توافق بر سر مبارزه با ترور

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۲۵
توافق بر سر مبارزه  با   ترور

روحانی: مرزهای 2 کشور باید به مرزهای ثبات، تجارت و توسعه تبدیل شوند

گروه ایران|

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان که از عصر روز یک‌شنبه راهی ایران شده بود، دیروز پس از زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) برای دیدار و گفت‌وگو با مسوولان عالیرتبه کشورمان وارد تهران شد؛ دیداری که به اعتقاد کارشناسان از یک طرف به ایران برای بی‌اهمیت جلوه دادن دامنه تحریم‌های اقتصادی امریکا و بهبود مناسبات اقتصادی با همسایگان کمک می‌کند و از سوی دیگر به پاکستان برای حل مشکلات اقتصادی دامنه‌دار اقتصادی‌اش و تامین بخشی از نیازهای انرژی این کشور مساعدت می‌رساند.  هرچند سایه سنگین مباحث اقتصادی بر ابعاد و زوایای گوناگون این دیدار سایه افکنده؛ اما روحانی و عمران خان قبل از هر عامل دیگری از ضرورت ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای و امنیتی به عنوان اولویت نخست مناسبات ارتباطی 2 کشور سخن می‌گویند؛ عاملی که از منظر آنها بدون تحقق آن، دستیابی به اهداف اقتصادی از پیش تعیین شده نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. بر اساس این اهمیت بنیادین است که عمران خان مهم‌ترین دلیل سفرش به ایران را مساله تروریسم ارزیابی می‌کند و رییس‌جمهوری کشورمان نیز قبل از هر گزاره دیگری، ارتقای سطح همکاری‌های امنیتی را پیش نیاز دستیابی به هر توافقی با پاکستان ارزیابی می‌کند و اعلام می‌کند که مرزهای 2کشور باید مرزهای توسعه، ثبات و رشد اقتصادی باشد. رییس‌جمهور همچنین تاکید می‌کند: «امروز آماده‌ایم صادرات برق به پاکستان را به ۱۰ برابر افزایش دهیم.»

رییس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر پاکستان، با بیان اینکه« فصل نوینی در سطح روابط و مناسبات تهران – اسلام‌آباد آغاز شده است»، تاکید کردند که دو کشور در تقویت بیش از پیش روابط در همه حوزه‌ها و همکاری و به ویژه هماهنگی در زمینه مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت و ثبات در منطقه اتفاق نظر دارند.

