روی موج خبر

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۴۶

     حمایت از الکترونیکی کردن امور دستگاه قضایی؛ میزان|

 رییس قوه قضاییه بر تعامل و همکاری سخاوتمندانه دولت در تخصیص امکانات و اعتبارات برای الکترونیکی کردن امور دستگاه قضایی تاکید کرد و توسعه عدالت الکترونیک در قوه قضاییه را از مهم‌ترین موانع بروز فساد دانست. به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در نخستین جلسه شورای راهبردی دادرسی الکترونیکی که با حضور مسوولان عالی قضایی، وزرای دادگستری و ارتباطات، فرمانده نیروی انتظامی و یکی از اعضای کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر لزوم تدوین هرچه سریع‌تر آیین‌نامه‌های مقرر در قانون دادرسی الکترونیکی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در تدوین آیین‌نامه‌ها باید مدنظر قرار گیرد، توجه به موضوع امنیت داده‌ها و صیانت از اطلاعات مردم و دستگاه‌هاست که با استفاده از تجربیات موجود باید در این زمینه پیوست‌های امنیتی لازم را تهیه کرد. رییس قوه قضاییه افزود: یکی از بارزترین کارکردهای الکترونیکی شدن امور، مقابله با فساد و به صورت خاص در دستگاه قضایی، جلوگیری از اطاله دادرسی است. بر همین مبنا باید شاخص‌های موجود مورد رصد دایمی قرار گیرد تا مشخص شود که اهداف این تحولات فناورانه به چه میزان محقق شده و آسیب‌هایی که در این مسیر وجود دارد، رفع شود.  آیت‌الله رییسی همچنین بر ضرورت ایجاد سازوکارهای تعامل کامل الکترونیکی میان دستگاه قضایی و نیروی انتظامی تاکید کرد و در ادامه با اشاره به انگیزه و اندیشه کافی در قوه قضاییه برای توسعه عدالت الکترونیک، خاطرنشان کرد: با توجه به این انگیزه و اندیشه، انتظار می‌رود که دولت در اعتباربخشی و تخصیص امکانات برای الکترونیکی کردن امور دستگاه قضایی، سخاوتمندانه و با نگاه اولویتی عمل کند.  

     شورای نگهبان اجازه تایید مصوبات غیر فارسی را نمی‌دهد؛تعادل|

سخنگوی شورای نگهبان طی توییتی نسبت به دغدغه‌ای که شب گذشته رهبر انقلاب در دیدار با شاعران درباره زبان فارسی بیان فرمودند، واکنش نشان داد. عباسعلی کدخدایی در پیامی توئیتری، نوشت: این شورا اجازه تأیید مصوباتی که در آن از لغات غیرفارسی استفاده شده را نمی‌دهد. وقتی در طرح‌ها و لوایح قانونی گاهی اوقات لغات غیر فارسی دیده می‌شود نگرانی رهبر معظم انقلاب از حفظ زبان فارسی قابل درک است؛ هرچند شورای نگهبان مطابق اصل ۱۵ قانون اساسی اجازه تأیید چنین مصوباتی را نمی‌دهد. لازم است صداوسیما نیز چنین نظارت موثری را بر برنامه‌های خود اعمال کند.»

     عراق بین ایران و امریکا میانجیگری کند؛ایسنا|

رییس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق با اشاره به روابط عمیق بغداد با تهران و واشنگتن گفت که عراق باید میان ایران و امریکا نقش میانجیگر ایفا کند. عمار حکیم، رییس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی‌اش منتشر شده، اعلام کرد که در رابطه با تنش به وجود آمده میان امریکا و ایران اقدامات ذیل را باید اتخاذ کنیم:  اول اینکه تلاش برای جلوگیری از وقوع جنگ در منطقه که این مساله اولویت ما به شمار می‌رود زیرا اگر جنگی رخ دهد به دیگر کشورهای منطقه نیز خواهد رسید تا اینکه به یک جنگ جهانی تبدیل شود و بیشترین آسیب‌ها به عراق خواهد رسید. دوم؛ ساکت کردن تندروها و تمام کسانی که در این اوضاع ملتهب هیزم در آتش می‌ریزند. سوم؛ با توجه به منافع عراق باید قطب نما و سیاست خود در این رابطه را مشخص کنیم. چهارم؛ پایان دادن به اتهامات و حفظ وحدت ملی ودر نهایت عراق روابط عمیقی با هر دو طرف دارد و باید نقش میانجیگر ایفا کند.

     فراکسیون ولایی در این دوره از انتخابات هیات رییسه ائتلاف نمی‌کند؛ایلنا|

سخنگوی فراکسیون ولایی مجلس گفت: فراکسیون ولایی بعد از آخرین جلسه مجمع عمومی رسماً نامزدهای خود را برای جایگاه‌های هیات رییسه آن هم به صورت مستقل اعلام می‌کند؛ قطعاً این فهرست ائتلافی نیست. سید حسین نقوی حسینی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس اظهار کرد: همان‌طور که تاکنون فراکسیون نمایندگان ولایی برای معرفی نامزدهای هیات رییسه با هیچ فراکسیونی ائتلاف نکرده، در این دوره از انتخابات هیات رییسه هم ائتلاف نمی‌کند . سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار داشت: اگر اعضایی از فراکسیون مصاحبه‌ای در این باره داشته، تنها نظر شخصی خود را اعلام کرده‌اند. فراکسیون ولایی بعد از آخرین جلسه مجمع عمومی، رسماً نامزدهای خود را برای جایگاه‌های هیات رییسه آن هم به صورت مستقل اعلام می‌کند؛ قطعاً این فهرست ائتلافی نیست.

     انتقاد از عملکرد اروپا در اجرای اینستکس؛ مهر|

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اروپایی‌ها فقط به برجام آویزان شده‌اند و اقدامی برای حفظ آن نمی‌کنند و بعید است «اینستکس» را هم اجرایی کنند. حشمت‌الله فلاحت پیشه با اشاره به بدعهدی‌های اروپایی‌ها برای حفظ برجام، اظهار داشت: اروپایی‌ها تاکنون نشان داده‌اند بازیگر مستقلی در تحولات نیستند و منتظرند بین ایران و امریکا شرایط تازه‌ای شکل گیرد. وی ادامه داد: در واقع کشورهای اروپایی تا آن زمان صرفاً می‌خواهند به عنوان یک بازیگر باقی بمانند اما اقدامی در تحولات انجام نخواهند داد.

 

ارسال نظر