«خصولتی» بدترین شکل اقتصاد است

۱۳۹۷/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۳۳۰
«خصولتی» بدترین شکل اقتصاد است

گروه ایران|

روز گذشته رییس جمهوری در جمع مدیران وزارت تعاون ،‌کار و رفاه اجتماعی از واگذاری بزرگ شرکت های زیر مجموعه شستا خبر داد و از شرکت های تحت عنوان خصولتی دوباره انتقاد کرد.

حسن روحانی در این دیدار با بیان اینکه در اقتصاد 3 بخش دولتی، تعاونی و خصوصی داریم، گفت: البته در اقتصاد ما یک بخشی تحت عنوان «خصولتی» وجود دارد که بدترین اقتصاد را به دنبال دارد، چرا که نه دلسوز کار هستند و نه مانند بخش دولتی، نظارتی بر آنها وجود دارد. کسی هم جرأت نظارت بر آنها را ندارد.

 وی با بیان اینکه اقتصاد خصولتی بدترین شکل اقتصاد است، اظهار داشت: به ویژه آن دسته‌ای که مسوولیت‌های دیگر هم برعهده دارند، یعنی خودشان ناظر یا ضابط قوه قضاییه هستند و دستگاهی دیگر را در اختیار دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» دیروز در جمع وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مفهوم امر به معروف و نهی از منکر، نظارت عمومی و همگانی است؛ ما اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم یکی از راه‌های آن، شفافیت و نظارت عمومی مردم است.

وی به رونمایی از سامانه‌های مرتبط با شفافیت که امروز در وزارت تعاون رونمایی شد، اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی اطلاعات روی سایت قرار گرفت شفافیت از طریق همین سامانه‌ها تحقق می‌یابد و نظارت عمومی و همگانی ایجاد می‌شود، این کار بسیار ارزشمندی است و امیدوارم وزارت کار در این زمینه فعالیت بیشتری انجام دهد.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: مردم باید ببینند که در این سامانه‌ها کدام مراکز به کدام شرکت‌ها یا سازمان‌های مردم نهاد واگذار شده است؛ مشخصات و اطلاعات مربوط به صاحبان جدید آن و اداره آن چگونه است.

روحانی یادآور شد: «لایحه شفافیت» در دولت برای تقدیم به مجلس در مراحل نهایی است و لایحه تزاحم منافع نیز لایحه دیگری است که در دولت در حال بررسی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اظهارات محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: شایسته سالاری و استفاده از اقوام و مذاهب مختلف نکته بسیاری ارزشمندی است که مورد توجه این وزیر است؛ شیعه، سنی، مسیحی همه ایرانی هستند اگر قرار نیست کار نکنند پس مالیات هم نباید بدهند. پس در زمان رای دادن هم بگویید پای صندوق نیایند، اگر بنا است در زمان جنگ برای دفاع از میهن به میدان برود و شهید شود پس اگر شایسته است و بهتر کار می‌کند باید بیاید و به کار گرفته شود.

  موفقیت کالای ایرانی در گرو کیفیت است

رییس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنان خود، اعتماد آفرینی در روابط میان کارگر و کارآفرین را از مهم‌ترین ماموریت‌های وزارت تعاون عنوان کرد و گفت: کیفیت و قیمت مناسب کالای ایرانی را در رقابت با کالای خارجی موفق می‌کند.

روحانی با تاکید بر اهمیت ایجاد نشاط در محیط کار ادامه داد: هر چه کار شایسته‌تر باشد، نشاط بیشتری برای وجدان افراد است و نشاط به همه جامعه می‌دهد، یک کارگر و مهندسی که در یک کارخانه دقیق و خوب کار می‌کند به تنهایی نشاط پیدا نمی‌کند، هر کس که آن جنس را می‌خرد و استفاده می‌کند، برای کسانی که این کار دقیق و خوب را آفریدند و در اختیار آنها گذاشته‌اند، دعا می‌کند. رییس شورای عالی اشتغال افزود: وقت مردم نباید تلف شود، کسی که می‌خواهد جنسی بخرد نباید یک ساعت معطل شود و به راحتی باید یک فروشگاه برود، نگاه کند و محصول و برند مورد نظر خود را پیدا و استفاده کند.