  هیچ کشور ثالثی قادر نیست روابط برادرانه ایران و پاکستان را تحت تاثیر قرار دهد

رییس‌جمهوری دیروز در نشست خبری مشترک با «عمران خان»نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه دو کشور کاملا مصمم هستند روابط‌هایشان را توسعه دهند، اظهار داشت: دو طرف بر این نکته تاکید دارند هیچ کشور ثالثی قادر نیست روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاکستان را تحت تاثیر قراردهد. روحانی اضافه کرد: مساله امنیت مرزهای دو کشور یکی دیگر از مسائل ما بود. متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهد تنش‌هایی از سوی تروریست‌هایی که سبوعانه عمل کردند، بودیم. خوشحالیم طرف پاکستانی گروهک‌هایی که فعالیت‌های غیرانسانی دارند را تروریست اعلام کرده و با آنها به عنوان تروریست برخورد می‌کند. رییس‌جمهوری گفت: توافق کردیم همکاری‌های امنیتی دو کشور را افزایش داده و نیروهای مرزبانی و اطلاعاتی دو کشور و همچنین یک نیروی واکنش سریع مشترک در مرزهای مشترک برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهیم. وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های خوبی در مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور وجود دارد که در مذاکرات مورد بحث قرار گرفت و قرار شد روابط تجاری خود را افزایش دهیم. روحانی اضافه کرد: ایران آماده است نیازهای نفتی پاکستان را تامین کرده و اقدامات لازم را در مورد تکمیل خط لوله گاز - که البته قبلا از سوی طرف ایرانی انجام شده است - را انجام دهد. رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز صادرات برق به طرف پاکستان وجود دارد و در جلسه امروز به نخست‌وزیر اعلام کردیم که این صادرات را به 10 برابر توسعه دهیم، اظهار داشت: امروز همچنین برای توسعه روابط تجاری و تشکیل یک کمیته تهاتر میان دو کشور بحث کردیم تا صادرات و واردات دو کشور تهاتر و در حسابی تسویه شود. روحانی با اشاره به فعالیت دو بندر چابهار و گوادر در ایران و پاکستان تصریح کرد: علاقه‌مند هستیم دو بندر چابهار و گوادر روابط بیشتری با یکدیگر داشته باشند و از طریق راه آهن روابط این دو بندر را توسعه دهیم. وی ادامه داد: امروز همچنین در زمینه مسائل مربوط به منطقه و ضرورت همکاری‌های بیشتر ایران و پاکستان برای ثبات و امنیت در افغانستان و سایر مسائل منطقه با یکدیگر گفت‌وگو کردیم، اقدامات نادرستی هم که از سوی امریکا در منطقه به ویژه درخصوص قدس، جولان و سپاه پاسداران انجام شد را مورد بحث قرار دادیم. رییس شورای عالی امنیت ملی یادآورشد: ایران، پاکستان و ترکیه بنیانگذار اکو بوده و روابط این سه کشور در گذشته خوب بوده و علاقه‌مند هستیم روابط سه کشور امروز هم توسعه یابد و راه آهن ترکیه به پاکستان توسعه یابد تا اروپا را به آسیا و چین متصل کند. روحانی همچنین گفت: خوشحالم آقای نخست‌وزیر اعلام کردند که پاکستان در هیچ ائتلافی شرکت نکرده و شرکت نخواهند داشت و اراده دو کشور بر توسعه و امنیت در منطقه است. وی افزود: آقای نخست‌وزیر از من برای انجام یک سفر رسمی به اسلام‌آباد دعوت کردند و من نیز این مساله را پذیرفته و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک از کشور دوست، پاکستان و از اسلام‌آباد دیدار داشته باشم. رییس‌جمهوری یادآور شد: مطمئن هستم سفر آقای نخست‌وزیر و هیات همراه به ایران نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور خواهد بود و من از سفر ایشان به تهران و ایران که روز گذشته به مشهد الرضا صورت گرفت، تشکر می‌کنم.

  مهم‌ترین دلیل سفر من به ایران مساله تروریسم بود

نخست‌وزیر پاکستان گفت: مهم‌ترین دلیل سفر من به ایران مساله تروریسم بود؛ ما می‌دانیم ایران هم از تروریسم و گروه‌های تروریستی که از خاک پاکستان استفاده می‌کنند، رنج می‌برد. عمران خان نخست در نشست خبری مشترک با رییس‌جمهور ایران اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل سفر من به کشور شما مساله تروریسم بود. همراه من رییس امنیت پاکستان در این سفر حضور دارد . ما شاید کشوری باشیم که بیشترین ضربه را از موضوع تروریسم خوردیم. طی 10 سال گذشته ۷۰ حمله تروریستی داشتیم. همه طیف‌ها در کشورمان به این نتیجه رسیدند که ما نگذاریم از خاک ما برای چنین حملاتی استفاده کنند. وی یادآور شد: چند روز قبل ۱۴ پرسنل امنیت ما در بلوچستان پاکستان کشته شدند، ما می‌دانیم ایران هم از تروریسم و گروه‌های تروریستی که از خاک پاکستان استفاده می‌کنند رنج می‌برد، به همین دلیل من دراین سفر با خودم رییس امنیت را آوردم که با همتای خود دیدار کند. باید این اعتماد را برقرار کنیم که هر دو کشور اجازه نمی‌دهند که از خاکشان علیه کشور دیگری جهت حملات تروریستی استفاده شود. ما نیازمند اعتماد‌سازی بیشتر هستیم. وی ادامه داد: حوزه افغانستان را هم می‌دانیم که چهار دهه است که در رنج هستند و تابه حال در پاکستان پذیرای چهار میلیون پناه‌جو هستیم، می‌دانیم ایران هم سه میلیون پناه‌جو دارد؛ به نفع هر دو کشور است که در افغانستان صلح باشد. دنبال راه‌حل سیاسی هستیم که صلح ایجاد شود؛ که هم برای افغانستان و هم برای ایران و پاکستان مفید خواهد بود. عمران خان تاکید کرد که در جلسه امروز برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی جهت ثبات سیاسی تصمیم‌گیری خواهد شد. نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرد: احساس می‌کنم بدون عدالت صلح برقرار نخواهد شد بی‌عدالتی گسترده‌ای علیه مردم فلسطین در جریان است به ویژه تصمیم اسراییل برای اشغال بلندی‌های جولان و همچنین اعلام کردن اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل که در تناقض با حقوق و قوانین بین‌المللی است و حقوق فلسطینی‌ها را ضایع می‌کند و باعث بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه می‌شود.

