ذخایر ارزی وضعیت خوبی دارد

۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۵:۵۴:۳۱
کد خبر: ۱۴۴۶۴۰
ذخایر ارزی وضعیت خوبی دارد

واعظی: سیاست دولت همچنان اختصاص ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی است

گروه ایران|

اعضای کابینه دوازدهم دیروز در شرایطی روبه روی خبرنگاران رسانه‌های گروهی ایستادند که قبل از حضور در حیاط دولت لایحه« شفافیت» و آیین‌نامه «ترغیب به جذب جوانان» را تصویب کردند؛ لوایح و آیین نامه‌هایی که بنا به گفته واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری گام بلندی در مسیر شفاف‌سازی امور اجرایی و اقتصادی از یک طرف و به کارگیری نیروهای جوان و متخصص از سوی دیگر است و به اعتقاد دولتمردان نتایج ملموس آن در نهایت به نفع مردم و فعالیت‌های سالم اقتصادی خواهد بود.به گزارش «تعادل»، بر اساس آیین‌نامه جدید و مطابق قانون برنامه ششم توسعه، کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی و تعاونی در صورت جذب نیروی کار جوان با حداقل مدرک دانشگاهی کارشناسی به صورت کارورز، از پرداخت سهم بیمه کارفرما برای مدت دوسال از تاریخ شروع به کار معاف می‌شوند.هیات وزیران در جلسه دیروز آیین‌نامه ترغیب کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی و تعاونی به جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جوان را به تصویب رساند. شیوه معرفی زمینه‌های کاری اولویت‌دار و نحوه تأمین هزینه، از مهم‌ترین سرفصل‌های این آیین‌نامه اجرایی به شمار می‌رود.

گفتنی است، مطابق قانون برنامه ششم توسعه، کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی و تعاونی در صورت جذب نیروی کار جوان با حداقل مدرک دانشگاهی کارشناسی به صورت کارورز، از پرداخت سهم بیمه کارفرما برای مدت دوسال از تاریخ شروع به کار معاف می‌شوند.بعد از پایان نشست هیات دولت مطابق هفته‌های قبل برخی از اعضای کابینه راهی حیاط دولت شدند تا به مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده پاسخ دهند. از میان چهره‌های اقتصادی دولت هم این‌بار چهره‌هایی چون عبدالناصر همتی (رییس کل بانک مرکزی)، محسن نهاوندیان (معاون اقتصادی) و محمد اسلامی (وزیر راه و شهرسازی) به میان خبرنگاران آمدند و به مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده پاسخ دادند؛ همتی در پاسخ به پرسش «تعادل» در خصوص آینده نوسانات ارزی با اشاره به این واقعیت که در صورت همکاری مردم نوسانات بازار ارز مهار خواهد شد و دلار باز هم به کانال کاهشی ورود می‌کند از مردم خواست که در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند. رییس بانک مرکزی ضمن تاکید به مردم که روی ارز سرمایه‌گذاری نکنند، گفت: عده‌ای خواستند پس از تصمیم ایران در خصوص برجام که هفته پیش اعلام شد، نرخ را بالا ببرند ولی نتوانستند.  همتی در ادامه تاکید کرد: نرخ‌های فعلی ارز پایدار نیست و هر لحظه ممکن است تغییر کند؛ بنابراین بهتر است مردم عادی در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند..

  ذخایر ارزی ایران مطلوب است

همتی در پاسخ به سوالی درباره علت افزایش نرخ ارز از ۱۱ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان در زمان ریاست او در بانک مرکزی اظهار کرد: نرخ ارز تابع متغیرهای اقتصادی و سیاسی است. از بابت اقتصادی ما می‌دانیم وضع چگونه است. ذخایر ارزی و اسکناس ما بهتر شده، ولی متغیرهای سیاسی تأثیر می‌گذارد که مبنای اقتصادی ندارد. روزی شایعه می‌کنند قرار است جنگ یا مذاکره شود و عده‌ای از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند تا نرخ را بالا و پایین کنند. رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: گفته‌ام که مردم نباید با توجه به این متغیرها به ارز نگاه کنند.

