نباید به واسطه یک اتهام، کل کارخانه تعطیل شود

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۷۹
نباید به واسطه یک  اتهام،  کل کارخانه  تعطیل شود

به هیچ‌وجه وقفه‌ای در نظام تولید رخ ندهد

گروه ایران|

نشست هم‌اندیشی جمعی از فعالان اقتصادی با آیت‌الله رییسی رییس قوه قضاییه عصر دیروز برگزار شد؛ جلسه‌ای که در جریان آن چشم‌اندازی از مهم‌ترین برنامه‌های دستگاه قضا برای حمایت از تولید و مقابله با فساد و ناهنجاری‌های اقتصادی ارایه شد و در نهایت برنامه‌ریزی برای تداوم چنین جلساتی در آینده نیز انجام شد. .

 به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت‌الله رییسی با بیان اینکه معتقدیم هیچ گونه وقفه در امر تولید نباید ایجاد شود، گفت: در همین رابطه به دوستان و همکارانمان تاکید کرده‌ایم که اگر اتهامی متوجه کارخانه یا کارگاهی شد نباید به هیچ‌وجه به واسطه این اتهام کل کارخانه یا کارگاه تعطیل شود و فقط باید از شخص مورد اتهام سوال و تحقیق شود،

آیت‌الله رییسی در ابتدای این نشست تصریح کرد: این دیدار فرصت مغتنمی است که در جریان نظرات صاحبان خرد و اندیشه در حوزه اقتصاد قرار‌گیریم، امروز بی‌تردید مساله اقتصاد در کشور ما یک موضوع محوری است و دشمن به لحاظ برخی کاستی‌ها این تصور را دارد که می‌تواند از این حوزه به ملت بزرگ ایران ضربه وارد آورد.

آیت‌الله رییسی با اشاره به جنگ اقتصادی و سیاسی و رسانه‌ای و روانی که دشمنان هر روزه علیه مردم ایران طراحی می‌کنند، گفت: امروز در شرایط فعلی نقش کارآفرینان و فعالان اقتصادی در کشور یک نقش ویژه است و همه مسوولان کشور باید از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف اعم از حقوقی و قانونی و مالی و تسهیلاتی حمایت کنند.وی با اشاره به بحث خصوصی‌سازی‌ها و واگذاری تصدی‌گری‌های دولت به بخش خصوصی گفت: هرچه از نقش تصدی‌گری دولت کاسته می‌شود باید بر نقش نظارتی آن و تلاش دولت برای توانمندسازی بخش خصوصی افزوده شود تا ما شاهد رونق تولید در کشور باشیم.رییس قوه قضاییه افزود: امیدواریم به برکت این ایام و مجاهدت فعالان عرصه اقتصاد شاهد رونق تولید و کاهش وابستگی‌ها و استقلال اقتصادی در کشور باشیم؛ این امر برای کشوری که در عرصه‌های مختلف موفقیت‌هایی را کسب کرده حتما شدنی است.آیت‌الله رییسی گفت: امیدواریم حرکت فعال و شتابان در عرصه اقتصادی با وجود مانع تراشی‌های دشمن و برخی ندانم کاری‌ها، صورت گیرد و رونق تولید در کشور محقق شود.وی اظهار داشت: مسوولان در بخش‌های مختلف باید از بخش خصوصی و بخش تولید حمایت‌های واقعی به عمل آورند.

 به نظارت همگانی اعتقاد و باور داریم

آیت‌الله رییسی گفت: آنچه را که مصمم هستیم این است که با استفاده از اختیارات و ظرفیت‌های قوه قضاییه به دنبال رونق اقتصادی، رونق تولید، مبارزه با فساد و  مبارزه با استنکاف از انجام وظیفه باشیم و مصمم هستیم این موارد را پیگیری کنیم.وی افزود: ما به نظارت همگانی اعتقاد و باور داریم؛ یعنی خود شما، نهاد‌های مردمی، سمن‌ها و فعالان اقتصادی می‌توانند در این رابطه بسیار نقش آفرین باشند. انجمن‌های اسلامی در بازار و در کارخانجات و در مجموعه‌های تولیدی می‌توانند نکات را به ما منتقل کنند.

رییس قوه قضاییه گفت: البته تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در نظام بانکی و مالیاتی یا واردات و امثال آن در اختیار دولت است. اما ما در دو موضوع قضاوت و نظارت نقش داریم. سازمان بازرسی کل کشور باید علاوه بر قضاوت کار نظارتی هم داشته باشد، لذا از ابتدای مسوولیت خود تاکید و پیگیری کردیم که یک دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری و کار آفرینی را در این سازمان داشته باشیم.

وی بیان کرد: البته این دفتر از قبل هم بوده است، اما خواسته‌ایم فعال باشد که اگر یک فعال اقتصادی در جایی به مشکل برخورد به این دفتر مراجعه کند.

آیت‌الله رییسی اظهار کرد: لذا در سازمان بازرسی کل کشور باید دفتری به این عنوان برای حمایت از وارد‌کنندگان، صادر‌کنندگان، تولید‌کنندگان و کارآفرینان وجود داشته باشد که اگر یا گله یا شکایتی داشتند آن را پیگیری کنند.

