تاسیس کانال مالی سازمان ملل برای کمک‌ نقدی به سیل‌زدگان

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۰۴۵
تاسیس کانال مالی سازمان ملل برای کمک‌ نقدی به سیل‌زدگان

گروه ایران|

موضوع سنگ اندازی امریکایی‌ها بر سر راه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل و برخی کشورها به آسیب دیدگان سیل در کشورمان از جمله مواردی بود که طی روزهای اخیر بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های داخلی و خارجی و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد؛ محدودیت‌هایی که نشان می‌داد بر خلاف ادعای مقامات کاخ سفید، امریکا نه تنها در مسیر تامین نیازهای مشروع کشورمان سنگ اندازی می‌کند، بلکه حتی در زمان وقوع بحران‌های طبیعی نیز در فرآیند ارسال کمک‌ها به ایرانیان نیز اخلال ایجاد کرده است.  در راستای روشن شدن ابعاد مختلف روند کمک رسانی به آسیب دیدگان هماهنگ‌کننده مقیم ملل متحد در تهران گفت: سازمان ملل برای ارسال کمک‌های نقدی به سیل‌زدگان کانال مالی بانکی مشخصی را تاسیس کرده تا این کمک‌ها به ایران برسد.

به گزارش ایرنا، «اوگوچی دنیلز» دیروز در حاشیه نشست هم اندیشی نمایندگان دفاتر سازمان ملل متحد در ایران که با موضوع کمک رسانی به مناطق آسیب‌دیده از سیل برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که کمک‌های نقدی و سایر کمک‌ها از چه طریقی وارد ایران می‌شود، گفت: سازمان ملل متحد تاکنون علاوه بر منابع موجود، یک میلیون و 420 هزار دلار برای مساعدت فوری و مستمر و تهیه اقلام پزشکی و بهداشتی، آب، تأسیسات بهداشتی، سلامت و سرپناه برای سیل‌زدگان کمک کرده است.

وی افزود: سازمان ملل کانال مالی بانکی مشخصی را تاسیس کرده است که این کمک‌های مالی و نقدی به ایران برسد و این نتیجه تلاش‌هایی است که در مقر سازمان ملل انجام شده است.

هماهنگ‌کننده مقیم ملل متحد در تهران افزود: بخشی از اقلام هم که به ایران می‌رسد به این صورت است که سازمان ملل از خارج از ایران خریداری کرده و به ایران می‌رساند.

دنیلز خاطرنشان کرد: تلاش‌هایی در بالاترین سطح در سازمان ملل برای کمک به سیل‌زدگان انجام شده که از رسیدن یک سری کمک‌ها به ایران جلوگیری نشود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سکوت سازمان ملل در برابر رفتار امریکا و جلوگیری از امداد رسانی به سیل‌زدگان گفت: سازمان ملل از توافق هسته‌ای (برجام) و اینکه ایران به این توافق پایبند بوده به صورت مکرر حمایت کرده است و همواره تاکید کرده است که تحریم‌های امریکا عادلانه نیستند.

هماهنگ‌کننده مقیم ملل متحد در تهران تصریح کرد: تمام تلاش‌هایی که برای کمک رسانی به ایران بعد از سیل اخیر انجام شده، با حمایت بالاترین مقام‌های سازمان ملل بوده است.

دنیلز با بیان اینکه همه ما در سازمان ملل متحد به دلیل کشته، مجروح شدن و خسارت‌های سیل‌های شدید در ایران عمیقا متاسفیم افزود: از جانب خانواده ملل متحد، بار دیگر مراتب تسلیت صمیمانه خود را به خانواده‌های قربانیان، دولت و مردم ایران تقدیم می‌کنیم.

وی با تحسین تلاش‌های دولت ایران در زمینه امداد و نجات سیل‌زدگان گفت: خسارت به زیرساخت‌ها (خانه‌ها، جاده‌ها، خطوط آهن و غیره) قابل توجه است و ما می‌دانیم سیل‌ها همچنان ادامه و عملیات امداد و نجات دولت نیز تداوم دارد.

  تقدیر سازمان ملل از تلاش‌های دولت

هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در تهران تصریح کرد: سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی قویا متعهد به حمایت از دولت و مردم ایران در این برهه حساس هستند می‌خواهیم کسی نادیده انگاشته نشود.

دنیلز با اشاره به اینکه هماهنگی عالی و تنگاتنگی درباره این وضعیت اضطراری با دولت و جامعه بین‌المللی داریم، اظهار داشت: سازمان ملل متحد و جامعه جهانی، پس از ارایه کمک‌های نجات‌دهنده فوری از تلاش‌های دولت برای استراتژی‌های میان و بلندمدت جهت کاهش بلایای طبیعی حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مبالغی بیشتر برای اقدام فوری، میان‌مدت و بلندمدت شامل کاهش خطر، مورد نیاز است، تاکید کرد: ما به همکاری خود با طرف‌های مربوطه ادامه می‌دهیم تا نیازهای انسانی مرتفع شوند.

دنیلز گفت: با وجود چالش‌های ایجاد شده به وسیله جو سیاسی فعلی، سازمان ملل متحد قادر بوده برای تدارک و ارایه اقلام مورد نیاز به کشور، حمایت به موقع و مناسب ارایه دهد.

هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در تهران گفت: به زودی و با هماهنگی مسوولان ملی و محلی، با هدف ابراز همبستگی خود با سیل‌زدگان و مهم‌تر از آن درک اینکه بیشترین نیازهای ضروری کدام است، کدام استان‌ها به کمک‌های سازمان ملل متحد نیاز دارند، وهمچنین مذاکره با مسوولان برای چگونگی ارایه کمک‌ها به مناطق سیل زده سفر می‌کنیم.

دنیلز با بیان این مطلب که «سازمان ملل متحد در اینجا حضور دارد تا تفاوتی ایجاد کند» گفت: ما مشتاقانه به همکاری موثر خود ادامه می‌دهیم و به تلاش‌های مسوولان در بهبود اوضاع کمک می‌کنیم.

 

ارسال نظر