درباره لوایح مالی باید منتظر تحقق وعده اروپا بمانیم

۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۲۲۹
درباره لوایح مالی باید منتظر تحقق وعده اروپا بمانیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصمیم‌گیری درباره الحاق ایران به لوایح پالرمو و CFT را بسیار حساس عنوان کرد و گفت: این‌طور نیست که میان خیر و شر یکی را انتخاب کنیم، بلکه باید بگوییم میان دو شر، شر کمتر را انتخاب می‌کنیم.«محمدرضا باهنر» روز گذشته در آخرین نشست جامعه اسلامی مهندسین در سال 97 تاکید کرد: تصمیمات درمورد لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) بسیار حساس است و این طور نیست که میان خیر و شر یکی را انتخاب کنیم، بلکه باید بگوییم میان دو شر، شر کمتر را انتخاب می‌کنیم.وی تاکید کرد: به همین دلیل مجمع تشخیص مصلحت نظام کار و بحث‌های سنگینی انجام داده است اما واقعا طی دو یا سه هفته نتوانست به نتیجه برسد و آن را برای آینده گذاشتیم.به گزارش ایرنا، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در ضمن مقداری منتظر هستیم وعده‌های اروپا و دیگران چقدر عملی می‌شود. اگر قرار باشد آنها مطالبه‌گر باشند ما فقط پاسخ آنها را بدهیم و مدتی هم ما مطالبه‌گر شویم .باهنر یادآور شد: آنها باید پاسخ بدهند تا ببینیم در رابطه با جبران غیر حقوقی و غیرمنطقی که امریکا در برجام کرده، چه کار می‌کنند تا اثر فیزیکی روی زمین داشته باشد ما خیلی حوصله اینستکس و... نداریم براین اساس برویم جلو و تصمیم بگیریم.وی همچنین درباره انتصاب رییسی به ریاست قوه قضاییه خاطرنشان کرد: این انتصاب تفاوت‌هایی با دوره‌های قبلی دارد و آن، این است که برای نخستین‌بار از درون قوه قضاییه فردی به عنوان رییس انتخاب می‌شود که تمامی سلسله مراتب مدیریتی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی را در دستگاه قضا طی کرده است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب حجت‌الاسلام رییسی موضوع برخورد با فساد به ویژه اولویت برخورد با فساد در درون قوه و راه‌حل‌هایی برای پیشگیری از جرم در دوره جدید را مورد تاکید قرار دادند. باهنر افزود: امیدواریم رییس جدید قوه قضاییه نیز به این توصیه‌ها توجه ویژه داشته باشد. دستگاه قضا پیشانی نظام است و باید مامن و پناهگاه مظلومان و برابر مجرمان سریع و شدید باشد. وی درمورد تصویب لایحه بودجه سال 98 کل کشور نیز یادآور شد: دولت و مجلس در هفته‌های اخیر برای نهایی کردن بودجه سال آتی زحمات زیادی کشیدند و امروز نیز ایرادات آن توسط نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت.

باهنر اضافه کرد: بودجه سال 98 بودجه سختی است و ممکن است منابع پیش‌بینی شده در این بودجه برآورد نشود. بنابراین همه دستگاه‌ها باید تمام تلاش خود را برای مدیریت اقتصاد کشور به کار ببندند.نایب‌رییس پیشین مجلس عنوان کرد: یکی از مطالبات رهبر انقلاب از دولت و مجلس اصلاح ساختار بودجه‌نویسی است و امیدواریم که در ماه‌های پیش رو یک عزم جدی در دولت و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه‌نویسی درنظر گرفته شود تا در سال‌های آینده مشکلاتی که آن روز در بررسی و تصویب بودجه شد، تکرار نشود.