او تاکید کرد: مردم روی ارز سرمایه‌گذاری نکنند و نرخ موجود نرخ مدنظر ما نیست.البته نمی‌توانم بگویم قیمت ارز در آینده چه می‌شود اما امیدواریم شرایط بهتر شود. وی در توضیح آخرین وضعیت بازار متشکل ارزی نیز گفت: بحث این بازار این‌چنین است که بانک‌ها، صرافی‌ها و کسانی که می‌خواهند خرید و فروش ارز انجام دهند در این بازار فعال باشند تا قیمت واقعی بازار مشخص شود.همتی خاطرنشان کرد: در ارتباط با این بازار آنچه به عهده بانک مرکزی بوده ابلاغ شده است و تقریباً قرار است مثل بازار بورس انجام شود. نمی‌توانیم برای نقطه شروعش زمانی تعیین کنیم؛ یعنی از نظر ما بانک مرکزی دیگر کاری در این زمینه ندارد؛ شرکتی که برای این کار در ایران به نام «ساتما » شکل گرفته است باید ادامه راه را برود. رییس بانک مرکزی در پایان گفت: این شرکت ثبت شده و آن را به اطلاع اروپایی‌ها هم رسانده‌ایم. از این به بعد عدم همکاری اروپایی‌ها با این شرکت بهانه‌گیری است و امیدواریم هرچه زودتر شروع به کار کنند.

  پاسخ به درخواست امریکا برای مذاکره

رییس دفتر رییس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد تصمیم‌های جدید ایران در خصوص برجام نیز گفت: از آنچه که تصمیم گرفته‌ایم به هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آییم. در ۶۰ روز اول به آنچه اعلام کرده‌ایم اقدام می‌کنیم و در ۶۰ روز دوم نیز به موارد اعلامی عمل می‌کنیم. واعظی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات رییس‌جمهور مبنی بر تلاش امریکا برای مذاکره با ایران گفت: رییس‌جمهور اعلام کردند در سفری که به نیویورک رفتند از کانال‌های مختلف ۱۹ واسطه برای ملاقات تماس گرفتند. رییس‌جمهور هم گفتند آن کسی که از برجام خارج شده، باید اول به تعهدات بین‌المللی پایبند باشد. واعظی تصریح کرد: خواسته ایران این است اگر کسی ادعایی دارد باید در عمل ثابت کند، نه در زبان. رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به مباحثی که در خصوص کالابرگ الکترونیک مطرح شده، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی با همان تصمیم‌گیری سال گذشته به قوت خودش باقی است و مسائلی که درباره کالابرگ الکترونیکی مطرح است یا روش‌های دیگر، پیشنهاداتی است که سازمان برنامه و بودجه یا سایر دستگاه‌ها پیشنهاد کردند و در کارگروهی بررسی می‌شود که اگر در آینده لازم شد و کارآمدتر بود از آنها استفاده کنیم.

واعظی در خصوص انتخاب سخنگوی دولت، گفت: این موضوع بررسی شده و یک نفر هم نامش مطرح است که خود آقای رییس‌جمهور انشاالله اعلام می‌کنند.

وی در خصوص ادغام وزارت خانه‌ها، بیان کرد: از ابتدایی که ادغام انجام شده طبیعی است که وزارت جهاد کشاورزی بحث تولید کشاورزی را پیگیری و وزارت صمت تولید صنعتی را پیگیری می‌کند. اما آنچه این وسط اتفاق افتاده است، رهاشدگی بازار است.

رییس دفتر رییس‌جمهور افزود: مخصوصاً که وزارت بازرگانی در گذشته دو شقه شد، بخشی در وزارت صمت است و بخشی در وزارت بازرگانی است و از نظر روش هم هردو از یک روش پیروی نمی‌کنند که لازم است کسی بالای سر اینها باشد و هردو را هماهنگ کند.وی با بیان اینکه در خصوص سهمیه‌بندی بنزین فعلاً با شرایط پیش آمده، دولت قصد اعلام تصمیم‌گیری نهایی را ندارد، گفت: در این موضوع قبل از اینکه دولت تصمیم بگیرد و هماهنگ شود به علت مشکلی که در اطلاع‌رسانی پیش آمد و یک اشتباه در خبررسانی انجام شد، آن مسائل پیش آمد.واعظی بیان کرد: اما مسوولان واقعیت را گفتند که هنوز ما تصمیم‌گیری در این زمینه انجام ندادیم. در واقع تصمیم‌گیری نهایی را در این زمینه به زمانی سپردیم که آرامشی ایجاد شود.

