در مسیر عقلانیت

۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۳۰۲
در مسیر عقلانیت

تکلیف لوایح پالرمو و CFT باید در فضای آرام و تخصصی مشخص شود

گروه ایران|

در آخرین روزهای اسفندماه سال گذشته بود که برخی اعضای اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کردند که هرچند اعضای مجمع به رای نهایی خود در خصوص لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی رسیده‌اند اما اعلام رسانه‌ای رای و نظر نهایی خود را به بعد از تعطیلات نوروز موکول کرده‌اند تا بعد از بررسی دقیق ابعاد مختلف این پرونده؛ موضوع را رسما اعلام کنند.

در این میان رفتارهای انتحاری امریکای مدل ترامپ و قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی باعث شده تا برخی از تحلیلگران اعلام کنند که ترامپ از دل این نوع رفتارهای افراطی به دنبال آن است که ایران را نیز وادار به اتخاذ رفتارهای هیجانی و رادیکال کند تا به بهانه آن بتواند در آتش ایران هراسی بیشتر در منطقه و فضای بین‌المللی بدمد. نکته‌ای که مسوولان ایرانی با هوشمندی و درایت ابعاد و زوایای گوناگون آن را را درک کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا بازی را نه در زمین دلخواه ترامپ بلکه در محدوده‌ای که منافع ملی کشورمان ایجاب می‌کند؛ دنبال کنند.

در شرایطی که مجمع تشخیص طی روزهای آینده باید نظر نهایی خود را در خصوص این لوایح اعلام کند؛ رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم از اعضای مجمع می‌خواهد که فرآیند تصویب این لایحه را نه بر اساس جهت‌گیری‌های سیاسی و جناحی بلکه بر اساس منافع ملی کشور دنبال کنند.

فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه تکلیف لوایح پالرمو و CFT باید در فضای آرام و تخصصی تعیین شود، گفت: پرهیز از برخورد سیاسی و منفی‌بافی ضروری است.

به گزارش خانه ملت، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در مورد آخرین وضعیت لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: طبق آیین نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، سه ماه فرصت دارد تا در مورد طرح و لوایح ارجاعی نظر دهد، این سه ماه قابل تمدید است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این مطلب ادامه داد: در مورد لایحه پالرمو هم به پیشنهاد دولت و مجلس مهلت بررسی در مجمع تمدید شد.

فلاحت پیشه تصریح کرد: در سال جدید منتظریم تا مجمع جلسه برگزار کند، در شرایط کنونی این بررسی‌ها بطور کارشناسی و دقیق در حال انجام است؛ همه اعضای مجمع هم مصمم به بررسی دقیق و تخصصی شدند بنابراین باید منتظر برگزاری جلسه و تعیین تکلیف نهایی این لوایح باشیم. بنابراین دامن زدن به فضاهای منفی علیه این لوایح و برخورد سیاسی با موضوع در شرایط کنونی به مصلحت کشور نیست.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی از دیرباز در صف مقدم مبارزه با تروریسم بوده بنابراین باید اجازه دهیم تا در فضای آرام و تخصصی در مورد این لوایح تصمیم‌گیری شود.

   فضای منفی نسبت به پالرمو و CFT ناشی از اقدامات امریکا است

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس یادآور شد: در زمانی که موضوع برجام مطرح و فضای مساعد بین‌الملل شکل گرفت، موضوع FATF و قانون پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم مطرح شد. فلاحت پیشه ادامه داد: اما در سال گذشته که امریکا از برجام خارج شد و اروپایی‌ها کانال مالی INSTEX را برخلاف وعده‌های داده شده راه‌اندازی کردند، شرایط و فضای مخالفت با این لوایح افزایش یافت.

وی یادآور شد: این لوایح باید در چارچوب کاملا تخصصی مورد نظر و توجه قرار گیرد و از پرداختن به حواشی نیز جلوگیری شود.  نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس اضافه کرد: امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه سریعتر این جلسه را برگزار و تکلیف لوایح را در فضای تخصصی مشخص کند.

   مجمع تا زمانی که نسبت به لوایح FATFیقین حاصل نکند، رأی نخواهد داد

در همین خصوص عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص دو لایحه باقیمانده از لوایح FATF، گفت: مجمع، تا یقین حاصل نکند که برای مصلحت بزرگ‌تر این مفسده را بپذیرد، قطعا قانع نخواهد شد.

علی آقامحمدی در نخستین برنامه «چهل ۵۷» از شبکه شما، در پاسخ به این سوال که فضای مجلس در حال حاضر نسبت به سال‌های اول انقلاب چقدر فرق کرده است، اظهار داشت: در آن سال‌ها تمام وقت کار می‌کردیم و سیر تا پیاز کار را انجام می‌دادیم و بده و بستان هم با کسی نداشتیم.

وی در بخش دیگری از این برنامه با نقد رویکرد رسانه ملی گفت: من اگر الان در صدا و سیما بودم، جوان‌ها را بیشتر وارد تشکیلات می‌کردم تا کار را اداره کنند. رسانه یک هویتی را شکل می‌دهد، لذا مردم باید با آن انس پیدا کنند و این نیازمند، حضور جوان‌هاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در خصوص دو لایحه پالرمو و CFT و فشارهای بیرونی برای تصویب اظهار داشت: هرکسی می‌تواند اظهارنظر کند و جمع اعضای مجمع نیز از ارکان بالای نظام هستند که می‌توانند تشخیص دهند که در هنگام مصلحت، امر مغایر شرع یا قانون اساسی تصویب شود. وی گفت: درباره اصلاح قوانین داخلی در خصوص مبارزه با پولشویی، قبلاً کارها انجام شده و مجمع هم همراه بوده، اما این دو کنوانسیون از کنوانسیون‌های جهانی هستند و بعضاً اقدام بین‌المللی هم همراه آنها می‌تواند باشد، لذا اگر یک سیستم بیرونی داشته باشیم که با شما خوب نیست و بعضاً توافق با شما را هم به‌هم می‌زند، در چنین فضای توحشی، خیلی باید فکر شود که آیا چیزی را بپذیریم یا نه. آقامحمدی تصریح کرد: مجمع، تا یقین حاصل نکند که برای مصلحت بزرگ‌تر این مفسده را بپذیرد، قطعاً قانع نخواهد شد. بحث‌های داخل مجمع نیز کاملاً کارشناسی است و هنوز ۹ نفر برای اظهارنظر زمان دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نظر خودش نسبت به این لوایح گفت: من شخصاً جزو منتقدین این لوایح بوده‌ام و در کمیسیون اقتصادی مجمع آثار منفی آن را بررسی کرده‌ایم، اما این به معنی مطلق کار نیست و باید در صحن مجمع بحث کنیم. آقامحمدی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مجمع، آدم‌هایی که به راحتی این لوایح را رد کنند یا به راحتی تأیید کنند، نداریم و باید بحث‌های کارشناسی انجام شود.

با عبور از این اظهارنظرهای متفاوت نکته‌ای که به نظر می‌رسد در جریان بررسی لوایح مقابله با پولشویی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اثری است که تصویب یا عدم تصویب این لوایح روی منافع بنیادین کشور بر جای می‌گذارد؛ درک این منافع پایدار و اتخاذ بهترین تصمیم می‌تواند بخشی از مشکلات کشور را در زمینه مراودات مالی و ایجاد مناسبات ارتباطی سامان یافته‌تر با نهادهای مالی بین‌المللی حل و فصل کند. نکته‌ای که برای آگاهی از آن باید همچنان منتظر بمانیم تا در نهایت نظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت بطور رسمی اعلام شود.

 

 

ارسال نظر