  نظارت و بازرسی بر حوزه پولی و بانکی

جزو برنامه‌های ماست

آیت‌الله رییسی با اشاره به نقش بانک‌ها در رونق تولید و اشتغال اظهار کرد: بانک‌ها هم می‌توانند در امر تولید و اشتغال نقش آفرینی کنند و نقدینگی را به سمت تولید سوق دهند و از سویی دیگر می‌توانند این نقدینگی را به سمت دلالی هم ببرند که به موجب آن بحران‌هایی در کشور ایجاد می‌شود؛ لذا نقش نظام پولی و بانکی در عرصه اقتصاد بسیار مهم است و نظارت و بازرسی بر حوزه پولی و بانکی جزو برنامه‌های در دستور کار ما است، همچنین بازرسی از سازمان‌هایی که در سخنان شما فعالان اقتصادی مطرح بود مثل سازمان توسعه و تجارت در دستور کار ما قرار دارد. همچنین شما فعالان اقتصادی نیز می‌توانید به صورت موردی پیشنهادات خود را در رابطه با سازمان‌هایی که بازرسی از آنها لازم است ارایه کنید تا مورد بررسی کارشناسان ما قرار گیرد.

داوری و میانجیگری و حل اختلاف در اتاق‌های بازرگانی و مجموعه‌های ریش سفیدی اصناف مورد توجه قرار گیرد.

رییس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به موضوع تشکیل دادگاه‌های تخصصی گفت: تشکیل دادگاه‌های تخصصی در حوزه اقتصاد به این معنا نیست که قاضی ما علاوه بر حقوقدانی، لزوماً اقتصاددان هم باشد بلکه هدف از تخصصی کردن دادگاه‌ها این است که متخصصان و مشاورانی آگاه به حوزه‌های مختلف اقتصادی در کنار قاضی ما حضور داشته باشند تا موضوع پرونده‌ها را از حیث سایر جهات برای قاضی روشن کنند و این امر استقلال قاضی را نیز مخدوش نمی‌کند.

وی با اشاره به استفاده از هیات‌های داوری اظهار داشت: راه‌اندازی نظام داوری می‌تواند در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری کمک کند، ما به دنبال کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری هستیم؛ اگر قضیه داوری و میانجیگری و حل اختلاف و موضوعاتی از این دست در اتاق‌های بازرگانی و مجموعه‌های

ریش سفیدی اصناف مورد توجه قرار گیرد ما با کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری مواجه خواهیم بود.

آیت‌الله رییسی تاکید کرد: بنابراین ما به دنبال تقویت نظام داوری هستیم و این امر باید به صورت تخصصی در درون صنف‌های مختلف پیگیری شود تا بسیاری از امور و موضوعات به دادگستری کشیده نشود.

 هیچ‌گونه وقفه‌ای در امر تولید نباید ایجاد شود

رییس قوه قضاییه در ادامه اظهار داشت: ما معتقدیم

هیچ‌گونه وقفه در امر تولید نباید ایجاد شود؛ در همین رابطه به دوستان و همکارانمان تاکید کرده‌ایم که اگر اتهامی متوجه کارخانه یا کارگاهی شد نباید به هیچ‌وجه به واسطه این اتهام کل کارخانه یا کارگاه تعطیل شود و فقط باید از شخص مورد اتهام سوال و تحقیق شود، بنابراین تاکید ما این است که به هیچ‌وجه وقفه‌ای در نظام تولید رخ ندهد چرا که ایجاد وقفه در تولید و تعطیلی یک کارگاه یا کارخانه به معنای بیکار شدن کارگران است.

وی بیان داشت: در ارتباط با بخش اقتصادی سه مقوله رهگیری، پیشگیری و پیگیری مهم و قابل توجه است که در دستور کار ما نیز است.

آیت‌الله رییسی با اشاره به موضوع سامانه قاچاق کالا گفت: من زمانی که مسوولیت در قوه قضاییه را بر عهده گرفتم به دنبال قوانین و مقرراتی رفتم که وظایفی را برای قوه قضاییه تعیین کرده است از جمله این قوانین و مقررات موضوع سامانه قاچاق کالا بود ما این موضوع را از طریق مقتضی پیگیری می‌کنیم.

 در قوه قضاییه مصمم به برخورد با متخلفین و مفسدین هستیم

رییس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه در قوه قضاییه مصمم به برخورد با متخلفین و مفسیدین هستیم، گفت: ما مصمم هستیم در قبال کسانی که آلوده به فساد می‌شوند و در مواجهه با فساد سهل انگاری می‌کنند کوچک‌ترین تسامحی نشان ندهیم، کوتاهی کردن در برابر هر فرد حقیقی و حقوقی و هر مدیر و مسوولی که مرتکب فساد و جرم شود در واقع کوتاهی کردن نسبت به مسائل کشور است و ما این را برای خود و برای هیچ کسی جایز نمی‌دانیم لذا بار‌ها اعلام کرده‌ایم که در قضیه فساد هیچ خط قرمزی نداریم.رییس قوه قضاییه تصریح کرد: در این ۴۰ سال خطوط و جریانات مختلف سیاسی در دولت و مجلس روی کار آمده اند؛ اما آن چه که الان انجام شده و موفقیت‌هایی که کسب شده در سبد نظام است؛ لذا دوستانی که در سخنانشان صرفاً بر کاستی‌ها تاکید می‌کنند ممکن است این تصور را برای عده‌ای خصوصاً جوانان ایجاد کنند که چهره کشور همین کاستی‌ها است در حالی که چهره واقعی کشور چهره‌ای خوب و سرشار از موفقیت‌ها است.

 

ارسال نظر