حکیم نوشت: «پیشنهاد ایران برای امضای یک معاهده بدون تجاوز با کشورهای منطقه روی میز است.» ظریف گفت: تهران بهترین روابط ممکن را با کشورهای خلیج فارس می‌خواهد و هر گونه پیشنهاد برای گفت‌وگو در مورد این موضوع و کاهش تنش‌ها را می‌پذیرد وی همچنین تاکید کرد که ایران در برابر هر جنگی، چه نظامی و چه اقتصادی با تمام توان از خود دفاع خواهد کرد.او در ادامه افزود: هیچ زمانی توافق هسته‌ای را نقض نکردیم و اقدامات امریکا با قطعنامه شورای امنیت در خصوص استفاده از زور تناقض دارد و ما با هرگونه تحرکی در راستای جنگ مقابله کرده و با قدرت و ایستادگی با آن روبه‌رو خواهیم شد. در این دیدار، حکیم، وزیر خارجه عراق هم گفت که کشورش به ایفای نقش میانجی در تنش رخ داده در منطقه خاورمیانه ادامه خواهد داد. محمد‌علی‌حکیم تأکید کرد: ما مخالف تحریم‌های امریکا علیه ایران هستیم و کنار ایران قرار داریم و معتقدیم که تحریم اقتصادی ایران مفید نیست. حکیم گفت: بغداد کنار ایران است و ما میانجیگر بین دو طرف خواهیم بود.

    استقبال روسیه از پیشنهاد ایران برای امضای پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز

یکی از اولین واکنش‌ها به پیشنهاد ایران در خصوص امضای پیمان عدم تجاوز میان کشورهای منطقه از سوی روسیه بود. سرگئی لاوروف از پیشنهاد ایران برای امضای معاهده عدم تجاوز با کشورهای حاشیه خلیج فارس استقبال و آن را اثرگذار ارزیابی کرد.  به گزارش تسنیم، «سرگئی لاوروف»، دیروز از تصمیم دولت «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور امریکا برای اعزام 1500 نیروی بیشتر به منطقه غرب آسیا انتقاد کرده و گفته که چنین اقدامی خطرات امنیتی در منطقه را افزایش خواهد داد. وی در یک کنفرانس خبری با همتای کوبایی خود در مسکو گفت: «در خصوص تصمیم ترامپ برای اعزام 1500 نیروی مضاف بر نیروهایی که در حال حاضر در خاورمیانه و شمال آفریقا مستقر هستند باید گفت هنگامی که تجهیزات نظامی افزایش پیدا می‌کنند خطرات هم بالا می‌روند.» لاوروف از پیشنهاد ایران برای امضای معاهده منع تعرض در منطقه استقبال کرد و گفت «این می‌تواند اولین گام برای کاستن از تنش‌ها باشد.» لاوروف گفت: «توافق بر سر عدم حمله به یکدیگر ممکن است اولین گام برای کاستن از تنش‌ها باشد و ما این نوع ساز‌و کارهایی را صحیح می‌دانیم.»

 

ارسال نظر