اعضای آستانه باید به تعهدات‌شان پایبند باشند

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۹:۵۲
کد خبر: ۱۴۲۶۶۴
اعضای آستانه باید به تعهدات‌شان پایبند باشند

ایران|

در فاصله 10 روز مانده تا موعد نهایی برگزاری نشست آستانه درباره سوریه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به این کشور سفر کرد تا ضمن هماهنگی با دولتمردان سوری چشم‌اندازی از مهم‌ترین موضوعات مطروحه در این نشست نیز به مقامات سوری ارایه کند.

ظریف قبل و بعد از حضور در سوریه در گفت‌وگوهایی رسانه‌ای هدف از این سفر را «هماهنگی مواضع در مهم‌ترین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف کمک به تعمیق و تحکیم صلح و ثبات منطقه‌ای» عنوان کرد؛ هماهنگی‌هایی که به اعتقاد ظریف بعد از ماجراجویی‌های اخیر امریکا در منطقه به نظر ضروری می‌رسند تا از دل توسعه مراودات ارتباطی کشورهای منطقه امکان تنش‌زایی منطقه‌ای کاهش پیدا کند..وزیر خارجه کشورمان که قبل از ظهر دیروز راهی جلسه دیدار با رییس‌جمهوری سوریه شده بود، بعد از دیدار دو جانبه با اسد به خبرنگاران گفت که با توجه به تحولات منطقه «مخصوصا سیاست‌های خصمانه» امریکا بعد از «شکست‌های پی‌در‌پی میدانی و شکست‌های سیاسی» امریکا و رژیم صهیونیستی «در منطقه و در جهان» اکنون لازم است که همه تلاش‌ها در منطقه برای «پیگیری پیروزی‌های میدانی، هماهنگی سیاست‌های کشورهای منطقه و نیز طراحی برای پیشبرد برنامه گفت‌وگوها در سوریه» برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی انجام شود. در کنار این مباحث، ظریف گریزی هم به تلاش‌های جدید ترامپ برای حاشیه‌سازی در منطقه اشاره کرد و با اشاره به اقدام اخیر ترامپ در الحاق بلندی‌های جولان به رژیم اشغالگر قدس از ضرورت هماهنگی کشورهای منطقه‌ای در این زمینه سخن گفت. وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح سیاست‌های امریکا و رژیم اشغالگر قدس و اقدامات به گفته او «غیرقانونی» دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده به «اعلام پذیرش الحاق غیرقانونی و بلندی‌های جولان» به خاک اسراییل، اعلام پایتختی بیت‌المقدس اشاره کرد و همچنین اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی از سوی دولت امریکا را یک اقدام «بسیار ابلهانه، غیرقانونی و بی‌سابقه» خواند. گفتنی است ظریف در سفر خود به دمشق به جز بشار اسد با نخست وزیر و وزیر امور خارجه و رییس مجلس سوریه نیز دیدار کرد؛ دیدارهایی که با پایان گرفتن آنها ظریف راهی ترکیه خواهد شد تا در جریان گفت‌وگو با مقامات بلندپایه ترکیه هماهنگی‌های لازم را برای نشستآستانه انجام دهد. .

 ظریف با بشار اسد دیدار کرد

مهم‌ترین دیدار ظریف در جریان سفر به سوریه بدون تردید دیدار او با بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه است؛ دیداری که با توجه به برخی حواشی که در اثر ناهماهنگی‌ها در جریان سفر اخیر اسد در تهران ایجاد شده بود بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های گروهی به وجود آورد. ناهماهنگی‌هایی که

در نهایت منجر به استعفای چند ساعته ظریف از پست وزارت خارجه کشورمان شد .استعفایی که بلافاصله از سوی رییس‌جمهوری رد شد تا تیر حاشیه‌سازان برای جدایی ظریف از حوزه دیپلماسی به سنگ بخورد.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، با عبور از این فراز و نشیب «محمد جواد ظریف» که به سوریه سفر کرده است، پیش از ظهر دیروز با بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای، بررسی آخرین تحولات ابتکار آستانه و روند سیاسی حل بحران در سوریه، پیگیری توافقات سفر معاون اول رییس‌جمهوری اسلامی ایران به سوریه از محورهای اصلی گفت گو در این دیدار بود.

