آزادی، زیربنای توسعه است

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۱۵۱
آزادی، زیربنای توسعه است

 صنعت ما باید جرأت استفاده از محصولات داخلی را داشته باشد

گروه ایران|

«پیشرفت و توسعه از آزادی شروع می‌شود.»این عباراتی است که رییس‌جمهوری دیروز در جریان صحبت‌هایش به دفعات با به زبان آوردن آن تلاش کرد تا توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را متوجه اهمیت موضوعی کند که بیشتر از هر عامل دیگری جامعه را برای رسیدن به توسعه پایدار و همه‌جانبه رهنمون می‌کند.

واقعیتی که از منظر رییس‌جمهوری تا زمانی که شرایط تحقق آن به درستی فراهم نشود؛ پیشرفت همه‌جانبه و توسعه پایدار بیشتر به یک رویا شبیه خواهد بود تا واقعیتی که بتوان روی آن حساب جدی باز کرد.

روحانی در ادامه اما با تاکید بر این موضوع که دولت، حکومت و نظام باید زیرساخت‌ها را برای شما ایجاد کند، گفت: البته زیرساخت فقط ساختمان و وام و پول نیست. اولین زیرساخت آزادی است. روحانی صبح دیروز در جمع مدیران شرکتهای دانش بنیان و نوآفرین گفت: امریکا زمانی با جذب متخصصان دنیا پیشرفت کرد که دورش دیوار نکشیده بود و هر کشوری دور خود دیوار بکشد نابود می‌شود و پیشرفت نمی‌کند.

رییس‌جمهور آزادی اندیشه را اولین زیربنا برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی و سیاسی دانست و اظهار داشت: معتقدیم پیشرفت در علم و فناوری در سایه آزادی اندیشه و محیط مناسب انجام می‌گیرد و دولت، حکومت و نظام موظف هستند این زیرساخت را فراهم سازند. روحانی پارک فناوری پردیس را یکی از مراکز بسیار ارزشمندی که می‌تواند مبدأیی برای تحولات بسیار خوب ‌باشد، توصیف کرد و گفت: طی 5 سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه علم و فناوری انجام شده که بیشترین مسوولیت آن بر دوش شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بوده است و در این عرصه تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها بطور شبانه‌روزی در تلاش و کوشش بوده‌اند تا زیربنای لازم را برای حرکت فناورانه به وجود آورند. رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه آزادی اندیشه اولین زیربنا برای رشد و توسعه فناورانه است، گفت: باید شرایط و محیط آزاد برای طرح فکر و ایده در زمینه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و علمی در کشورمان وجود داشته باشد.

روحانی با اشاره به اینکه علم و دانش پایه اصلی فناوری است، اظهار داشت: برای اینکه روند علم و دانش شتاب پیدا کند، باید در دانش‌های پایه رشد یابد و چنانچه در علوم پایه رشد نکنیم، ستون‌های اصلی برای ایجاد ساختمان روی آن وجود نخواهد داشت.

  ضرورت آزادی در مجامع علمی و دانشگاهی

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه اگر استاد دانشگاه و دانشجو برای بیان دیدگاه‌ و اظهارنظر خود آزاد نباشند، امکان پیشرفت نیز وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هنوز هم فکر نمی‌کنم آن میزان آزادی که در دوران خودمان در

40 الی 50 سال گذشته در حوزه علمیه قم وجود داشت، در دانشگاه‌های ما وجود داشته باشد. در آن دوران در حوزه علمیه یک عالم و استاد، تمام علمای بزرگ و نظرات آنها را نقد می‌کرد و کنار می‌گذاشت و گاهی حتی دیدگاهی که روی آن علما و فقهای بزرگ اجماع داشتند به راحتی توسط مدرس رد می‌شد و نام بزرگ‌ترین فقها را می‌آوردند و می‌گفتند که اشتباه کردند و در همان جلسه شاگرد نیز به راحتی اظهارنظر مدرس را مورد اشکال قرار می‌داد. روحانی گفت: دولت مهم‌تر از آماده‌سازی زیرساخت‌های فیزیکی موظف است زیرساخت‌های حقوقی را فراهم سازد، چراکه یک فناوری و اختراع برای به ثبت رسیدن با ده‌ها پیچ و خم حقوقی و مقرراتی مواجه است، لذا دولت و مجلس باید زیرساخت‌های حقوقی و مقرراتی را با کمک یکدیگر به وجود بیاورند و چنانچه این زیرساخت‌ها، آماده باشد، دانشجو و محقق می‌تواند در محیط مناسب به رشد و شکوفایی برسد.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه رشد فناوری به پیوستگی و وابستگی نیاز دارد، گفت: اگر ارتباط علم و فناوری با دانشگاه، صنعت، تولید و بازار ضعیف باشد، آن فناوری نمی‌تواند به راحتی توسعه پیدا کند و چنانچه در اینگونه ارتباط اشکالی وجود داشته باشد، بی‌تردید روند رشد را محدود و کند می‌کند. رییس‌جمهور افزود: در دوران جنگ تحمیلی بسیاری از کارها به نتیجه نهایی نمی‌رسید، اما وقتی حوصله، فرصت و امکانات بعدی را برای انجام آن کار فراهم می‌کردیم، نتیجه نهایی نیز حاصل می‌شد. روحانی با اشاره به اینکه شرایط امروز کشور هم خوب و هم سخت است، اظهار داشت: یکی از اعتقادات و باورهای دولت از ابتدای کار در سال 92 تاکنون بر این بوده که علم نیز همانند هنر، فناوری، اخلاق و ایمان، مرز نمی‌شناسد و مولفه‌های علمی در همه جای دنیا یکسان است و مرزی ندارد.

