عکس‌العمل قاطع مجلس

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۰:۱۱:۵۵
کد خبر: ۱۴۲۶۶۵

نمایندگان مجلس دهم کلیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده امریکا را تصویب کردند. در جلسه علنی نوبت عصر دیروز کلیات طرح اقدام مقابله به مثل با امریکا با ۲۰۴ رای موافق، ۲ رای مخالف و بدون رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. کمال دهقانی نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دفاع از این طرح گفت: ما در این طرح از ابزار لازم برای مقابله به مثل استفاده کرده‌ایم؛ طرحی که کاملاً جنبه عملیاتی دارد. در بررسی کلیات این طرح حاجی دلیگانی، صباغیان و موسوی‌لارگانی به عنوان نمایندگان مخالف کلیات و قوامی، پوربافرانی و امیرآبادی به عنوان نمایندگان موافق کلیات به اظهارنظر پرداختند. علی لاریجانی رییس مجلس دهم گفت که جزییات این طرح در جلسه بعدی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر جمعی از نمایندگان در جریان بررسی طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی توسط امریکا تذکراتی را مطرح کردند. تذکراتی که در هر کدام از آنها از زاویه‌ای خاص به موضوع اشاره شده بود.  به گزارش ایسنا، سید کاظم دلخوش در اخطاری مستند به اصل ۱۱۰، ۱۵۰ و ۱۵۲ قانون اساسی این طرح دو فوریتی را ناقص دانست و گفت: در این طرح فقط بعد نظامی پیش بینی شده در حالی که اختیارات سپاه فراتر از این حرف‌هاست.

شهاب نادری نماینده پاوه نیز در تذکری گفت: مجلس عکس‌العمل خوبی نسبت به اقدام امریکا نشان داد و این طرح هم طرح خوبی است اما کافی نیست و متناسب و متناظر نیست. این صرفاً مجموعه توصیه‌های اخلاقی است که ضمانت اجرایی ندارد. محمدعلی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس نیز در واکنش به اظهارات موسوی‌لارگانی گفت: آقای موسوی‌لارگانی در صحبت‌هایش مجلس را متهم به خیانت کرد و گفت که مجلس خائن به خون شهدا بوده است. مجلس باید چه کار می‌کرد که در مقیاس شما انقلابی نام می‌گرفت؟

وی یادآور شد: برای اثبات انقلابی‌گری خود نباید نهاد انقلابی مثل مجلس را زیر سوال ببریم و آن را به خیانت متهم کنیم. این خواست امریکا است مجلس

پیش قراول اقدام متقابل علیه امریکا بوده و اگر لازم باشد سینه ما در برابر دشمن سپر خواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: نمایندگان یا فرزند یا برادر شهید یا جانباز یا دارای سوابق غیر قابل انکار هستند. نباید در یک شو جایگاه مجلس را متزلزل کنیم. مجلس با افتخار پشت این طرح انقلابی است و حاضر است جانش را برای استقلال مملکت در طبق اخلاص بگذارد.

 حمایت از اقدام متقابل

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز در اخطاری مستند به اصل ۱۵۰ قانون اساسی گفت: سپاه پاسداران نقش نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای انقلاب را دارد و از نیروهای نظامی قدرتمند دنیاست. سردار سلیمانی هم از فرماندهان سپاه اسلام است که داعش را ریشه کن کرده اما در این صف سپاه به یکی از ارکان حاکمیتی دفاعی محدود شده است. حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز در تذکری ضمن قدردانی از سه فراکسیون سیاسی مجلس برای حمایت از طرح اقدام متقابل علیه امریکا گفت: پیام این مصوبه پیام وحدت ملت ایران و جناح‌های سیاسی است ما باید از همه جناح‌های سیاسی قدردانی کنیم که وارد میدان شدند. ملت ایران هم بداند این آخرین مصوبه مجلس نخواهد بود و ما مطابق اقداماتی که امریکا داشته اقدامات دیگری را انجام خواهیم داد.نادر قاضی‌پور نیز در اخطاری مستند به اصل ۵۷ قانون اساسی گفت: در مواد زیادی از این طرح دولت مخاطب قرار گرفته در حالی که کلیت حاکمیت یعنی مجلس و قوه قضاییه نیز باید مورد توجه قرار بگیرند. مصطفی کواکبیان نیز در تذکری مستند به ماده ۱۶۰ آیین نامه داخلی مجلس گفت: طرح‌های فوریتی اگر یک شوری باشند باید بعد از رسیدگی به کلیات وارد جزییات طرح شویم. وی همچنین با بیان اینکه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و مستقلین مجلس به دنبال این طرح بوده و از سپاه حمایت کردند گفت: لازم است سپاه هم از این جریانات حمایت کند. بحث ما بحث وحدت و اتحاد است اما برخی این اتحاد را به هم می‌زنند. ما در طول سه سال گذشته ۴ قانون بیشتر در کنگره ندیدیم اما در مجلس ۹ قانون علیه امریکا وضع کردیم لذا مجلس و کمیسیون امنیت را تضعیف نکنید. بعد از این اظهارنظرها در نهایت مجلس با رای قاطع به این طرح رای مثبت داد تا ایران رسما اقدام متقابل را در مواجهه با حاشیه‌سازی‌های امریکا انجام داده باشد.

 

ارسال نظر