روحانی در ادامه بر راحت‌سازی زندگی مردم و ایجاد اعتماد بین مردم تاکید کرد و اظهار داشت: اینکه محصول ایرانی بتواند با محصول خارجی رقابت کند، بسیار ارزشمند است، این رقابت با فقط گفتن ما درست نمی‌شود که بیان شود که مردم بروند و جنس ایرانی بخرند.ما باید درعمل کاری انجام دهیم که مردم جنس ایرانی را بر جنس خارجی ترجیح بدهند، اگر هم مردم ترجیح نمی‌دهند حداقل آنها را مساوی بدانند و اگر هم قیمت آن را مساوی نمی‌دانند کیفیت‌ها را ارزیابی کنند.

وی اضافه کرد: یکی از قدم‌های مبارزه با تحریم انجام کار با کیفیت است؛ باید نیاز کاری که امروز محصول آن به خارج نیازمند است را رفع کنیم. این کار امکان‌پذیر است یعنی با جوانان با استعداد، مخلص و وطن دوست. لازم نیست تقوای آنها 90 یا 100 درجه باشد بلکه باید به شغل و محصول تولیدی خود ایمان داشته باشد.

رییس‌جمهوری گفت: علما می‌گویند «عالمی، عادل است که خانواده او پشت سرش نماز بخوانند»، یعنی او عادل واقعی است. زیرا آنها از زندگی خصوص وی خبر دارند؛ کسی کار خوب انجام می‌دهد که خود برود و محصول کارخانه خودش را بخرد اگر یک کارگر، مهندس یا صاحب کارخانه‌ای از محصول کارخانه برای خانواده خود استفاده نمی‌کند، معلوم است که ایراد و اشکالی دارد.

وی یادآورشد: این همه مراکز تولیدی و کارگر در کشور هست.البته به معنی عام کشاورزان و کسانی که کارهای خدماتی انجام می‌دهند را شامل می‌شود، ما باید کاری بکنیم که رابطه خود با کار و کارگر و کارفرما را اصلاح کنیم، اگر کارآفرین نباشد کار نیست. اگر کارگر نباشد باز هم کار نیست. وقتی کارآفرین زمینه را آماده بکند ولی کسی نباشد کار کند کار تحقق پیدا نمی‌کند.

رییس‌جمهوری گفت: بنابراین دو سوی کار، کارآفرین و کارگر است و این وزارتخانه رسالت بسیار سنگینی را بر دوش دارد مخصوصا که مهارت آموزی هم بخشی به عهده این وزارتخانه است، وزارت کار همه بخش‌های فنی و حرفه‌ای را باید آموزش دهد تا مردم مهارت و کار را یاد بگیرند.

رییس‌جمهوری اضافه کرد: امروز یکی از وظایف بسیار بزرگ همه ما در هر مسوولیتی که داریم، ایجاد اشتغال در جامعه است.بیکاری‌ام (مادر) همه گرفتاری‌ها و مفاسد هست. کار و تلاش امنیت اجتماعی و استحکام خانواده درست می‌کند و به ما سلامت روحی می‌دهد. کسانی که مشکلات روحی و روانی دارند بخشی از آن به‌خاطر این است که بیکار است و مشکلات دارد.

روحانی با اشاره به زندگی سخت روزمره مردم، یادآور شد: این مشکلات به این دلیل است چون شرایط عادی نیست و در تحریم هستیم اما کارهای بزرگی انجام شده است. مردم در سختی و مشکلات هستند مخصوصاً آنهایی که حقوق ثابت می‌گیرند. از وزیر و معاونان این وزارتخانه‌ها و مابقی می‌خواهم برای آنهایی که حقوق ثابت دارند فکری بکنند.

