الزام دستگاه‌ها به ارایه برنامه رونق تولید

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۲۱۷
الزام دستگاه‌ها به ارایه برنامه رونق تولید

وزیر اقتصاد: تحریم سپاه خللی در وضع اقتصادی کشور ایجاد نمی‌کند

گروه ایران|

نخستین نشست عمومی هیات وزیران بعد از پایان تعطیلات نوروز دیروز در حالی در پاستور برگزار شد که موضوع قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی ایالات متحده، مهم‌ترین سوژه‌ای بود که خبرنگاران در گفت‌وگو با اعضای کابینه ابعاد و زوایای گوناگون آن را بررسی کردند و دیدگاه‌های اعضای کابینه در خصوص آن را جویا شدند. اولین چهره‌ای که از ساختمان شیشه‌ای نهاد ریاست‌جمهوری خارج شد و آرام آرام از روبه روی خبرنگاران عبور کرد؛ محمد جواد ظریف وزیر خارجه بود که با وجود اصرار فراوان خبرنگاران برای گفت‌وگو ترجیح داد که صحبت در این زمینه را به فرصت دیگری موکول کند. رییس دفتر رییس‌جمهوری هم اعلام کرد که ماجراجویی جدید امریکا در قرار دادن سپاه در لیست تروریست‌ها به هیچ عنوان تاثیری بر شاخص‌های اقتصادی و قیمت دلار و ارز نخواهد داشت.  در جلسه دیروز هیات وزیران، رییس‌جمهوری اما همه دستگاه‌های اجرایی را مامور کرد با بهره‌گیری از تجربیات موجود و شناسایی موانع و تنگناها، به منظور رفع موانع، تسهیل فرآیندها و رونق تولید، برنامه‌های خود را به هیات وزیران ارایه کنند.

در جلسه دیروز همچنین گزارش ارزیابی دستگاه‌های درگیر در مناطق سیل زده و همچنین، اقدامات صورت گرفته توسط ستاد هماهنگی خدمات سفر برای رفاه حال مسافران و گردشگران در نوروز سال 1398 تشریح شد.

رییس‌جمهوری در ابتدای جلسه، با اشاره به تعیین سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «رونق تولید»، همه دستگاه‌های اجرایی را مامور کرد با بهره‌گیری از تجربیات موجود و شناسایی موانع و تنگناها، به منظور رفع موانع، تسهیل فرآیندها و رونق تولید، برنامه‌های خود را به هیات وزیران ارایه کنند تا در جلسات آینده مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

   اقدامات احمقانه امریکا

رییس‌جمهوری، موضوع واگذاری بلندی‌های جولان به رژیم صهیونیستی و اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی را اقدام احمقانه و بی‌خردانه امریکا برای حمایت از یک گروه جنایتکار در سرزمین‌های اشغالی دانست و گفت: سپاه مدافع آزادی در منطقه و در رأس مبارزه با تروریسم است. به گزارش پاد روحانی در جلسه هیات دولت اظهار داشت: هیچ‌کس این اقدام امریکا را در تاریخ قبول نکرده و به آن اعتنایی نمی‌کند. روحانی ادامه داد: باید در این شرایط پیوستگی، همبستگی و انسجام را بیش از گذشته تقویت کنیم، امروز زمان گله‌گذاری، جناح‌ها و گروه‌ها از یکدیگر نیست و زمانی است که باید همه در صف واحد و مستحکم قرار بگیریم تا کسی نتواند در این صف رخنه ایجاد کند و در برابر توطئه امریکایی‌ها ایستاده و از مشکلات به خوبی عبور کنیم.

وی تصریح کرد: از همه مسوولان دولتی در دستگاه اجرایی در تمامی رده‌ها می‌خواهم که به هیچ حاشیه‌ای پاسخ ندهند، چرا که امروز زمان خدمت به مردم است و همه ارکان دولت موظف هستند که به موضوعات و مسائل حاشیه‌ای نپرداخته و تنها برای خدمت به مردم و حل مشکلات و جبران خسارات مردم متمرکز شویم. رییس‌جمهوری همچنین اظهار داشت: وظیفه ما رسیدگی سریع و آنی به مسائل و مشکلات مردم است و همه باید در این راستا تلاش کنند.

