دیوان محاسبات چشم بینای مجلس و مردم است

۱۳۹۸/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۲۹۲
دیوان محاسبات چشم بینای مجلس و مردم است

رییس قوه قضاییه در دیدار رییس، دادستان و کلیه مقامات دیوان محاسبات تاکید کرد: این دیوان چشم بینای مجلس و مردم است.

به گزارش «تعادل» از روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات، حجت‌الاسلام «سیدابراهیم رییسی» دیروز در این دیدار ولادت امام حسن(ع) را تبریک گفت و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، از رییس کل، دادستان و کلیه مقامات دیوان محاسبات کشور که مسوولیت خطیر نظارت را برعهده دارند، تشکر و ابراز امیدواری کرد که در اعتمادآفرینی در جامعه موفق باشند. رییس قوه قضاییه افزود: در قانون اساسی نقش بسیار مهم نظارت بر بیت‌المال بر عهده دیوان محاسبات کشور نهاده شده است و این نهاد چشم بینای مجلس شورای اسلامی و مردم است. وظیفه شما این است که در جامعه اعتمادآفرینی کرده و انضباط مالی را برقرار نمایید. حجت‌الاسلام رییسی، عادل آذر را شخصیت علمی و حرفه‌ای دانست که حضور وی در دیوان محاسبات کشور برای کسب اعتماد عمومی و استقرار انضباط مالی فرصت مغتنمی است.

وی تاکید کرد: باید قانون را محترم شمرد و از آنجایی که در قانون اساسی دیوان محاسبات کشور نقش نظارتی دارد، باید قوه قضاییه نیز در جهت پیشبرد ماموریت‌ها و وظایف دیوان محاسبات کشور با آن همکاری لازم را داشته باشد و چنین تعاملی البته نافی استقلال قوا نیست. رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه باید به ساز وکارها احترام گذاشت، اظهار داشت: حسابرسی دستگاه‌ها نوعی ساز وکار قانونی است که موجب کشف نارسایی‌ها می‌شود و چنانچه بخواهیم در مسیر قانون حرکت کنیم باید این حسابرسی‌ها را محترم بشماریم.

وی با اشاره به اشتراکات کاری قوه قضاییه و دیوان محاسبات کشور، تعامل تنگاتنگ این دو نهاد را موجب افزایش اعتماد عمومی در جامعه دانست. اگرچه سنگینی وظایف محوله بر قوه قضاییه را بسیار بالاتر از بودجه اختصاص یافته و عده و عُده این قوه برشمرد. «عادل آذر» رییس کل دیوان محاسبات کشور نیز در این دیدار ضمن تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی به ریاست قوه قضاییه، این انتصاب را از سوی مقام معظم رهبری بسیار شایسته خواند و افزود: انتصاب حضرتعالی از درون قوه قضاییه به ریاست این قوه به دلیل شناخت از درون قوه و همچنین از دستگاه‌های اجرایی کشور بسیار شایسته بوده و موجب امیدآفرینی شده است. وی در خصوص جایگاه و کارکرد قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه در احکام برنامه ششم و دیگر قوانین، ماموریت‌ها و مسوولیت‌های زیادی بر عهده دارد و به جهت حجم کار و برنامه تحول در قوه قضاییه بودجه اختصاص یافته تأمین‌کننده این ماموریت‌ها و برنامه‌ها نیست.

رییس کل دیوان محاسبات کشور بیان کرد: پیشنهاد دیوان محاسبات کشور اولویت‌بندی امور و افزایش تعامل با دیوان محاسبات کشور جهت ارایه راهکارها است. واضح است که عدم تناسب احکام و تکالیف با بودجه اختصاص یافته، تفریغ بودجه قوه قضاییه را با رویکرد عملکردی دچار چالش خواهد کرد.

آذر، درخصوص بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد نیز خاطرنشان کرد: رویکرد کلی کشور استقرار بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد است، لذا دیوان محاسبات کشور آمادگی دارد که تمام امکانات و دانش خود را جهت استقرار این نوع بودجه‌ریزی در اختیار قوه قضاییه قرار دهد.

وی همچنین پیشنهاد داد که کارگروه تعاملی مشترکی از قوه قضاییه و دیوان محاسبات شکل گیرد.

  همکاری دیوان محاسبات و قوه قضائیه در زمینه‌ حسابرسی و اعلام جرایم

رییس کل دیوان محاسبات کشور ارتباط و تعامل این سازمان با قوه قضاییه را خوب خواند و افزود: در دو زمینه حسابرسی و همچنین اعلام جرایم به قوه قضاییه همکاری داریم و این تعاملات به خوبی پیش می‌رود.

فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات کشور نیز در این دیدار گفت: دیوان محاسبات کشور به عنوان یک مرجع فراقوه‌ای، بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی و همچنین قوه قضاییه محسوب می‌شود. به همین دلیل ارتباط تنگاتنگی بین دیوان محاسبات و این قوه وجود دارد.

در پایان، از ریاست قوه قضاییه برای حضور در دیوان محاسبات و برگزاری نشست با کارکنان دعوت به‌عمل آمد که با استقبال وی روبه‌رو شد و دستور لازم را برای برگزاری این دیدار صادر کرد.

 

ارسال نظر