غربی‌ها در نابودی تروریست‌ها نقشی نداشتند

۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۴۰۷
غربی‌ها در نابودی تروریست‌ها نقشی نداشتند

گروه ایران|

دومین روز سفر روحانی به عراق دیروز در حالی دنبال شد که بازتاب‌های سفر رییس‌جمهوری ایران به عراق و استقبال گرم مقام‌های عراقی از هیات ایرانی بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های منطقه‌ای داشت؛ اما این سفر فقط در منطقه بازتاب پیدا نکرد به‌طوری که «برایان هوک» نماینده رییس‌جمهور امریکا در امور ایران در واکنشی خشم‌آلود به سفر «حسن روحانی» رییس‌جمهور ایران به عراق، مدعی شد که ایران قصد دارد عراق را به یکی از استان‌های خود بدل کند.

اظهاراتی که نشان‌دهنده اهمیت سفری است که ایران و عراق را برای توسعه مناسبات اقتصادی و افزایش مراودات بازرگانی در مسیر تازه‌ای از بهبود روابط قرار می‌دهد.

روحانی دیروز ابتدا در جمع نخبگان عراقی حضور یافت و بلافاصله پس از آن به دیدار نوری‌المالکی و حیدرالعبادی نخست وزیران سابق عراق رفت؛ دیدار با سید عمار حکیم، رییس جریان حکمت وطنی عراق و مشاور امنیت ملی عراق از دیگر برنامه روز گذشته رییس‌جمهوری در بغداد بود؛ رییس‌جمهوری بعد از پایان دیدارهایش در بغداد راهی کربلا شد تا ضمن زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) و اباالفضل العباس(ع)، نشستی را نیز با گروهی از شخصیت‌ها و نخبگان کربلا برگزار کند.

رییس‌جمهوری همچنین قرار است روز چهارشنبه عازم نجف اشرف شده و ضمن زیارت حرم مطهر امام علی(ع) با چندتن از مراجع عظام تقلید نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

رییس‌جمهور با قدردانی از میهمان نوازی گرم دولت و ملت عراق از هیات ایرانی به ویژه مردم عراق به خاطر پذیرایی از زائران اربعین حسینی، گفت: در مذاکرات فشرده با مقام‌های عراق، راجع به همه موضوعات مورد علاقه دو کشور با حسن نیت کامل گفت‌وگو و توافقات بسیار خوبی حاصل شد.

روحانی در جمع نخبگان عراق در بغداد، اظهار داشت: در مذاکرات در خصوص همه مباحث مهمی که مورد نظر دو دولت در حوزه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بود، گفت‌وگو و به توافقات خوبی دست یافتیم. رییس‌جمهور با ابراز خرسندی از اینکه درهمه شرایط پیچیده و سخت منطقه، ملت‌های ایران و عراق پیوسته در کنار هم بوده‌اند، افزود: در جریان مبارزه با داعش، ایران در کنار مردم

عراق بود.

روحانی با برشمردن اهداف قدرت‌های سلطه‌گر از کشاندن تروریست‌ها و داعش به منطقه، گفت: ایجاد شکاف و تفرقه میان کشورها و ملت‌های منطقه، ایجاد اختلافات عمیق میان قبایل و مذاهب، توجیه حضور نامشروع خود در منطقه، انهدام عراق و سوریه و برخی کشورهای منطقه و در نهایت معرفی خودشان به عنوان منجی و در نهایت ارایه چهره‌ای خشن از اسلام، از جمله اهداف قدرت‌های سلطه‌گر بود.

    کسانی که از تروریست‌ها حمایت می‌کنند

رییس‌جمهوری با بیان اینکه ملت‌های منطقه به همه جهانیان نشان دادند که حامی اصلی تروریست‌ها خود استکبار جهانی است، افزود: کاملا آشکار بود که این تروریست‌ها از کجا تامین مالی و تسلیحاتی می‌شوند و نفت و آثار باستانی غارت شده منطقه را چگونه و در چه بازارهایی به فروش می‌رسانند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: ما همچنین اجازه ندادیم قدرت‌های سلطه‌گر بتوانند خود را منجی منطقه معرفی کنند و اکنون همگان می‌دانند در نابودی تروریست‌ها در منطقه، این قدرت‌های غربی هیچ نقشی نداشتند و تنها با هواپیماها و بالگردهای خودشان عملیات نمایشی انجام دادند و قدرتی که توانست تروریست‌ها را از بین ببرد، ملت، ارتش، مجاهدان عراقی و فتوای مرجعیت بود.

روحانی با بیان اینکه ما به عنوان وظیفه اسلامی، دینی و همسایگی از روز نخست در کنار مردم عراق بودیم و امروز هم هستیم، گفت: در دنیا هیچکس تردیدی ندارد که پیروز این جنگ ملت عراق بود؛ البته مساله تروریسم هنوز تمام نشده و ممکن است تروریست‌ها به اشکال مختلف برای مردم منطقه مشکل ایجاد کنند چرا که امریکایی‌ها خواب دیگری را برای منطقه دیده‌اند و در حال انتقال تروریست‌ها به افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز هستند.

