رویارویی دوباره عارف و لاریجانی

۱۳۹۸/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۲۹۱
رویارویی دوباره عارف و لاریجانی

گروه  ایران| مهدی بیک|

هرچند لیدرهای فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس دهم در روزهای اخیر در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بودند که در خصوص انتخابات هیات رییسه مجلس هنوز به نظر نهایی نرسیده‌اند و برخی از چهره‌های اثرگذار هم از ائتلاف سه فراکسیون اصلی بر سر یک چهره برای ریاست بر مجلس خبر می‌دادند؛ اما تحرکات دیروز طیف‌های مختلف حاضر در بهارستان نشان داد که برخلاف پیش بینی‌ها احتمالا آخرین انتخاب هیات رییسه مجلس به نسبت دوره‌های قبلی مراتب با هیجان بیشتری پیگیری خواهد شد.

فراکسیون امید به عنوان یکی از سه ضلع اصلی هرم مجلس دیروز رسما اعلام کرد که کاندیدای نهایی‌اش برای پست ریاست عارف است؛ تصمیمی که در نهایت باعث شد تا فراکسیون ولایی و مستقلین نزدیک به لاریجانی وارد یک ائتلاف ناخواسته شوند و اعلام کنند که در انتخابات هیات رییسه با یک هدف مشترک حضور خواهند داشت.

اما همان‌طور که از چند روز پیش زمزمه‌هایی از عزم جزم عارف برای کرسی ریاست به گوش می‌رسید، سرانجام در جلسه دیروز صبح فراکسیون امید تصمیم نهایی برای آخرین انتخابات هیات رییسه اتخاذ شد؛ تصمیمی که بر اساس آن عارف باید لباس رزم در میدان رقابت با لاریجانی را بر تن کند.

امیدی‌ها که صبح دیروز با دستور کار تعیین لیست کاندیداهای پیشنهادی برای انتخابات هیات رییسه قوه مقننه تشکیل جلسه داده بودند وارد رای‌گیری برای انتخاب گزینه ریاست مجلس شدند و در نهایت محمدرضا عارف را به عنوان کاندید این فراکسیون برای صندلی ریاست مجلس انتخاب کردند.

همچنین براساس اخبار منتشر شده، مسعود پزشکیان، علی مطهری و محمدجواد فتحی برای پست نواب رییسی مجلس کاندیدا شده‌اند.

در همین زمینه محمدعلی وکیلی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، علیرضا رحیمی، حسن لطفی، رضا کریمی، پروانه مافی، فاطمعه سعیدی، فاطمه حسینی، نورمحمد تربتی‌نژاد، حسنی جوریانی و حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری خود را کاندیدای پست دبیری هیات رییسه کردند.

فراکسیون ولایی برای ریاست مجلس کاندیدا معرفی نمی‌کند در نقطه مقابل فراکسیون امید فراکسیون ولایی قرار دارد که به نظر می‌رسید در انتظار رونمایی از برنامه انتخاباتی اصلاح‌طلبان هستند تا بعد از مشخص شدن راهبرد اصلاح‌طلبان برنامه‌های خود را اعلام کنند. در اولین سال انتخابات هیات رییسه مجلس دهم نیز فراکسیون ولایی بعد از مشخص شدن کاندیداتوری عارف با وجود مشکلاتی که با لاریجانی داشتند و انتقاداتی که نسبت به او مطرح می‌کردند؛ در صف حامیان لاریجانی ایستادند.

دیروز هم بعد از روشن شدن شمایل نامزد امیدی‌ها سخنگوی فراکسیون ولایی مجلس گفت که« این فراکسیون کاندیدایی برای ریاست مجلس در انتخابات هیات رییسه معرفی نمی‌کند.»

سید‌حسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح جلسه فراکسیون ولایی برای جمع‌بندی درباره کاندیداهای این فراکسیون در انتخابات هیات رییسه مجلس گفت: مجمع عمومی فراکسیون با اکثریت قاطع برای انتخابات هیات رییسه تشکیل شد و در ابتدا بحث و بررسی در خصوص کاندیداهای ریاست مجلس صورت گرفت.