روحانی افزود: بسیار علاقه‌مندیم در منطقه رفراندومی برگزار شود تا همه ملت‌ها و کشورها اعلام کنند که در این سال‌ها از سوی چه کسانی بر منطقه ظلم شده و چه کسانی به یاری دولت‌ها و ملت‌های منطقه شتافته‌اند. رییس‌جمهوری خطاب به دولتمردان امریکا، گفت: اگر با این اقدام به دنبال ایجاد اختلاف در ایران هستید، اشتباه می‌کنید؛ بدانید که بین سپاه و مردم همواره یک رابطه صمیمی بوده است و مردم هیچ‌گاه فداکاری و ایثارهای 40ساله این نیروها را فراموش نخواهند کرد. جایگاه سپاه و عشق و علاقه مردم به نیروهای مسلح و مدافع کشور، مطمئناً امروز با این اقدام بیشتر از گذشته شده است.

   مشکلات ناشی از سیل

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همچنان برخی از شهرها و استان‌های کشور با مشکلات ناشی از سیل و سیلاب مواجه هستند و ممکن است در روزهای آینده نیز به واسطه بارش‌ها این مشکلات ادامه داشته باشد، گفت: دولت، ‌مردم و سایر دستگاه‌هایی که باید حمایت داشته باشند، وظایف و مسوولیت‌هایی دارند که باید به آن عمل کنند. روحانی ادامه داد: دولت وظیفه دارد در این شرایط در خط مقدم حل مشکلات مردم باشد و در این راستا وزارتخانه‌های گوناگون، مسوولیت‌های بسیار سنگینی را بر دوش داشته و در راستای خدمت‌رسانی به مردم تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به از بین رفتن و آسیب‌ دیدن راه‌های مواصلاتی کشور بر اثر سیل و رانش زمین، گفت: وزارت راه و شهرسازی برای بازسازی راه‌ها، وظیفه بسیار سنگینی دارد که در این مسیر باید همه امکانات را بسیج کرده و دستگاه‌های گوناگون اعم از سپاه، ارتش، بسیج، شهرداری‌ها و شرکت‌های خصوصی که دلسوز کشور هستند، باید به کمک این وزارتخانه بیایند. روحانی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا خطوط ارتباطی را در مناطق سیل‌زده به شرایط عادی بازگردانیم و در برخی مسیرهایی که بازگشت به شرایط طبیعی نیاز به زمان دارد، باید یک ارتباط موقت ایجاد کنیم.

رییس دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه مردم نباید به شایعات توجه داشته باشند، خاطرنشان کرد: ممکن است در روزهای آینده با توجه به تداوم بارش‌ها، در برخی استان‌ها با مشکلاتی مواجه باشیم، اما مرجع اخبار برای مردم باید صدا و سیما باشد و به شایعات بی‌اساس توجه نکنند.وی اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی باید همه توانشان را در زمینه تأمین مسائل مالی و ارایه تسهیلات به‌کار بگیرند.روحانی گفت: مردم مطمئن باشند اجازه نمی‌دهیم کسی که در این حوادث خسارت دیده بی‌پناه بماند و در این راستا دولت و نیروهای مسلح با همه توان در کنار مردم بوده و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه بسیار حساس و پیگیر هستند و ان‌شاء‌الله با نمره قبولی خوبی در پیشگاه مردم از این مشکل عبور خواهیم کرد.

   تصمیم امریکا درباره سپاه از نظر سازمان ملل اعتباری ندارد

آیا تصمیم امریکا مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی از منظر حقوق بین ملل وجهه‌ای دارد؟ این پرسشی است که خبرنگاران در جریان گفت‌وگو با معاون حقوقی رییس‌جمهوری مطرح کردند که جنیدی گفت: تصمیم کاخ سفید درباره سپاه پاسداران از منظر کمیته تامین مالی تروریسم و سازمان ملل اعتباری ندارد.

معاون حقوقی رییس‌جمهوری در حاشیه جلسه دیروز هیات وزیران درباره اقدام اخیر کاخ سفید امریکا در قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی در جمع خبرنگاران گفت: هیچ‌گاه این‌گونه نیست که امریکا هر وقت و به دلخواه خود فهرستی را اعلام کند آن موضوع مبنا قرار گیرد؛ این فهرست امریکا است و به سازمان ملل متحد و به کمیته (ویژه) تامین مالی تروریسم که فهرست گروه‌ها را مشخص می‌کند، ارتباطی ندارد. وی تصریح کرد: این کمیته همواره در یک چارچوب که یک وفاق جهانی دارد، عمل می‌کند و این تصمیم کاخ سفید از منظر این کمیته هم اعتباری ندارد و برای سازمان ملل نیز مبنا نیست.