باهنر در پاسخ به پرسشی درباره شورای وحدت اصولگرایان نیز گفت: پیش از این نیز تکرار کردم در غیبت ۲ یا ۳ حزب فراگیر، شناسنامه‌دار و موضع دار، تلاش‌های دو جریان عمده سیاسی کشور صرف شکل دادن به جبهه و وحدت درونی می‌شود که زمان انتخابات به جای رقابت، بیشتر انرژی صرف وحدت می‌شود. شورای وحدت دنباله کارهای وحدت بخش دوره‌های قبل است و تلاش براین است همه آنهایی که بوده‌اند باشند و تعدادی بر آنها اضافه شود.

باهنر در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه جهبه پیروان خط امام و رهبری و جامعه اسلامی مهندسین برای انتخابات و جوان گرایی در جبهه اصولگرایی گفت: ما تلاش‌های خود را شروع کرده‌ایم که این فعالیت زیر مجموعه اصولگرایی باشد و قصد نداریم لیست مستقلی برای انتخابات ارایه دهیم.وی افزود: تلاش می‌کنیم با همه جریان‌های اصولگرایی به تفاهم برسیم. امسال تفاوتی با گذشته ندارد و در مجموع در لیست‌ها رگه‌هایی از جوانگرایی وجود دارد.دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه در بحث جوان گرایی دچار افراط و تفریط می‌شویم، یادآور شد: باید نیروهای جوان تربیت شوند و در فرآیندی این به میدان آمدن اتفاق بیفتد اینکه نیروهای نسل نخست انقلاب به پست‌های خود بچسبند خوب نیست.باهنر افزود: انتصابات رهبرمعظم انقلاب نشان از جوانگرایی می‌دهد که حتما باید ملکه ذهن ما باشد. وی درباره بررسی لایحه جامع انتخابات در مجلس گفت: در برخی کشورها انتخابات تناسبی است اما انتخابات مطلقی که در کشور ما وجود دارد موجب کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود. نمایندگان تلاش می‌کنند با اصلاحات در قانون انتخابات، طرح خود و لایحه دولت را باهم ادغام کنند. وی با بیان اینکه در انتخابات به جای برنامه، هیجانات حرف اول را می‌زند، با وجود کار خوب رسانه ملی در برگزاری مناظره‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ولی این مناظره‌ها موجب اثرگذاری بر هیجانات می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نامزدهای مجلس زمان انتخابات وعده‌های غیرممکن می‌دهند. به نظر آنها باید ابتدا رای آورد سپس در موردش فکر کرد.

این فعال اصولگرا عنوان کرد: عشق، شادابی و طراوت باید باشد اما در انتخابات برنامه و تجربیات مهم هستند.

باهنر در پاسخ به پرسشی درخصوص پس گرفتن استیضاح، سوال و تذکر نمایندگان اظهار داشت: در مجلس برخی موارد، رو و تعدادی هم پشت قضیه است متاسفانه افکار عمومی برداشت درستی از برخی واژه‌ها ندارد. مثلا می‌گویند فلان نماینده رفته استیضاح را امضا کرده بعد با وزیر معامله کرده و استیضاح را پس گرفته است. مردم فکر می‌کنند این معامله نقدی بوده است.وی ادامه داد: مثلا نماینده‌ای با یک مدیرکل اختلاف پیدا می‌کند و خواستار عوض کردن مدیرکل می‌شود این موضوع با مقاومت وزیر مواجه می‌شود. وزیر می‌گوید انتصاب و عزل در اختیار من است. نماینده به ناچار ایراد دیگری به وزیر می‌گیرد و او را استیضاح می‌کند بعد هردوطرف با هم مذاکره کرده و به تفاهم می‌رسند.باهنر با بیان اینکه مجلس دهم تفاوتی با بقیه مجالس ندارد، تاکید کرد: این مجلس نمایندگان قوی دارد اما ضعفش این است که فراکسیون اکثریت ندارد هر سه فراکسیون مجلس دهم در اقلیت هستند. معمولا دولت‌ها و مجالس ائتلافی ضعیف ظاهر می‌شوند به همین دلیل است که در یک هفته سه وزیر استیضاح می‌شوند بعد به هر سه آنها رای می‌دهند بنابراین نمی‌توان تصمیمات کلی مجلس را پیش‌بینی کرد.

 

ارسال نظر