چه کسی میز مذاکرات را ترک کرد؟

۱۳۹۸/۰۲/۲۱ - ۰۱:۰۶:۳۷
کد خبر: ۱۴۴۲۰۱

تخت‌روانچی: در یک سال گذشته منتظر پاسخ عملگرایانه اروپا بودیم

گروه ایران|

2روز بعد از واکنش ایران به اقدامات یکجانبه‌گرایانه امریکا و اعلام ضرب‌الاجل 60روزه ایران به اروپا برای ساماندهی منطقی ساز و کار مالی برای فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌ بانک‌های بین‌المللی برای ایران، واکنش‌های دو طرف ادامه دارد؛ در روزهای پایانی هفته اکثر چهره‌های مسوول در کشورهای اروپایی از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، روسیه و چین با اشاره به اهمیت برجام این سند بین‌المللی را بهترین راه برای عبور از چالش‌های موجود ارزیابی کردند و از طرف‌های مختلف خواستند که به مفاد این سند پایبند باشند.  اما در شرایطی که ترامپ روز گذشته ادعا کرده بود که خواهان مذاکره و توافق با ایران است نماینده دایم ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی مواضع ایران را درباره مواردی همچون پیشنهاد مذاکره دونالد ترامپ برای مذاکره با ایران و اقدام متقابل ایران برای کاهش سطح تعهدات برجامی خود توضیح داد.

مجید تخت‌روانچی در این گفت‌وگو در واکنش به اظهار تمایل دونالد ترامپ برای مذاکره با ایران و ادعای کارشکنی جان کری در این زمینه مطرح کرد: اینکه جان کری به ما گفته باشد با رییس‌جمهور فعلی [دونالد ترامپ] یا دولت او مذاکره نکنیم برای ما تازگی دارد.

روانچی در ادامه گفت: او در همین حال چیز دیگری گفته است. رییس‌جمهور گفته است آن‌چه از ایران می‌خواهد این است که تسلیحات هسته‌ای نداشته باشد؛ معلوم است که او [دونالد ترامپ] چهارده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نخوانده است که گزارش می‌دهد ایران در حال پایبندی به تمامی تعهدات خود در برجام بوده. ما تمایلی به تسلیحات هسته‌ای نداریم و رهبر معظم ما نیز فتوی داده است که تسلیحات هسته‌ای در اسلام حرام است. بنابراین لزومی ندارد که ما به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باشیم. همانطور که گفتم، واضح است که او [دونالد ترامپ] متوجه نیست که ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست.

نماینده دایم ایران در سازمان ملل در این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا ایران با امریکا مذاکره خواهد کرد گفت: اولین سوالی که او [دونالد ترامپ] باید پاسخ دهد این است که چرا میز مذاکره را ترک کرد؟ ما در حال مذاکره با تمامی اعضای برجام از جمله امریکا در چارچوب کمیسیون مشترک آن توافق بودیم که او ناگهان تصمیم گرفت از میز مذاکره کنار برود. چرا او که با پیشینه پاره کردن یک توافق هسته‌ای که تنها میان ایران و امریکا نبود، با قدرت‌های دیگر جهان بر سر آن مذاکره شده بود، به امضای شورای امنیت سازمان ملل رسیده و به بخشی از قانون بین‌المللی تبدیل شده بود، پیشنهاد دور جدیدی از مذاکرات با ایران را می‌دهد، این سوال را جواب نداده است؟ چه تضمینی وجود دارد که او در مذاکرات آینده امریکا با ایران بدعهدی نکند؟

تخت‌روانچی سپس مواضع ایران را درباره اقدام متقابل اخیر آن مبنی بر کاهش سطح تعهدات برجامی خود تشریح کرد و گفت: آن‌چه برای ما اهمیت دارد، منافع ملی ایران است. ما به سهم خود در برجام پایبند بوده‌ایم. این توافق، کمابیش توافقی متعادل بوده است و هنگامی که دولت امریکا از این توافق خارج شد، به این تعادل تا حد زیادی آسیب وارد شد.