روحانی با بیان اینکه همه ملت‌های مسلمان و متعهد منطقه جنگ با تروریسم را تا از بین بردن فتنه ادامه خواهند داد، گفت: ما نیازمند یک وحدت و اتحاد بزرگ برای ایجاد قدرت بزرگ منطقه‌ای هستیم تا وقتی ابرقدرت‌ها راجع به این منطقه فکر می‌کنند در سطر اول ذهنشان نفت و غارت منطقه نباشد و به فکر این باشند که این منطقه دارای تمدن عظیم و فرهنگ بزرگ و با وحدتشان یک قدرت بزرگ در منطقه هستند.

رییس‌جمهور روابط دو دولت و ملت ایران و عراق را بسیار ممتاز و مثال زدنی در منطقه و جهان دانست و گفت: اینکه میلیون‌ها عراقی و ایرانی طی سال به کشور یکدیگر رفت و آمد می‌کنند نشان علائق تاریخی و فرهنگی میان دو ملت بزرگ ایران و عراق است.

روحانی افزود: ما خواهان عراقی در کنار ایران و ایرانی در کنار عراق هستیم و می‌خواهیم در کنار هم سازنده یک قدرت بزرگ در منطقه نه علیه کشور دیگر باشیم بلکه می‌خواهیم با وحدت و اتحاد، دیگر کشورهای دوست در منطقه را جذب و جلب کنیم و این دو قدرت هر چه سریعتر تبدیل به سه، چهار و پنج قدرت در کنار یکدیگر باشند.

    افزایش مناسبات اقتصادی

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه تردید نداریم اقتصاد، فرهنگ، روند سیاسی ما و اهداف منطقه‌ای ما مکمل یکدیگر خواهد بود، گفت: در این سفرتصمیم گرفتیم که روابط اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی دو ملت روز به روز افزایش یابد.

روحانی افزود: ما همچنین تصمیم گرفتیم خطوط‌آهن دو کشور به یکدیگر متصل شود، روابط تجاری را تسهیل و پول ویزا را حذف می‌کنیم و دولت عراق هم اعلام کرد که این کار را انجام می‌دهد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه به طرف عراقی پیشنهاد دادیم که می‌توانیم مبادلات تجاری را با پول ملی و بدون نیاز به ارز خارجی انجام دهیم، گفت: ما علاقه‌مندیم که ویزا برداشته شود و به راحتی ملت‌ها با هم رفت و آمد کنند اما دولت عراق در این مرحله معتقد بود که مبلغ ویزا در مرحله نخست برداشته شود و در مرحله بعدی ویزا حذف شود.

روحانی با اشاره به اینکه علاقه‌مند هستیم که دانشگاه‌ها و مراکز علمی دو کشور همکاری‌های خود را توسعه دهند، اظهارداشت: اعلام آمادگی کرده‌ایم که تمام آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های عراقی را با همه امکاناتی که داریم نوسازی و بازسازی کنیم.

رییس‌جمهور، عراق یکپارچه و متحد را به نفع عراق، منطقه و ایران دانست و افزود: وحدت ملت عراق بسیار با اهمیت است. ما می‌دانیم اگر وحدت طوایف، اقوام، مذاهب و ادیان نباشد آن جامعه نمی‌تواند قدرت واقعی خود را در برابر دشمنان نشان دهد.

روحانی اظهارداشت: اگر فردی در عراق به دست تروریست‌ها کشته می‌شد اشک تاثر ما جاری می‌شد قبل از اینکه بپرسیم آن فردی که کشته شده دارای چه زبان، مذهب و عقیده‌ای بوده است. اگر یک بی‌گناه کشته شود انسانیت قربانی شده است.

در این دیدار چندتن از رهبران ادیان، مذاهب، قومیت‌ها و سران عشائر عراق نقطه نظرات خود را درخصوص روابط دو‌جانبه و مسائل منطقه مطرح کردند.


 رایگان شدن روادید بین ایران و عراق؛ لغو روادید در مراحل بعد

«پرویز اسماعیلی» معاون ارتباطات دفتر رییس‌جمهور که او را در سفر به عراق همراهی می‌کند، در توییتی از رایگان شدن صدور ویزا برای زائران و گردشگران ایرانی و عراقی خبر داد و این توافق را رهاورد سفر روحانی رییس‌جمهور به عراق خواند و نوشت: با توافق ایران و عراق، صدور ویزا برای زائران و گردشگران ایرانی و عراقی از سوی هر دو کشور، از اواسط فروردین ۹۸ رایگان شد.

در همین راستا همزمان با اولین روز حضور حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان در عراق توافقی بین دو طرف صورت گرفت مبنی بر رایگان شدن روادید عراق و ایران برای اتباع دو کشور از نیمه فروردین ماه 1398.

 

ارسال نظر