 آنهایی که درآمد متغیر دارند به نوعی زندگی خود را اداره می‌کنند ولی افرادی که حقوق ثابت دارند، کار برای آنها مشکل می‌شود.

رییس‌جمهوری اظهارداشت: آماری که درباره کمک به افراد نیازمند گفته شد با آماری که دیشب از برنامه و بودجه گرفتم متفاوت بود.خانواده یک‌نفره 53 هزار تومان می‌گرفته که الان161 هزار و 500 تومان می‌گیرد.خانواده 2نفره بیش از چهار برابر شده است به‌طوری که 60 هزارتومان می‌گرفته که الان 275 هزار و 500تومان می‌گیرد.

به گفته روحانی خانواده 3 نفره 71 هزار تومان می‌گرفته که پنج برابر شده است و 360هزارتومان می‌گیرد. خانواده چهارنفره 82 هزار تومان می‌گرفته و الان بیش از پنج برابر می‌گیرد یعنی 466 هزار و 500 تومان می‌گیرد. خانواده پنج نفره بیش از پنج برابر شده است 100 تومان می‌گرفته که هم‌اکنون 516 هزار و 500 تومان دریافت می‌کند.

رییس شورای عالی اشتغال با بیان اینکه ما باید بیش از این مقدار به مردم کمک کنیم، افزود: به هر حال توان این دولت محدود است؛ اینکه توانسته به‌طور متوسط مستمری بگیری اقشار تحت فشار جامعه را بیش از چهار برابر کند، مهم است.

وی یادآور شد: در این چند سال قیمت اجناس هم ممکن است دو یا سه برابر شده باشد اما دولت هم پرداختی خود را چهار یا پنج برابر کرده است، ممکن است کسی بگوید همین پنج برابر هم کم است، اگر ما داشته باشیم باید بیشتر پرداخت کنیم.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه این آمار و ارقام کمک‌های دولت باید به مردم گفته شود، گفت: مردم باید بدانند که دولت در حد توان خود به عنوان خادمان مردم تلاش می‌کند تا معضلات زندگی آنها را کم کند.مشکلات وجود دارد و ما باید این مشکلات را کم کنیم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه برخی به دلیل شرایط مالی با زندگی متوسط فاصله دارند و ما باید آن را حل کنیم، تصریح کرد: برداشتن فقر مطلق از اهداف بزرگ ماست. البته کمیته امداد به ما می‌گفت که فقر مطلق وجود ندارد.ما باید برای برداشتن فقر مطلق در جامعه تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: البته فقر و نیازمندی همچنان خواهد بود اما اقدامی انجام دهیم که فقر مطلق نباشد و حداقل زندگی برای مردم وجود داشته باشد، این وظیفه همه ماست و وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی این‌بار سنگین را بر دوش دارد.

  شستا برای ارتقای امنیت اجتماعی

 ایجاد شده‌ است

روحانی با اشاره به اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) برای ارتقاء امنیت اجتماعی در کشور ایجاد شده‌اند، گفت: این شرکت‌ها به وجود آمد تا یک بازنشسته بداند با سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند عواید بیشتری را دریافت کند، اما اگر با وجود سرمایه‌گذاری عواید چندانی حاصل نشود، این موجب ضربه بزرگ به بیمه‌دهنده، بازنشسته و دولت است.

روحانی با بیان اینکه از سوی دیگر بار مسوولیت به دوش دولت گذاشته شده و مجبور می‌شویم، بخشی از هزینه‌ها و مخارج اینها را پرداخت کنیم، اظهار داشت: امروز مشابه آنچه دولت به کارمندان خود پرداخت می‌کند، برای جبران و حمایت از صندوق‌های بازنشستگی می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش نیروهای مسلح نیز در واقع کل هزینه‌ها بر دوش دولت است، به معنای آنکه دو حقوق پرداخت می‌کنیم؛ یکی متعلق به کارکنان نیروهای مسلح و دیگری به بازنشستگان این نیروها است. رییس‌جمهوری با اشاره به ضرورت بررسی تعداد کارمندان سازمان بازنشستگی گفت: بسیاری از بازنشستگان حاضرند داوطلبانه چند ساعت در روز در این سازمان کار کنند؛ کاری که باید انجام دهیم این است که ابتدا سازمان بازنشستگی را درست کنیم و سپس تلاش کنیم که این سازمان روی پای خود بایستید.