وی در این باره افزود: اروپایی‌ها به ما گفتند که برای خروج از توافق هسته‌ای عجله نکنیم و ما هم پیشنهاد آنها را پذیرفتیم و در سال گذشته منتظر یک پاسخ معتبر و عمل‌گرایانه بوده‌ایم نه فقط کلماتی برای حمایت که با وجود خوب بودن کافی نیستند.نماینده دایم ایران در سازمان ملل در واکنش به این توجیه امریکا برای اعزام ناوهواپیمابر و بمب‌افکن به خاورمیانه مبنی بر وجود «تهدید از سوی ایران»، توضیح داد: اینها فقط ادعاهایی ساخته افرادی هستند که در زمان حمله امریکا به عراق نیز همین کار را کردند. بنابراین ما چنین ادعایی را نمی‌پذیریم؛ تمام اینها اطلاعات ساختگی هستند.

  کشورهای غربی به وظیفه خود مقابل مهاجران افغان  عمل کنند

یکی دیگر از چهره‌های دیپلماسی ایران که اعلام کرده بود ایران در صورت ادامه فشارها در خصوص ارایه خدمات به میلیون‌ها افغانی مهاجر تجدید نظر خواهد کرد؛ عراقچی بود. معاون سیاسی وزیر امور خارجه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با تشریح جزییات پاسخ ایران به خروج امریکا از برجام و بدعهدی اروپایی‌ها اظهارداشت: ما در ۴۰ سال گذشته میزبان برادران از افغانستان، عراق و آذربایجان و... بودیم و ملت ایران سخاوتمندانه پذیرایی کردند.

وی افزود: همین الان بیش از سه میلیون افغان در ایران حضور دارند، بیش از دو میلیون فرصت شغلی را برادران خوب افغان در ایران اشغال کرده‌اند و سه تا پنج میلیارد یورو از کشور ما خارج می‌کنند.معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با ایرنا با اظهار تعجب از برخی اظهارنظرها و برداشت‌های غلط از سخنانش در فضای مجازی اظهار داشت: ‎بحث مهاجرین و پناهندگان یک بحث بین‌المللی است و مدیریت و تامین هزینه‌های مربوط به آن نیز یک مسوولیت بین‌المللی به شمار می‌رود.‎وی افزود: اینکه مردم ایران بر مبنای اعتقادات انسانی و اسلامی خود ظرف 40 سال گذشته سخاوتمندانه حق میهمان نوازی را در مورد پناهندگان و مهاجرین اعم از افغان یا سایر ملیت‌ها به‌طور کامل به جا آورده و باز هم به جا خواهد آورد یک بحث است، اینکه سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، به خصوص کشورهای غربی که اتفاقا مسبب بسیاری از مصیبت‌های مردم افغانستان هستند هم باید وظیفه و مسوولیت خود را انجام دهند، یک بحث دیگر است.معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: دولت‌های اروپایی باید سهم خود را در پذیرایی از مهاجرین ادا کنند، حال یا در قالب پرداخت هزینه‌ها یا با پذیرش بخشی از آنها در کشورهای خود.عراقچی اظهار داشت: این یک مطالبه جدی جمهوری اسلامی است و وزارت امور خارجه سال‌ها است که آن را از طریق کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، مقامات اروپایی و دولت افغانستان پیگیری کرده و باز هم به‌طور جدی پیگیری خواهد کرد.وی همچنین گفت: بدیهی است در شرایط حاضر که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی دولت امریکا بدون هیچ توجیه بین‌المللی بر ایران تحمیل شده و آن دولت سعی در محدودیت شدید منابع مالی جمهوری اسلامی دارد، مطالبه‌گری ملت ایران ابعاد جدیدی می‌یابد.وی یادآور شد: حدود ۴۶۸ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس ایران رایگان تحصیل می‌کنند و هر دانش‌آموز در سال برای ما ۶۰۰ یورو هزینه دارد. بیش از سه هزار دانشجوی افغان در ایران هستند ولی این آموزش‌ها هزینه دارد نزدیک ۱۵ هزار یورو هزینه دارد و از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند. با کمال میل پذیرای آنها هستیم ولی برای ما هزینه دارد.معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: ولی وقتی تحریم‌های امریکا اثر کند و منابع مالی ایران محدود شود و فروش نفت به صفر برسد، درآمدهای نفتی ما کم شود البته موفق نخواهند شد و فروش نفت ما به صفر نخواهد رسید و به همین خاطر ایران مجبور است سیاست‌های ویژه‌ای را اتخاذ کند و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که نتوانیم هزینه‌ها را تأمین کنیم و از برادران افغان بخواهیم که کشور را ترک کنند.

 

 

ارسال نظر