عمران خان ادامه داد: همین وضعیت هم در کشمیر وجود دارد و قطعنامه سازمان ملل حق تعیین سرنوشت کشمیری‌ها را به رسمیت شناخته اما حدود ۳۰ سال است که نیروهای هندی به مردم کشمیر فشار می‌آورند و آنها را سرکوب می‌کنند و ۷۰۰ هزار کشمیری تا حالا کشته شده‌اند و نیروهای امنیتی هند روزانه تعداد زیادی از مردم کشمیر را به قتل می‌رساند و راه‌حل نظامی در کشمیر پاسخگو نیست و نیازمند دیالوگ و یافتن راه‌حل سیاسی هستیم. وی همچنین گفت: اگر مشکل کشمیر حل شود تجارت برقرار خواهد شد و برای ایران و پاکستان مهم است که این اتفاق بیفتد چرا که ایران از طریق پاکستان می‌تواند به بازار هند و چین متصل شود و اینها منوط به این است که صلح و ثبات از طریق گفت‌وگوی سیاسی و نه راه‌حل نظامی برقرار شود موضوع کشمیر هم همانند موضوع فلسطین است و در نهایت ما حوزه‌های همکاری را مورد بحث قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که تجارت به نفع هر دو کشور خواهد بود. وی با تاکید بر ضرورت افزایش مناسبات اقتصادی گفت: می‌دانیم ایران در حوزه‌های مختلف از جمله مراقبت اولیه بهداشتی بهترین نظام‌ها را از زمان انقلاب در دنیا دارد و من وزیر جدید بهداشت را همراه خودم آوردم بعلاوه می‌خواهیم از تجربه ایران در حوزه مراقبت اولیه بهداشتی استفاده کنیم. در حوزه انرژی و حوزه‌های دیگر از جمله علوم و فناوری هم، تیم خوبی را همراه خودم آوردم. وزیر صنعت و تجارت در این جا هست تا بتواند روش و ترتیباتی را برای ارتقا مناسبات تجاری پیدا کند و ان‌شاءالله این مشکل حل خواهد شد.

  توافق ایران و پاکستان برای ایجاد نیروی واکنش سریع مشترک

خبر مهم دیگری که دیروز در جریان دیدار مقامات بلندپایه ایران و پاکستان روی خروجی خبرگزاری‌های داخلی و خارجی قرار گرفت؛ توافق دو کشور برای ایجاد یک نیروی واکنش سریع مشترک برای مقابله با تروریستها و... بود، خبری که بلافاصله رسانه‌های خارجی آن را بازتاب دادند و از آن به عنوان توافق امنتی تهران و اسلام‌آباد یاد کردند.  بر این اساس، رییس‌جمهور کشورمان گفت: ایران و پاکستان توافق کردند که یک نیروی واکنش سریع مشترک برای مقابله با تروریست‌ها در مرزهای خود ایجاد کنند. روحانی در نشست خبری خود با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه مساله امنیت مرزهای دو کشور یکی از مباحث امروز بود، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر متاسفانه شاهد تنش‌های در مرزهای دو کشور توسط تروریست‌ها بودیم، البته خوشحالیم که طرف پاکستانی هم گروهک‌هایی که فعالیت تروریستی دارند را به صراحت تروریست اعلام کرده و با آنها برخورد خواهند کرد.

 

 

ارسال نظر