با توسعه حمل و نقل همگانی بخش زیادی از مسائل تهران بزرگ قابل حل است

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۷۹۷

جلسه شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکز زدایی از تهران ظهر دیروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری با بیان اینکه موضوع انتقال پایتخت موضوعی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که ابعاد مختلف و پیچیده‌ای را در بر می‌گیرد، گفت: چه انتقال مرکز سیاسی کشور از شهر تهران انجام بشود یا نشود، موضوع ساماندهی منطقه شهری تهران بزرگ موضوعی حیاتی و پراهمیت است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

 معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به برخی روزهای سال که به دلیل آلودگی هوا شاهد تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی هستیم، تصریح کرد: آلودگی هوای تهران به سلامت جامعه آسیب می‌زند و یکی از دلایل اصلی این آلودگی نابسامانی حمل و نقل در تهران بزرگ است.

 وی از دبیرخانه شورا و وزارت راه و شهرسازی خواست بر موضوع ساماندهی منطقه شهری تهران بزرگ تمرکز جدی داشته باشند و افزود: با توسعه و بهبود حمل و نقل همگانی می‌توان بخش زیادی از سفرهای داخل شهر تهران و منطقه شهری تهران بزرگ که به وسیله خودروهای شخصی انجام می‌شود را کاهش داد. جهانگیری همچنین از دبیرخانه شورا خواست کارگروهی متشکل از دستگاه‌های مرتبط را تشکیل دهد تا مسائل و موضوعات مرتبط با ساماندهی منطقه شهری تهران بزرگ به‌صورت جامع و با درنظر گرفتن همه جوانب امر بررسی شود و نتایج آن برای تصمیم‌گیری نهایی در شورا ارایه گردد. معاون اول رییس‌جمهور همچنین با اشاره به قانون ضرورت امکان سنجی برای جابه‌جایی و انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور به وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورا ماموریت داد تا در خصوص این موضوع طرح مطالعاتی امکان سنجی و جانمایی را در دستور کار قرار دهند و در جلسه آتی شورا نتایج این مطالعه را مطرح کنند.

وی همچنین با اشاره به گزارش ارایه شده در جلسه درباره طرح ساماندهی حمل و نقل منطقه شهری تهران ـ کرج از دبیرخانه شورا خواست این گزارش و مجموعه مطالعات گذشته درباره ساماندهی حمل و نقل تهران بزرگ را بطور دقیق مورد بررسی قرار دهد و پیشنهاداتی جامع و قابل اجرا تدوین و در جلسات آتی شورا مطرح کنند.

در این جلسه که وزرای راه و شهرسازی، اطلاعات، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش و تعدادی از نمایندگان مردم استان تهران در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، نماینده وزارت راه و شهرسازی گزارشی از طرح ساماندهی حمل و نقل منطقه شهری تهران ـ کرج ارایه کرد و به تشریح وضعیت موجود و راهکارهای پیشنهادی برای ساماندهی حمل و نقل تهران و کرج پرداخت.

در این گزارش بر ضرورت اصلاح و بهبود حمل و نقل همگانی استان‌های تهران و البرز تاکید شد و بهبود خدمات حمل و نقل همگانی و ارایه خدمات قابل رقابت با خودروی شخصی به عنوان یکی از راهکارهای ساماندهی حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

ارسال نظر