  سال آینده، سال واگذاری بزرگ

 شرکت‌های متعلق به شستا است

رییس شورای عالی اشتغال در ادامه بر ضرورت واگذاری اموال مازاد و عدم انجام مدیریت اقتصادی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد و افزود: سهامداری در پروژه‌ها ایرادی ندارد اما مدیریت اقتصادی نباید توسط این بخش انجام شود، اما هرجا که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرد می‌توانیم مشارکت داشته باشیم. رییس‌جمهوری یادآورشد: براساس قولی که به مجلس شورای اسلامی و ملت ایران داده‌ام، سال آینده سال واگذاری بزرگ شرکت‌های متعلق به شستا است. البته می‌دانم که این حرکت برای برخی دشوار است، اما باید محکم بایستیم و آن را به انجام برسانیم چرا که انجام این کار نظر صد درصدی بنده و تأکید صد در صدی مقام معظم رهبری است.

روحانی افزود: رهبر معظم انقلاب در دولت یازدهم بر این موضوع تأکید داشتند و هنگامی که برای معرفی وزرای دولت دوازدهم خدمت ایشان رسیدم، یکی از نکات مهم ایشان این بود که دولت باید از کار اقتصادی دست بردارد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه در اقتصاد 3 بخش دولتی، تعاونی و خصوصی داریم، گفت: البته در اقتصاد ما یک بخشی تحت عنوان «خصولتی» وجود دارد که بدترین اقتصاد را به دنبال دارد، چرا که نه دلسوز کار هستند و نه مانند بخش دولتی، نظارتی بر آنها وجود دارد. کسی هم جرأت نظارت بر آنها را ندارد.

    رهبری فرمودند

«نیروهای مسلح باید دست از اقتصاد بردارند»

روحانی با بیان اینکه اقتصاد خصولیتی بدترین شکل اقتصاد است، اظهار داشت: به ویژه آن دسته‌ای که مسوولیت‌های دیگر هم برعهده دارند، یعنی خودشان ناظر یا ضابط قوه قضاییه هستند و دستگاهی دیگر را در اختیار دارند.رییس‌جمهوری اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بر این مساله تأکید کردند و نسبت به نیروهای مسلح نیز همین نظر را دارند و چند بار فرمودند که نیروهای مسلح باید دست از اقتصاد بردارند و آن را به مردم واگذار کرده و به وظایف اصلی و سنگین خود بپردازند.روحانی گفت: شستا یک چیزی میان بخش دولتی و خصولتی است. باید به‌طور واقعی در راستای واگذاری آن اقدام کنیم و اجازه دهیم خیال مردم راحت باشد و به آقای شریعتمداری روزی که او را برای این وزارتخانه برگزیدم اعلام کردم که باید در پایان دولت، شستا به معنای مدیریت اقتصادی نباید وجود داشته باشد.

رییس‌جمهوری با تأکید بر ضرورت ایجاد شفافیت در همه بخش‌ها، گفت: در این راستا اقدام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه هیات‌مدیره شستا بسیار ارزشمند بود، همچنین سامانه‌هایی که امروز از آنها رونمایی شد در بخش‌های مختلف می‌تواند تأثیرگذار و مهم باشد.مردم در این سامانه‌ها می‌توانند چگونگی واگذاری‌ها را رصد کنند و این سامانه‌ها در بخش‌های مختلف تأمین اجتماعی، اشتغال و بازنشستگی، می‌تواند موجب تسهیل کار مردم شود.

 

ارسال نظر