با سلطه‌گری، صلح میسر نمی‌شود

۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۵۷۰
با سلطه‌گری، صلح میسر نمی‌شود

گروه ایران|

«استفاده از زبان نوروز برای تحقق پایه‌های صلح»بخش قابل توجه از محتوایی است که ظریف در جریان همایش بین‌المللی با موضوع نوروز با استفاده از آنها تلاش می‌کند تا توجه مردم و رسانه‌ها را متوجه مفاهیم و نشانه‌هایی کند که در بطن فرهنگ تاریخی این سرزمین ریشه دوانده است؛ مفاهیمی که از منظر وزیرخارجه دولت دوازدهم با استفاده از آنها می‌توان تصویری صلح طلبانه و مسالمت آمیز از ایران امروز در افکار عمومی جهانی ارایه کرد.

بر اساس این دورنمای فرهنگی است که وزیر امور خارجه می‌گوید: ما نیاز داریم تفکر مبتنی بر سلطه و استفاده از سلاح‌های مخرب را به تفکر گفت‌وگو و همدلی تبدیل کنیم و به زبان نوروز بگوییم که با سلطه‌گری صلح میسر نمی‌شود.

 محمد جواد ظریف در روزهای پایانی هفته و در همایش بین‌المللی جهان نوروز در محل سالن همایش‌های برج میلاد، اظهار داشت: این مراسم بعد از پنج سال توقف در ایام میلاد حضرت زهرا (س) برگزار شد که در این راستا ما از رییس سازمان میراث فرهنگی و دیگر دست‌اندرکاران آن تشکر می‌کنیم.

وی افزود: در این مراسم نمایندگانی از کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، عراق، هندوستان، افغانستان و ایران حضور دارند و ما خوشحالیم که در خدمت نمایندگان سرزمین نوروز هستیم.

وزیر امور خارجه خطاب به حضار گفت: شما نوروز را جهانی کردید که این اتفاق مبارکی است، بیاییم امروز پیمان ببندیم که سرزمین و جهان خود را نوروزی کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: نوروز یک رویداد طبیعی نیست بلکه یک تحول انسانی است که یونسکو آن را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است.

   جهانی کردن نوروز

وظیفه میراث‌داران آن است

وی افزود: ما امروز در دنیا با مشکل فهم و شناخت مواجه هستیم، باید بسان حافظ که می‌گوید بپذیریم «زکوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی» یعنی باید خشونت‌ها، کینه‌ها، رنج‌ها و سلطه‌گری‌ها و سلطه‌طلبی‌ها را دور بریزیم. وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما باید فرهنگ نوروز را جهانی کنیم، این وظیفه ما کشورهایی است که میراث‌دار نوروز هستیم. ظریف ادامه داد: ما نیاز داریم تفکر مبتنی بر قدرت، سلطه استفاده از سلاح‌های مخرب را به تفکر گفت‌وگو، فراگیری، همدلی و همراهی و همزیستی در خانه‌هایمان، جامعه، منطقه و جهان خود تبدیل کنیم.

 او تصریح کرد: ما باید بپذیریم در یک کشتی نشسته‌ایم و خشونت برای هیچ‌کس امنیت نمی‌آورد. ما میراث‌داران فرهنگ نوروز نباید میان خود جنگ و دعوا داشته باشیم، نباید میان هند و پاکستان درگیری باشد.

   امنیت به قیمت ناامنی دیگران

مطلوب نیست

وزیر امور خارجه تاکید کرد: باید بدانیم امنیت به قیمت ناامنی دیگران، توسعه به قیمت عقب ماندگی دیگران نه تنها نامطلوب بلکه ناممکن است. باید بپذیریم در جهان به هم پیوسته کنونی یا همه به ساحل نجات می‌رسیم یا همه غرق می‌شویم. چه غرق در بحران محیط زیست، چه غرق در ناامنی و چه غرق در بحران فقر.

ظریف گفت: بیایید به همه دنیا از زبان ایران، از زبان سرزمین نوروز و فرهنگ نوروز بگوییم با سلطه گری، صلح فراهم نمی‌شود. بیایید با رفتار و اندیشه نوروزی خود به دنیا نشان دهیم دوران هژمون و سلطه‌گری سرآمده است.

وی افزود: آنان که هفت تریلیون دلار هزینه کرده‌اند شرایط‌شان از روز اول بدتر شده، بدانند اگر 70 یا 700 تریلیون دلار هم هزینه کنند، شرایط همین است. تا زمانی که نپذیرند بشریت یک آینده و مشکلات مشترک با راه‌حلی مشترک دارد، نمی‌توانند روی صلح را ببینند.  وزیر امور خارجه گفت: نوروز زبان همدلی است، نوروز زبان کنار گذاشتن قهرها است، ما امروز در ایران بیش از هر زمان دیگری نیاز به همدلی و انسجام داریم. ما وارثان فرهنگ نوروز هستیم. ظریف یادآور شد: ما از فرهنگی تغذیه شده‌ایم که امامش یک هزار و 400 سال قبل می‌گوید با مردم مهربان باش، یا برادر تو در دین است یا هم نوع تو در آفرینش.

او با بیان اینکه «همدلی از همزبانی خوشتر است»، سخن خود را با این شعر به پایان برد: آمد بهار عاشقان، تا خاکدان بستان شود/ آمد ندای آسمان تا مرغ جان پران شود. گفتنی است آیین بین‌المللی «جهان نوروز» روز پنجشنبه در سالن همایش‌های برج میلاد با همکاری سازمان میراث فرهنگی  و کمیسیون ملی یونسکو-  ایران برگزار شد. در این آیین، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اصغر مونسان معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منصور غلامی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و شهیندخت مولاوردی دستیار پیشین رییس‌جمهوری در امور شهروندی به همراه دیگر مسوولان کشور و سفرای کشورهای مختلف حوزه نوروز حضور داشتند.

 

ارسال نظر