تشریح اقدامات جدید ایران درخصوص برجام

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۴۴۵
تشریح اقدامات جدید ایران درخصوص برجام

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگویی تفصیلی به تشریح اقدامات جدید ایران در قبال برجام پرداخت. اقداماتی که کمالوندی مجموعه آنها را در چارچوب برجام می‌داند و در عین حال تاکید می‌کند که این اقدامات واکنش طبیعی ایران به رفتارهای مخربی است که ایالات متحده طی یک‌سال گذشته در خصوص برجام انجام داده است.

کمالوندی، در گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه العالم در خصوص جدید‌ترین اقدامات فنی ایران گفت: ایران بعد از یک صبر استراتژیک یک ساله اقداماتی را شروع کرده است طبیعتاً آن چیزی که باید قضاوت شود این است که تعهدات طرفین به چه نحو اجرا شده است. در مورد ایران کاملاً مشخص است که ما ۱۴ گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را داشتیم که هر سه ماه یک‌بار منتشر می‌شود و نشان می‌دهد که ایران تعهدات خودش را به صورت کامل و به نحو احسن اجرا کرده است و در عین حال این اتفاق در سمت مقابل نیفتاده و ما یک توافقی را داشتیم که این توافق یک معادل‌های است که دو‌طرف داشت، یک طرف آن محدودیت‌های جمهوری اسلامی ایران و یک طرف هم اقداماتی که طرف مقابل باید انجام بدهد که عمدتاً در راستای رفع تحریم‌ها است.

او در ادامه تاکید کرد: کشور تشخیص داده که یک بخشی از این معادله انجام نشده و واقعیت قضیه هم همین است و فکر نمی‌کنم که اروپایی‌ها و خود امریکایی‌ها و هیچ کشور دیگری منکر این قضیه باشند که طرف مقابل تعهدات خودش را انجام نداده است. بعد از این صبر یک ساله، ایران وارد اقداماتی شده است که فعلاً در چارچوب خود برجام صورت می‌گیرد و نقض برجام نیست بلکه استفاده از ظرفیت‌های برجام است. در بندهای ۲۶، ۳۶ این حق داده شده است که اگر تشخیص داده شود که بعضی از تحریم‌ها دوباره برقرار شده است ایران می‌تواند کلاً یا بخشی از تعهدات خودش را انجام ندهد .

طبیعتاً یک فرصت دوماهه داده شده که اگر طرف مقابل که عمدتاً اروپایی‌ها هستند- چون ما با چین و روسیه مشکلی نداریم و امریکایی‌ها هم که خارج شدند - تعهدات خودشان را انجام ندهند بخش دیگری از تعهدات مشمول همین دو موضوعی که الان اعلام شده خواهد شد و در حقیقت ما داریم یک تعادلی ایجاد می‌کنیم بین تعهداتمان و حقوقمان.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره این موضوع که آیا به دنبال اقدام تهران در خصوص کاهش تعهدات برجامی، گفت‌وگوهایی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص صورت گرفته است؟ گفت: آنچه مربوط به سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی اتمی می‌شود، ما ارتباطی با آنها نداشتیم و آنها نیز همین طور، ولی آنچه که مربوط می‌شود به دولت‌ها، اگر داشته باشند این تماس را با وزارت امور خارجه دارند تا جایی که من می‌دانم ارتباطات متعددی در همین روزها بین وزارت امور خارجه ما و کشورهای مختلف و اتحادیه اروپا بوده است اما اینکه این ارتباطات در حول چه مسائل و موضوعاتی بوده به نظر من مسائلی است که وزارت امور خارجه بهتر می‌تواند توضیح بدهد.

وی در رابطه با اینکه این فرصت دو ماهه چگونه تعیین شد و بعد از آن فرصت چه اتفاقاتی صورت می‌گیرد، تاکید کرد: فکر می‌کنم خود آقای رییس‌جمهور آنها را مشخص کردند گفتند که بعد از دو ماه، باز بخش دیگری از تعهدات ما به حال تعلیق در می‌آید دوباره من تاکید می‌کنم مفهوم اینها این نیست که جمهوری اسلامی ایران بر خلاف برجام انجام می‌دهد یا از برجام خارج می‌شود بلکه (ایران) بر اساس بند‌های ۲۶ و ۳۶ بخشی از تعهدات خودش را در قبال عدم اجرای تعهدات طرف مقابل کنار می‌گذارد. در حقیقت این دو کفه ترازو است که تعادلی را ایجاد می‌کند. آن دو موضوعی را هم که اشاره کردم یکی عدم پایبند بودن و به حالت تعلیق در آوردن محدودیت ۳.۶۷ درصد است یعنی از ۳.۶۷ درصد که میزان غنی‌سازی است ما بیشتر غنی‌سازی خواهیم کرد و موضوع دیگر راکتور خنداب اراک است این راکتور با کمک کشور‌های مختلف از جمله چین و انگلیس در حال بازطراحی است.

وی افزود: به عبارت دیگر اگر تولید ایران از ۱۳۰ تن بیشتر بود و مشتری داشت می‌تواند بفروشد و اگر هم مشتری نبود عملا این اتفاق می‌افتد و نگه می‌دارد. چه آنها به تعهداتشان عمل کنند و چه اجرا نکنند. این یک واقعیت است. علاوه براین موضوع دیگر موجودی ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد است. گفته شده است که این ۳۰۰ کیلو را هم فعلاً به حالت تعلیق در‌می‌آوریم البته مفهومش این نیست که ایران این‌ موارد را انجام نمی‌دهد، بلکه در یک دوره دوماهه اینها وقت دارند. درصورتی که اروپایی‌ها در عملکردشان تغییری ایجاد شده و نشان دهند به سمتی می‌روند که شرایط را عوض کنند در آن صورت ایران هم می‌تواند به وضعیت قبلی بازگردد.

 

 

ارسال نظر