بررسی لوایح مالی به سال آینده موکول شد

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۶۴۵
بررسی  لوایح مالی  به سال آینده موکول شد

گروه ایران|

دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو برای بار دیگر به نتیجه نرسید و بررسی مجدد آن را به سال آینده موکول کرد.  در حالی که جناح‌های سیاسی کشور بر سر پیوستن ایران به پالرمو و سی اف تی به دو دسته کاملا مخالف یکدیگر تبدیل شده‌اند و گره آن به دست مجمع باز می‌شود، دیروز این نهاد همچنان وضعیت کشور را در حال تعلیق نگه داشت تا سال آینده آن را به نتیجه برساند. این در حالی است که لازمه پیوستن ایران به اف‌ای تی اف تصویب این دو لایحه است . اف‌ای تی اف در نشست هفته گذشته خود بدون ارفاق به ایران یک مهلت 4 ماهه داد تا ایران لوایح قانونی خود را – که این دو لایحه است – به تصویب برساند در غیر این صورت تمامی نهادهای مالی و پولی جهان موظف هستند تنبیهات لازم را علیه ایران به کار بگیرند.

اما دیروز چه اتفاقی افتاد ؟ نگاه‌ها به موضوع پالرمو از زوایای مختلفی بود، ‌یکی گفت  اکثر کسانی که صحبت کردند مخالف پیوستن بودند، ‌اما نگفت چه تعداد صحبت کردند و چه تعداد صحبت نکردند و یکی دیگر گفت که جو جلسه طوری بود که باید بیشتر بررسی می‌شد و دو لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی باید با هم بررسی می‌شد اما از مخالفت حرفی نزد. و در آخر سر بنا بر مصلحت و برای اینکه بازار ارز تحت تاثیر قرار نگیرد قرار شد سال آینده بررسی شود.

برای مثال رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نشست دیروز مجمع گفت: رای‌گیری درباره این لایحه به جلسات آینده موکول شد.

«حشمت‌الله فلاحت پیشه» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در جلسه بحث‌های مختلفی درباره ارتباط کنوانسیون‌های مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مطرح شد.رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عده‌ای معتقد بودند که این دو لایحه ارتباط جدی باهم دارند و باید تصمیم واحدی درباره آن  گرفته شود، برخی اعتقاد داشتند که این دو ارتباطی به هم ندارند.عده‌ای هم اعلام کردند که ارتباط این دو لایحه فنی است به همین دلیل کار به رای‌گیری بر سر پالرمو نرسید و قرار شد دو لایحه باهم مطرح شود.فلاحت پیشه گفت: احتمال می‌دهم مجمع وارد بررسی کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) خواهد شد.به هر حال بخشی از احتمال رای یا عدم رای به پالرمو مرتبط با این لایحه است.

به گفته وی «عبدالناصر همتی»رییس کل بانک مرکزی و«لعیا جنیدی» معاون حقوقی رییس‌جمهوری به نمایندگی از دولت در این جلسه حضور داشتند. مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به ایرنا گفت: رای‌گیری درباره موارد اختلافی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بر اساس آیین نامه نیازمند دو سوم آرای حاضر در جلسه است.

اما احمد توکلی در این باره مفصل‌تر حرف زده . او به سایت خودش، ‌یعنی الف گفت: : تصمیم‌گیری به چند دلیل عقب افتاد و هنوز بحث ادامه دارد نخست آنکه آقای وزیر اقتصاد به عنوان وزیر مسوول که با آقای روحانی هم مشورت کرده بود، درخواست کرد که آخر سال تصمیم گرفته نشود، چراکه ممکن است بازار ارز تحت تاثیر قرار بگیرد، البته مشخص نیست چقدر این اتفاق بیفتد اما بالاخره احتیاط لازم است. وی تصریح کرد: دلیل دوم هم این بود بیانیه‌هایی که اخیرا اتحادیه اروپا دادند، بیش از حدِ خودشان حرف زدند چراکه برخی از مواضعی که گرفتند دخالت در امور داخلی ایران است و بررسی بیشتر می‌خواهد. دلیل بعدی هم این است گفته‌اند که چون پالرمو و ‌CFT هر دو ذیل FATF معنی می‌دهد و به هم مرتبط‌اند ما باید هر دو را با هم بررسی کنیم.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد اظهارات روحانی که بدون ذکر نام مجمع گفته بود مجمع در این خصوص تصمیم‌گیر نیست، گفت: پاسخ آقای روحانی را آقای آملی لاریجانی رییس مجمع دادند، بنده هم توضیحاتی اضافه کردم که موضع‌گیری آقای روحانی کاملا غیردموکراتیک بوده و بسیار آشکار است.وی گفت: در دموکراسی فقط افرادی که با رای مستقیم به قدرت می‌رسند صاحب اختیار نیستند بلکه منتخبان با رای غیرمستقیم نیز حقوقی دارند و حق هر کس را قانون مشخص می‌کند.توکلی با تاکید بر اینکه طبق قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری می‌کند، ادامه داد: مثلا آقای روحانی با رای مستقیم انتخاب و سرکار آمده است، اما وزرا چگونه انتخاب شدند؟ روحانی که رای مردم را گرفته است وزرا را معرفی می‌کند و مجلسی که با رای مردم شکل گرفته این افراد را تایید می‌کند پس وزرا که با رای غیر مستقیم مردم به قدرت می‌رسند و حق اتخاذ تصمیم‌های مهمی را دارند؛ در آنجا کسی می‌تواند بگوید چرا یک نفر برای کل ملت تصمیم می‌گیرد؟ یا اینکه رییس‌جمهور براساس قانون اساسی اختیار دارد فردی به عنوان ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب کند و یک فرد در مورد بودجه کشور تصمیم‌گیری می‌کند، این کار چون طبق قانون اساسی است قابل اعتراض نیست و کاملا دموکراتیک است.توکلی خاطرنشان کرد: پس از نطق کوتاه ولی قوی رییس مجمع، بنده در ادامه دو مثال زدم که در امریکا رییس‌جمهور غیرمستقیم و بر اساس کارت الکترال انتخاب می‌شود، یا زمانی‌که رییس‌جمهور امریکا اعضای دیوان عالی قضایی کشورشان را تعیین می‌کند و آنها تا آخر عمر در سمت خود باقی هستند و کسی نمی‌تواند تغییرشان دهد. اگر بخواهیم استدلال آقای روحانی را بپذیریم باید بگوییم اینها دموکراتیک نیست.

