تقویت روابط اقتصادی ایران و چین

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۰۲:۲۳:۱۲
کد خبر: ۱۴۰۰۸۳
تقویت روابط اقتصادی ایران و چین

گروه ایران|

رییس مجلس دهم که برای سفری 2 روزه راهی کشور چین بود، در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد مورد استقبال مسعود پزشکیان نایب‌رییس مجلس، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور، غلامرضا نوری قزلجه معاون اجرایی رییس مجلس، غلامرضا اسدالهی معاون نظارت و برخی از مدیران و مسوولان دولتی قرار گرفت.

سفری که لاریجانی در جریان آن در دیداری مهم با شی جین پینگ رییس‌جمهوری چین داشته تا راهکارهای بهبود مناسبات ارتباطی 2طرف در این سفر مورد بررسی قرار بگیرد. بر اساس اعلام وزیرخارجه کشورمان مهم‌ترین محور مطرح شده در دیدار لاریجانی با پینگ حول محور احیای جاده ابریشم و توسعه همکاری‌های اقتصادی 2طرف بوده است.

پیش از این رییس‌جمهوری چین در جریان دیدار با لاریجانی اعلام کرده بود که دولتش با وجود وضعیت بین‌المللی کنونی همچنان تمایل دارد با ایران روابط نزدیک داشته باشد.

شی جین پینگ در ادامه تاکید کرده بود: «وضعیت بین‌المللی و منطقه‌ای هرچقدر تغییر کند، عزم چین برای ایجاد یک رابطه جامع استراتژیک با ایران تغییری نخواهد کرد.»

وی افزود‌: «ما از نقش سازنده ایران در حفظ صلح و ثبات در منطقه پشتیبانی می‌کنیم و مایلیم از نزدیک در مورد مسائل منطقه‌ای تبادل و همکاری داشته باشیم.»

رییس‌جمهوری چین در حالی این سخنان را ابراز کرد که بناست محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی بلافاصله پس از برنامه دیدار هیات ایرانی، برای دیداری دو روزه راهی پکن شود.

دیداری که بسیاری از تحلیلگران اعلام کرده‌اند یکی از بخش‌های مهم آن مربوط به تلاش سعودی‌ها برای همراه کردن چین در فرآیند تحریمی ایران است؛ تلاشی که کارشناسان معتقدند با توجه به علاقه چین برای حضور در خاورمیانه بسیار بعید به نظر می‌رسد.

   دستاوردهای سفر به چین

لاریجانی در تشریح دستاوردهای سفر دو روزه خود و هیات همراه که شامل بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی، غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس به کشور چین بود، گفت: در این سفر مذاکرات متعددی در سطوح متفاوت و در بخش‌های مختلف بین مقامات مسوول ایران و چین انجام شد و دوستانی که از هیات دولت و مجلس شورای اسلامی در این سفر حضور داشتند، هر کدام با همتایان خود بحث‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف داشتند.

رییس مجلس با تاکید بر اینکه ایران و چین در زمینه مسائل بین‌المللی و اقتصادی نگاه مثبت و سازنده‌ای دارند، گفت که در سفر اخیرش به چین راهکارهای عملی برای پررنگ‌تر شدن روابط دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه البته فرصت ما در این سفر خیلی کوتاه بود، افزود: در همین فرصت اندک بحث‌های مهمی در بخش‌های مختلف صورت گرفت و در زمینه توسعه همکاری‌های پارلمانی و همکاری‌های بیشتر دو دولت مذاکرات سازنده‌ای با رییس مجلس خلق چین انجام شد.

رییس قوه مقننه ادامه داد: همچنین صبح چهارشنبه نیز دیداری با رییس‌جمهور کشور چین داشتیم که تمامی مسائل مورد بحث که هر یک از مسوولان ایرانی بر حسب وظیفه خود در این سفر پیگیری می‌کردند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لاریجانی با بیان اینکه ایران و چین در زمینه‌های مختلف نگاه مشترک و همراستایی دارند، گفت: میان دو کشور چه در زمینه مسائل منطقه‌ای و چه در زمینه مسائل بین‌المللی و همچنین در موضوع همکاری‌های اقتصادی در ابعاد مختلف نظرات مشترکی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در این سفر راهکارهای عملی بررسی شد که استقبال خوبی از جانب بخش خصوصی و دولتی قرار گیرد که این موارد باید در دولت بررسی و پیگیری شود.

رییس مجلس در پایان اظهار امیدواری کرد که با پیگیری‌های انجام شده، روابط متقابل دو کشور پررنگ‌تر شود.

     شراکت استراتژیک گسترده

«رییس شورای مجلس اسلامی در سفرش به چین درباره تداوم همکاری‌های میان دوکشور صحبت کرده است.»این عباراتی است که وزیرخارجه کشورمان درباره دستاوردهای سفر لاریجانی به چین مطرح کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر علی لاریجانی، رییس شورای مجلس اسلامی به چین در صفحه توئیتر شخصی خود نوشت: آقای لاریجانی، رییس شورای مجلس اسلامی را تا پکن همراهی کردم. صحبت‌هایی مهم با رییس‌جمهور شی و رهبری چین بر سر شراکت استراتژیک گسترده میان دو کشور انجام شد.

موضوع اصلی این صحبت‌ها، نقش ایران در ایجاد راه ابریشم جدید و همچنین تداوم همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی بود.

با پایان گرفتن این سفر و در روزهایی که امریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش تلاش می‌کنند تا مناسبات ارتباطی ایران با شرکای اقتصادی‌اش را محدود کنند، باید دید که دستاوردهای اقتصادی ایران از سفر به چین آن‌گونه که لاریجانی و ظریف تصویرسازی کرده‌اند، تحقق پیدا می‌کند یا اینکه چین زیر فشار اقتصادی امریکا و وعده‌های سعودی از زیر بار تعهداتش در برجام شانه خالی می‌کند. نکته‌ای که برای آگاهی از آن باید منتظر تحولات روزها و هفته‌های آتی ماند.

 

ارسال نظر