  ورود سازمان تعزیرات به بازار کاغذ

یکی دیگر از مشکلاتی که طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی برای فعالان رسانه‌ای و فرهنگی شده؛ موضوع کمبود کاغذ و برخی تخلفات رخ داده در خصوص تزریق کاغذ با ارز 4هزار و 200تومانی است؛ طبیعی است که حضور صالحی وزیر ارشاد در حیاط دولت، پرسش‌های دامنه داری را در این زمینه ایجاد کند، سید عباس صالحی در پاسخ به این ابهامات گفت: همانطور که می‌دانید تولید ما در کاغذ بسیار اندک است. سه کارخانه کاغذ در کشور وجود دارد که بطور اسمی ۱۷۰ هزار تن تولیدات دارند، اما باید گفت تولیدات این کارخانه‌ها در سال ۹۶ حدود حدود ۱۰ هزار تن و در سال ۹۷ حدود ۲۰ هزار تن بوده است.وزیر ارشاد ضمن اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در دولت برای حل مشکل کاغذ، یادآور شد: در اوایل سال مطرح بود که آیا می‌توانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را از کاغذ‌برداریم و به ارز نیمایی تبدیل کنیم یا خیر؟ که همین امر تلاطم‌هایی در بازار کاغذ ایجاد کرد. البته مطرح شدن تصمیمات باعث شد کاغذ‌هایی که به گمرکات وارد شده بودند ترخیص نشوند.صالحی از ترخیص و عرضه به بازار حدود ۶ تا ۱۰ هزار تن کاغذ در یک تا دو هفته آینده خبر داد و افزود: گفت‌وگو‌های مختلفی در دولت با تاکید مقام معظم رهبری مطرح و دومحور برای تصمیم‌گیری از آن بیرون آمد که موجب شد کاغذ مطبوعات و نشر با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد؛ بنابراین مبنای تصمیم‌گیری برای کاغذ این شد که همه آنچه در گمرکات است، ترخیص شود. همچنین حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تن کاغذ هم در مسیر است که به کشور برسد و با این واردات مشکل برطرف خواهد شد.

  موسسات اطلاعات درآمدی خود را اعلام کنند

معاون اقتصادی رییس‌جمهور در رابطه با همه موسساتی که فعالیت اقتصادی دارند، گفت: باید اطلاعات فعالیت اقتصادی را اطلاع‌رسانی عمومی کنند. نهاوندیان در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: در لایحه شفافیت در رابطه با حراست از اطلاعات حریم خصوصی همه دستگاه‌ها موظف به رعایت آن هستند، در این لایحه بطور جامع نگاه شده و همه موسسات حاکمیتی در قوه مجریه و مقننه و قضاییه تحت شمول این تکالیف و موضوع هستند. تمامی نهاد‌ها و موسسات خصوصی عهده‌دار وظایف عمومی نیز تحت شمول این قانون قرار گرفتند.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور در رابطه با همه موسساتی که فعالیت اقتصادی دارند، گفت: باید اطلاعات مربوط به اموال املاک و دارایی‌ها درآمد‌ها و فعالیت اقتصادی را اطلاع‌رسانی عمومی کنند، تکالیف مشخصی معین شده برای دستگاه‌هایی که فعالیت اقتصادی چه در قانون تاسیس خود و چه آنهایی که وارد فعالیت اقتصادی شدند، و باید مورد توجه قرار گرفته شود.محمد نهاوندیان در ادامه گفت: شمول لایحه شفافیت در حوزه سیاسی اجتماعی به اندازه شمول آن در حوزه اقتصادی مورد توجه است و در حوزه تأمین اجتماعی هم فصلی دارد. برای نظارت و راهبری یک شورای عالی در نظر گرفته شده که جریان امور را هدایت کند. امیدواریم در این لایحه که حدود ۴۵ ماده دارد و با نظرخواهی از صاحب نظران در حوزه‌های مختلف تدوین شده اثرات مثبتی را شاهد باشیم زیرا تهیه و تدوین آن بسیار زمان برد.

 نهاوندیان در پایان گفت: لایحه شفافیت در مراحل مختلفی امروز در دولت نهایی شد و با اعمال نظری که مجلس محترم خواهد داد یک گام بلندی در تامین عدالت و هم در طرح تامین فضای رقابتی در حوزه اقتصادی و افزایش اعتماد عمومی و مشارکت اجتماعی برداشته خواهد شد.

  طرح وزیر برای مهار اجاره‌بهای مسکن

وزیر راه و شهرسازی درباره بازار مسکن گفت: تسهیلات را برای سازندگان افزایش دادیم. وی درباره گله‌های مجلس گفت: ما اکنون با مجلس تعامل هستیم یک کارشناس سیستمی تا یک کار دقیق انجام شود. اقدام ما بحث تمدید قانون برای مشوق‌های بخش‌هایی از مالیات است که بتوانیم مهاری بر سیستم لجام‌گسیخته اجاره‌بها داشته باشیم.  وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات انجام شده برای حوزه مسکن گفت: تابع شرایط عمومی بازار است و تابع بخش مسکن نیست کار‌های مهمی که ما در حال انجام هستیم و به آن خیلی اهتمام داریم عرضه زمین است مشوق‌های اصلی برای این موضوع ایجاد کردیم و تسهیلاتی را برای سازندگان افزایش دادیم. این امکانی که فراهم کردیم در فرآیند ساخت و ساز است که مردم بتوانند زودتر صاحب خانه شوند.

 

 

ارسال نظر