ولی آیت‌الله محمود محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با تسنیم، درباره جلسه دیروز مجمع برای بررسی پالرمو، حرف دیگری زد . او گفت: اکثریت افرادی که صحبت کردند، مانند جلسه گذشته نظر موافق به دلایل مختلف نداشتند.

وی افزود: نظر جدیدی از جانب یکی از اعضای جلسه مطرح شد و توسط نمایندگان دولت و مجلس هم مورد تایید قرار گرفت، حتی وزیر اقتصاد گفت با آقای رییس‌جمهور هم مطرح می‌کنند که با توجه به نظراتی که اکثریت اعضای مجمع دارند، به دلیل ارتباط این موضوع با مساله تحریم‌ها و تعهدات کشورهای اروپایی، به بررسی بیشتری نیاز دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال درباره CFT هم بحثی صورت گرفت یا خیر، تصریح کرد: فعلا بحث درباره پالرمو است ولی نظر اعضا غالبا این است که CFT حتی مشکلات امنیتی دارد و فقط مسائل اقتصادی نیست؛ بنابراین احتمال جلب موافقت و نظر اعضا نسبت به CFT خیلی کمتر است.

 کاظمی: تصویب لوایح FATF بهانه را از دشمن می‌گیرد

از اعضای مجمع که بگذریم، نمایندگان مجلس هم نظرات خود را دارند . محمد کاظمی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تصویب لوایح FATFدر جهت منافع ملی است و بهانه را از دشمن می‌گیرد، بیان کرد: تصویب این لوایح امریکا را منزوی خواهد کرد.محمد کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فرصتی که اخیرا FATFبرای ایران قائل شده است گفت: رسیدگی‌ها بر این موضوع طبق روال است، با توجه به فرصتی که FATF داده است پیگیری را ادامه می‌دهیم و فکر نکنم خیلی ضرورت داشته باشد با تعجیل و خارج از نوبت قانونی در این خصوص اقدام کنیم. روند در حال پیشرفت است، امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص پالرمو تصمیم‌گیری کند و بحث CFT میان ما و شورای نگهبان ان‌شاءالله حل شود.

وی افزود: فرصت کافی در این خصوص برای شورای نگهبان، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، گروه‌های کارشناسی، شورای عالی امنیت و وزارت امور خارجه وجود دارد؛ این بحث، موضوع خیلی پیچیده و مبهمی نیست که ما بخواهیم خیلی برای آن زمان بگذاریم، این موضوع FATF هم در مجلس و هم در کمیسیون تخصصی بحث روشنی است و نیاز نیست که خیلی برای آن زمان بگذاریم، اینچنین نیست که بخواهیم بگوییم ما هنوز ابعاد موضوع را نشناختیم و اینگونه نیست که بخواهیم بگوییم ابعاد این موضوع باید برای ما روشن شود.این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع برای تصمیم‌گیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس کاملا روشن و شفاف است، دیگر نباید خیلی سیاسی به این موضوع نگاه کنیم، باید ببینیم تصویب این لوایح منافع ملی ما را تامین می‌کند یا خیر، باید فارغ از وابستگی‌های سیاسی و جناحی به این موضوع رای دهیم.

کاظمی در پایان تاکید کرد: نظر من این است که تصویب لوایح FATF در جهت منافع ملی است و بهانه را از دشمن می‌گیرد و امریکا را منزوی خواهد کرد. اینها امتیازاتی است که تصویب این لوایح برای ما در پی خواهد داشت.

 

ارسال نظر