  در فناوری مرز معنا ندارد

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری نیز مرز معنا ندارد و کمتر فناوری است که صد در صد آن را یک فرد یا یک کشور بطور کامل در اختیار داشته باشد و چه بسا برخی از قطعات یک محصول را از سایر کشورها تأمین می‌کنند و این نیازمند وجود ارتباط با سایر کشورهاست.

روحانی با تأکید بر ضرورت وجود ارتباط سهل با دنیا، گفت: یکی از وظایف دولت برقراری ارتباط سهل با جهان است؛ در چنین شرایطی برخی از کشورها به فکر احداث دیوار در مرزهای خود افتاده‌اند که در تأمین بودجه آن با کنگره با مشکل مواجه هستند، اینها همچنین برای ویزا و علم نیز قائل به مرز و دیوار هستند در حالی که نمی‌دانند تمام پیشرفت‌هایشان در سایه این بوده که دیوار نداشتند. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر امریکا رشد و پیشرفت دارد این پیشرفت با حضور ملیت‌  کشورهای مختلف در این کشور به وجود آمده است و زمانی به مرز علم و دانش و پیشرفت رسیدند که دیوار نداشتند.

روحانی تصریح کرد: هر کشوری اطراف خود دیوار بکشد بدون تردید رشد و پیشرفت نخواهد کرد لذا باید بتوانیم با متفکرین و دانشمندان کشورهای مختلف و همسایه رابطه نزدیک داشته باشیم. رییس‌جمهور افزود: بسیاری از فناوری‌های جدیدی که در داخل کشور ساخته می‌شود، ضمن تأمین نیاز داخلی باید صادر شود و این زیربنای دیگری است که دولت باید آن را ایجاد کند و فضای مناسب را برای ارتباط با جهان آماده سازد. روحانی با اشاره به اینکه امروز کشورمان با فشار و تحریم مواجه است، گفت: برخی کشورها می‌دانند که راه کند کردن روند رشد و پیشرفت، تحریم و بستن راه‌ها است؛ البته این کار آنها ضمن ایجاد مشکل انگیزه‌هایی را در داخل کشورمان تقویت می‌کند تا به خاطر فشار تحریم، قطعه‌ای که آن را وارد می‌کردیم، بتوانیم آن را در داخل کشور تولید کنیم و در این راستا صنعت ما باید جرأت استفاده از محصولات داخلی را داشته باشد. رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه مسوولان کشور در تمام رده‌ها باید بپذیرند که اگر می‌خواهیم از نوآوری‌های بومی استفاده کنیم ممکن است با اشکالات موردی هم مواجه شویم، گفت: بروز برخی خطاها و اشتباهات طبیعی است و ما باید برای رفع این خطاها و اشتباهات تلاش کنیم. روحانی با تأکید بر اینکه ریسک‌پذیری از کارهایی است که دولت باید آن را بپذیرد، گفت: ممکن است در استفاده از فناوری و نوآوری بومی چند مورد اشکال هم وجود داشته باشد، اما عیبی ندارد، با سعی و تلاش خود باید این اشکالات را از بین ببریم.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید مسیر را درست تشخیص دهیم تا این شهرکهای فناوری بتوانند فعالیت خود را راحت‌تر انجام دهند، افزود: نگاه به شرکت‌های دانش‌بنیان در مراحل مختلف فعالیت آنها از جمله دوران تأسیس، توسعه، تکمیل و رشد باید متفاوت باشد و بتوانیم در مراحل مختلف به این شرکت‌ها کمک کنیم. وی خاطرنشان کرد: ما باید برای شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلف از جمله بیمه، مالیات، تسهیلات و کمک‌های مختلف به صورت حساب شده عمل کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

 

 

 

ارسال نظر