دیدار با مرجع اعتدال

۱۳۹۷/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۴۷۸
دیدار با مرجع اعتدال

گروه ایران|

رییس‌جمهور کشورمان در سومین روز از سفر خود به عراق با آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق نیز دیدار کرد. رییس‌جمهور پس از حضور در حرم حضرت علی(ع) و زیارت مرقد مطهر آن حضرت، به ملاقات با آیت‌الله سید علی سیستانی مرجعیت عراق رفت. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد نیز روحانی را در این دیدار همراهی می‌کنند.

ملاقاتی که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که مهم‌ترین دستاورد سفر رسمی و علنی رییس‌جمهور کشورمان به عراق جدای از اهمیت‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی‌اش، دیدار با مرجعی است که در چند سال اخیر به جز موارد بسیار معدودی بسیاری از بزرگان ارشد سیاست حتی خود عراق را برای دیدار و ملاقات به حضور نپذیرفته است و همواره تلاش کرده است، همچون اسلاف پیشینش در حوزه علمیه نجف وجهه مردمی و دینی‌اش بر وجهه‌ سیاسی‌اش غلبه داشته است. بنابراین  طبیعی است که  این دیدار بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا کند.

آیت‌الله سیستانی که از او به عنوان قوی‌ترین مرد عراق از زمان اشغال این کشور توسط امریکا و سقوط رژیم بعث تا به امروز نام برده می‌شود، بسیار به ندرت در ملأ عام ظاهر می‌شود . عموماً مواضع و دیدگاه‌های این مرجع عالی قدر که تلاش داشته به صورت رسمی و مستقیم بر صحنه سیاست و اجرایی حضور نداشته باشد از طریق بیانیه‌های مکتوب مهر شده او یا خطبه‌های نماز جمعه توسط نمایندگان او یا مصاحبه‌های مکتوب دفترش با رسانه‌ها اعلام می‌شود.

    دیداری تاریخی در مسیر اعتدال

موضوع مورد توجه در این دیدار آن است که حسن روحانی نخستین چهره سیاسی ارشد ایرانی است که در سال‌های اخیر با این مرجع بزرگ شیعیان دیدار می‌کند، چرا که بر اساس برخی روایت‌ها و اخبار در جریان سفر رییس‌جمهور پیشین به عراق آیت‌الله سیستانی به او وقت ملاقات نداد.

انجام این دیدار با آیت‌الله سیستانی که همواره تلاش کرده که نقش وحدت‌آفرینی در جامعه عراق داشته باشد و گروه‌های سیاسی مذهبی عراق را به هم نزدیک کند، قطعاً می‌تواند در افزایش وفاق بین تهران و بغداد و گسترش مناسبات بین دو کشور موثر باشد. درواقع می‌توان از این دیدار به عنوان دیداری منحصر به فرد یاد کرد که قطعاًً در آن در ارتباط با مسائل مختلف جهان اسلام و ایران و عراق در آن بحث و گفت‌وگو شده است.

از دیگر سو برخی از تحلیلگران نیز معتقد هستند دیدار روحانی با آیت‌الله سیستانی وزن شخصی سیاسی او و وزن دولتش را نیز در معادلات سیاسی افزایش می‌دهد که این نه تنها در افزایش توان او در معادلات بین‌الملل موثر است بلکه در بعضی محافل داخلی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

   دیدار آقای روحانی و آیت‌الله سیستانی دیداری تاریخی است

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا درخصوص اهمیت دیار روحانی با آیت‌الله سیستانی اظهار داشت: آیت‌الله سیستانی همواره سعی کرده است دیدگاه همه گروه‌های سیاسی و مذهبی عراق را به هم نزدیک کند، ایشان می‌تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در وفاق ملی و ایجاد مناسبات سازنده بین ایران و عراق ایفا کند و این گفت‌وگوها می‌تواند شرایطی را فراهم کند که نقش تاثیرگذار آیت‌الله سیستانی افزایش پیدا کند، به همین دلیل دیدار آقای روحانی و آیت‌الله سیستانی در حقیقت یک دیدار تاریخی خواهد داشت. این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا اضافه کرد: سفر آقای روحانی به عراق می‌تواند در تحکیم مناسبات تهران-بغداد کاملا موثر باشد. ایران و عراق دو کشوری هستند که متغیرهای داخلی دو کشور بطور طبیعی بر دیگر کشورهای منطقه اثر می‌گذارد، اتفاقی که در عراق رخ بدهد اثر خود را در جامعه ایران باقی می‌گذارد، به همین دلیل از سال 2003 یعنی پس از سرنگونی رژیم صدام تاکنون که حدود 16 سال می‌گذرد، ایران همواره سعی داشته که نقش مثبتی در امنیت عراق داشته باشد. هانی‌زاده اضافه کرد: هم امریکا و هم برخی کشورهای پیرامونی عراق مخصوصا عربستان سعودی، امارات و اردن بارها درصدد بودند که با دخالت در مسائل داخلی عراق و گسترش ناامنی‌ها و ایجاد شکاف بین گروه‌های مختلف عراقی به نوعی مشکل ایجاد کرده و از ایجاد یک نظام دموکراتیک در عراق جلوگیری کنند. کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: سفر آقای روحانی و دیدارش با مقامات عراقی از جمله با آیت‌الله سیستانی می‌تواند در گسترش مناسبات مردمی و دولت‌ها با یکدیگر اثر گذار باشد، آیت‌الله سیستانی به دلیل جایگاهی که به لحاظ دینی در عراق دارد، می‌تواند در ایجاد وفاق بین همه جریان‌های سیاسی عراق و بین عراق و ایران نقش ایفا کند، لذا این دیدار، دیدار بسیار مهمی است. وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل تحریم‌های اعمال شده امریکا علیه ایران، عراق می‌تواند دروازه و مقصد مناسبی برای کالاهای ایرانی تلقی شود. حجم صادرات ایران به عراق، پیش‌بینی می‌شود در سه سال آینده، به 20 میلیارد دلار برسد، این فرصت مناسبی است که ایران بتواند یک بازار مهم و با کیفیت در منطقه ایجاد کند، مخصوصاً در عراق که اقبال و استقبال زیادی از کالاهای ایرانی توسط مردم صورت می‌گیرد .

   روحانی با آیت‌الله بشیر نجفی در نجف اشرف دیدار کرد

رییس‌جمهوری ایران بعدازظهر دیروز پس از ملاقات با آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف با آیت‌الله بشیر نجفی از مراجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد. روحانی و هیات همراه با حضور در بیت آیت‌الله بشیر نجفی از مراجع نجف اشرف  با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس‌جمهوری ایران و هیات همراه همچنین با آیت‌الله محمد اسحاق الفیاض از مراجع تقلید نجف اشرف هم دیدار و گفت‌وگو کرد.  بازدید از بیت قدیمی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر محتشمی‌پور نماینده موسسه نشر آثار امام خمینی (ره) و سیدعلی خمینی یادگار امام از دیگر برنامه‌های دیروز رییس‌جمهوری در نجف اشرف بود.

 

ارسال نظر