معاون حقوقی رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: این اقدام یک بدعت است و سابقه نیز ندارد و خلاف ضوابط و حقوق بین‌الملل است و نه تنها کمکی هم به آرامش وامنیت منطقه نمی‌کند، بلکه شاید شرایط منطقه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.  جنیدی با بیان اینکه در سوابق تاریخی هم نداریم که کشوری در مورد بخشی از نیروهای مسلح رسمی کشور دیگر چنین تصمیمی گرفته باشد، تاکید کرد: فضایی که امریکا ایجاد کرده است فضای ایجاد خطر، تضعیف امنیت در منطقه است که نه کمکی به صلح وآرامش منطقه می‌کند، نه برای ارتقای امینت منطقه مفید است و نه با ضوابط حقوق بین‌الملل سازگاری دارد.

جنیدی همچنین درباره واکنش ایران نسبت به اقدام کاخ سفید درباره سپاه بیان کرد: ایران هم نسبت به بخشی از نیروهای نظامی امریکا که در این منطقه فعال هستند، اقدام متقابل انجام داد، البته چارچوب‌ها و ضوابط ومجموعه مقررات آن را بخش‌های مربوطه باید تنظیم کنند که همه‌چیز در یک چارچوب قانونی انجام شود این اقدام متقابلی است که ایران انجام داد.

معاون حقوقی رییس‌جمهوری در پاسخ به اینکه اقدام امریکا بر روند تایید لوایح مربوط به FATFتاثیرمی‌گذارد، یا خیر؟ توضیح داد: برای هر اقدامی از سوی ایران، شورای عالی امنیت ملی سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی در جهان را تعیین می‌کند و ما نیز بر اساس این فهرست عمل می‌کنیم و هیچ نوع تبعیتی از فهرست کشورهای دیگر نداریم.

   دستور رییس‌جمهور انسجام و حمایت

از سپاه در برابر امریکاست

رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اقدام امریکا علیه سپاه، گفت: این کار تبلیغاتی و یک جنگ روانی است و عملیاتی نیست و بیشتر می‌خواهد در شرایط اقتصادی تاثیرگذار باشد.

محمود واعظی در پاسخ به این پرسش که آخرین اقدام دولت برای تامین مایحتاج مردم در مناطق سیل زده چه بوده است، اظهار کرد: بعد از اقدامات اولیه که انجام شد، مهم این است که بتوانیم همه خسارات را بازسازی کنیم که البته برای بازسازی همه راه‌ها، پل‌ها و مساکن و مزارع کشاورزی برنامه داریم و با سایر دستگاه‌ها هم در این زمینه صحبت کرده‌ایم و هماهنگی را انجام داده‌ایم.

   افزایش حقوق ۲ ماه اول امسال کارمندان

نحوه تخصیص افزایش حقوق کارمندان مهم‌ترین موضوعی بود که خبرنگاران بلافاصله پس از حضور نوبخت در حیاط دولت ابعاد و زوایای آن را جویا شدند رییس سازمان برنامه و بودجه نیز درباره افزایش حقوق کارمندان در سال جدید توضیحاتی ارایه کرد.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا افزایش حقوق دو ماه اول امسال کارمندان دولت ۲۰ درصد خواهد بود؟ اظهار کرد: خیر، دولت تلاش می‌کند از اول فروردین ۱۳۹۸ حقوق کارمندان دولت را طبق آنچه در مجلس تصویب شده، پرداخت کند.

   تحریم سپاه خللی در وضع اقتصادی کشور ایجاد نمی‌کند

وزیر اقتصاد نیز گفت: سپاه پاسداران وظایف مشخصی دارد و قرارگاه خاتم نیز تنها به صورت پیمانکاری با ما همکاری می‌کند.فرهاد دژپسند با اشاره به تحریم‌های سپاه گفت: تحریم سپاه خللی در وضع اقتصادی کشور ایجاد نمی‌کند.

دژپسند با بیان اینکه سپاه وظایف مشخصی در کشور دارد گفت: قرارگاه خاتم نیز تنها به صورت پیمانکاری با ما همکاری می‌کند؛ طرح‌هایی را اجرا می‌کند و گاهی برای دریافت مطالباتش واگذاری‌هایی به این قرارگاه صورت می‌گیرد.وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات این وزارت‌خانه در خصوص مناطق سیل زده گفت: دولت برای مودیان مالیاتی که در استان‌های سیل‌زده بالای پنجاه درصد خسارت دیده باشند بخشودگی بدهی مالیاتی را تصویب کرده است.وی در ادامه با اشاره به کمک نقدی اشخاص به مناطق سیل‌زده گفت: تصمیم گرفته شده است هزینه‌های این اشخاص نیکوکار در مناطق سیل‌زده جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی شود.

 

 

ارسال نظر