ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۰:۱۱:۰۷
کد خبر: ۱۴۳۲۶۰
ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست

گروه ایران|مهدی بیک|

در روزهای پایانی هفته گذشته بود که خبر پذیرفتن دعوت شبکه خبری فاکس‌نیوز از سوی ظریف برای شرکت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی روی خروجی برخی رسانه‌ها قرار گرفت؛ شبکه‌ای که فعالان رسانه‌ای آن را شبکه مورد علاقه ترامپ میدانند و معتقدند که ترامپ ارتباط نزدیکی با محتوای برخاسته از این شبکه دارد؛ در واقع شبکه خبری فاکس، رسانه محبوب دونالد ترامپ است .

ظریف در جریان سفر به نیویورک این‌بار به جای استفاده از شبکه‌هایی مانند سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی، ترجیح داد از طریق همان شبکه‌ای با دولتمردان امریکایی صحبت کند که ترامپ و مردان نزدیک به او مخاطب اخبار و رویدادهایش هستند.

بر خلاف سال‌های قبل یکی از افراد حاضر در نشست ظریف با رسانه‌های گروهی امریکا جرالدو ریوِرا، از تحلیلگران شبکه خبری فاکس بود. فردی که خود را دوست دونالد ترامپ می‌داند و در عین داشتن دیدگاه‌های نزدیک با ترامپ در خصوص موضوعاتی چون ارتباط با روسیه در زمره منتقدان رییس‌جمهوری امریکا قرار می‌گیرد. دیداری که برخی از تحلیلگران آن را تلاش ظریف برای اثرگذاری در شبکه فاکس تفسیر و تحلیل کردند.

دیروز بخشی از گفت‌وگوی ظریف با شبکه فاکس‌نیوز روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت؛ گفت‌وگویی که مشروح آن امروز پخش خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای از تلاش‌های تیم «ب» برای براندازی نظام ایران انتقاد کرد و هشدار داد کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران راه به جایی نخواهد برد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» تاکید کرد اعضای دولت واشنگتن همچنین برخی کشورهای خاورمیانه، امریکا را به سمت درگیری با ایران سوق می‌دهند.

از میان آنهایی که به گفته ظریف خواستار تشدید تنش‌ها با ایران هستند، می‌توان از جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات نام برد.

وی پیش‌تر نیز در پیامی توییتری خطاب به دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا گفته بود: مراقب باش تو با کارزاری علیه مداخله‌های پرهزینه و احمقانه روی کار آمدی اما نادیده گرفتن دسیسه آتش‌افروزان جنگ و آدم‌کش‌های گروه ننگین «ب» شامل «بولتون، بن سلمان، بن زائد و بی‌بی» منجر به چیزی بدتر از آن خواهد شد که سودای آن را داشتی.

ظریف در این مصاحبه که مشروح آن روز یکشنبه منتشر خواهد شد، در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا همه آنها به دنبال تغییر نظام ایران هستند، گفت: دست‌کم، این حداقل (کاری که آنها می‌خواهند انجام بدهند) است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: همه آنها تمایل برای سوق دادن امریکا به یک درگیری (با ایران) را نشان داده‌اند. من فکر نمی‌کنم که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا خواهان چنین چیزی باشد.

ظریف با توجه به شعارهای ضد جنگ ترامپ در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ افزود: بر این باورم که ترامپ کارزار انتخاباتی خود را بر مبنای وعده عدم ورود امریکا به جنگی دیگر پیش برد. اما معتقدم که نیت وی از اعمال فشار حداکثری با هدف به زانو درآوردن ایران در برابر فشارها، محکوم به شکست است.

 تهدیدهای بی‌نتیجه

اظهارات ظریف در مصاحبه با فاکس‌نیوز که از رسانه‌های طرفدار ترامپ است، در حالی مطرح شد که امریکا هفته گذشته معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را لغو کرد تا به‌زعم خود فشارها علیه ایران را به اوج خود برساند.

این در حالی است که اغلب کارشناسان و مقامات غربی که زمانی برای امضای برجام با نمایندگان ایران بر سر میز مذاکره نشسته‌اند معتقدند که تهران تسلیم فشارهای ترامپ نشده و با کاخ سفید وارد مذاکره نمی‌شود.برای مثال، «وندی شرمن» معاون جان کری وزیر خارجه پیشین امریکا در پیامی توییتری در واکنش به تمدید نشدن معافیت خریداران نفت ایران، تحریم‌های واشنگتن را بی‌نتیجه دانست و نوشت: وقتی اروپا اوایل دهه ۲۰۰۰ مذاکره با ایران را آغاز کرد، ایران ۱۶۴ سانتریفیوژ داشت. ایران در سال ۲۰۱۳ پس از آنکه تحریم‌های تنبیهی که به اقتصاد ایران فشار می‌آورد تحمیل و اجرایی شد، ۱۹ هزار سانتریفیوژ داشت.شرمن با بیان اینکه تحریم‌ها تأثیری بر رفتار تهران ندارد، افزود: تحریم‌ها می‌توانند انتخاب‌ها را به عنوان مثال به مذاکره محدود کند. اما بعید به نظر می‌رسد که ایران با دونالد ترامپ مذاکره کند. تهران به احتمال زیاد منتظر انتخابات ۲۰۲۰ می‌ماند. مقاومت اسم رمز این کار است.

 

ارسال نظر