وی توضیح داد: آقای حاجی‌بابایی کاندیدای ریاست بود جمعی از اعضای فراکسیون نیز معتقد به کاندیداتوری ایشان بودند اما بعد از رأی‌گیری فراکسیون ولایی به این نتیجه رسید که رییس معرفی نکند و آقای حاجی‌بابایی به احترام فراکسیون از کاندیداتوری منصرف شد لذا فراکسیون ولایی برای ریاست کاندیدایی معرفی نمی‌کند.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی درباره گزینه‌های این فراکسیون برای نواب رییسی مجلس گفت: بعد از بحث و بررسی در مجموع آقایان مصری و فرهنگی در فراکسیون برای نایب‌رییسی مجلس انتخاب شدند.

نقوی‌حسینی ادامه داد: کاندیداهای فراکسیون برای سمت دبیری مجلس در این جلسه مورد بحث قرار گرفت، داوطلبان زیادی وجود داشتند اما در نهایت فراکسیون به این نتیجه رسید تنها سه دبیر فعلی مجلس را به عنوان کاندیدای خود معرفی کند در نتیجه آقایان قاضی زاده، رنجبرزاده و امیرآبادی سه کاندیدای فراکسیون ولایی برای دبیری هیات رییسه هستند.

وی در پایان اظهار کرد: بنا بر این شد که فراکسیون در سمت کارپردازی تنها یک نفر را به عنوان کاندیدا معرفی کند، برای کارپردازی فقط آقای عباسی از طرف فراکسیون معرفی می‌شود.

  تکذیب فهرست‌های منتشر شده فراکسیون امید برای انتخابات هیات رییسه

رییس فراکسیون امید فهرست‌های منتشر شده منتسب به این فراکسیون برای انتخابات هیات رییسه را تکذیب کرد.

به گزارش ایلنا محمدرضا عارف با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به انگیزه‌های فراکسیون در انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ارتقا جایگاه مجلس یکی از اهداف فراکسیون امید محسوب می‌شود، همچنین ما قصد داریم اداره مجلس را بر اساس خردجمعی پیش ببریم.

وی تصمیم فراکسیون درباره انتخابات هیات رییسه را تصمیم جمعی دانست و تاکید کرد: فراکسیون از ابتدا موضعی ائتلافی داشت اگر قرار باشد هر فراکسیون برای خود خط قرمز تعیین نکند آن زمان ائتلاف معنا نخواهد داشت، می‌توان برای هر کرسی هیات رییسه گفت‌وگو و ائتلاف کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در فراکسیون امید برای همه پست‌ها کاندیداهای خوبی داشتیم حتی برای کرسی ریاست هم کاندیدا‌های برجسته‌ای وجود داشتند که در نهایت کنار رفتند ولی به‌طور کلی فضای بسیار خوبی شکل گرفته است.

وی همچنین درباره ائتلاف با سایر فراکسیون‌های مجلس بیان کرد: ائتلاف کلی منتفی است اما ما باب گفت‌وگو را باز گذاشته‌ایم تا بتوانیم با سایر فراکسیون‌ها گفت‌وگو داشته باشیم به همین دلیل مجمع عمومی این اختیار را به هیات رییسه داد تا درباره کرسی‌ها تصمیم‌گیری کند.

نماینده مردم تهران گفت: رأی‌گیری بر سر کرسی‌های هیات رییسه در فراکسیون امید به صورت مخفیانه و روی برگه صورت گرفت و همچنین آرا در حال حاضر برای اطمینان بیشتر در حال بازشماری است بنابراین هیچ فهرستی تا این لحظه قطعی نشده است.

مجموعه این اخبار و اطلاعات نشان می‌دهد که یک‌بار دیگر باید شاهد رویارویی لاریجانی و عارف برای کرسی ریاست مجلس باشیم.

 

ارسال نظر