وزیر امور خارجه در صدر هیاتی و برای سفری دو روزه عازم دمشق شده است، در بدو ورود به این کشور تلاش برای پیگیری پیروزی‌های میدانی، هماهنگی سیاست‌های کشورهای منطقه و همینطور طراحی برای پیشبرد گفت‌وگوها به منظور رسیدن به راه‌حل سیاسی در سوریه را از اهداف این سفر ذکر کرد.محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که در صدر هیاتی به دمشق سفر کرده است از سوی فیصل مقداد قائم مقام وزیر خارجه سوریه مورد استقبال قرار گرفت. ظریف و همراهان با حضور در زینبیه دمشق بارگاه حضرت زینب سلام‌الله علیها را زیارت کردند.

 

 در مورد ادلب نگرانی جدی داریم

محمدجواد ظریف، پس از دیدار با ولید معلم، همتای سوریه‌ای خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت ادلب خاطرنشان کرد: ما در مورد وضعیت ادلب نگرانی جدی داریم و حتماً ایران، ترکیه و روسیه باید به تعهدات خود در مورد این موضوع عمل کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان، با بیان اینکه یکی از این تعهدات خلع سلاح گروه‌های تروریستی در این منطقه و خارج کردن آنها از ادلب است، تصریح کرد: گروه تروریستی النصره برای مردم ادلب و مردم نقاط اطراف این منطقه، یک تهدید جدی است و ما کشورهای عضو آستانه موظف هستیم که به تعهدات خود در این زمینه عمل کنیم و من در سفر به ترکیه این موضوع را دنبال می‌کنم.

این دیپلمات ارشد کشورمان، با بیان اینکه در مورد همکاری‌های اقتصادی، گفت‌وگوهای خوبی بین مقامات دو کشور ایران و سوریه انجام شده و تصمیمات خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور در حوزه‌های دولتی و خصوصی اتخاذ شده است، اظهار کرد: در مورد بحث ترانزیت بین ایران، سوریه و عراق نیز بحث‌های خوبی در جریان سفر آقای روحانی به عراق و همچنین سفر آقای عادل عبدالمهدی به ایران صورت گرفت و ما امیدواریم این اقدامات در جهت ایجاد صلح و امنیت در منطقه و منافع مردم منطقه به خصوص ایران، سوریه و عراق باشد.

ظریف در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره دیدار وی با بشار اسد نیز گفت: گفت‌وگوی خیلی خوبی با جناب رییس‌جمهور اسد داشتیم. درباره مسائل منطقه‌ای و همچنین چگونگی ادامه پیش بردن مذاکرات در روند صلح آستانه و همکاری دوجانبه میان ایران و سوریه گفت‌وگو کردیم؛ ما همیشه در کنار مردم سوریه بوده‌ایم و به همکاری با دولت و مردم سوریه ادامه می‌دهیم تا شرایط اقتصادی را در اینجا (سوریه) و ایران بهبود ببخشیم و فکر می‌کنم از طریق همکاری شرایط زندگی را برای هر دو ملت ارتقا ببخشیم.وی افزود: ما همچنین باید باهم در سطوح مختلف بین‌المللی در روند صلح آستانه همکاری کنیم و همچنین درباره پیش‌برد شرایط و حل‌وفصل سیاسی در سوریه مذاکره خواهیم کرد.ظریف در ادامه گفت: من همچنین با همتای خود، ولید معلم درباره اینکه چطور بتوانیم در روند آستانه پروسه سیاسی را پیش ببریم و اینکه در کمیته قانونی مذاکرات صلح آستانه چه اتفاقی باید بیافتد، گفت‌وگوی بسیار خوبی داشتیم. بنابراین به کار کردن روی این مساله هم با سوریه و هم با شرکای دیگر خود در روسیه و ترکیه که گروه آستانه را با ما تشکیل می‌دهند و هم با دیگران امیدوارم تا شرایط مردم سوریه و صلح و امنیت خاورمیانه احیا شود.


 بیانیه وزارت خارجه ترکیه درباره سفر ظریف به آنکارا

    وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای با اعلام زمان سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه برخی محورهای مذاکره میان هیات‌های دو کشور را مطرح کرد. به گزارش «تعادل» صفحه رسمی توئیتر وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۱۷ (فردا) به ترکیه خواهد آمد. در این دیدار تمام جنبه‌های روابط دو جانبه ما مورد بحث قرار خواهد گرفت و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر خواهیم کرد.

 

 

ارسال نظر