تازه‌ترین خبرها درباره قیمت حج و دیه مسجدالحرام

۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۰۴۷
تازه‌ترین خبرها درباره قیمت حج و دیه مسجدالحرام

گروه ایران|

رییس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه هزینه‌های ثابت حج تمتع برای هر نفر بین ۳۱۰۰ تا ۳۳۰۰ دلار تمام می‌شود، درباره پرداخت دیه شهدای مسجدالحرام گفت: وزیر حج عربستان اعلام کرده بود چک دیه شهدای مسجدالحرام کشیده شده و به نمایندگی این کشور در سازمان ملل تحویل داده شده است. اما نماینده عربستان از وجود چنین چکی اعلام بی‌اطلاعی می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج و زیارت، علی رشیدیان درباره برنامه‌ریزی‌های حج تمتع ۹۸ اظهار کرد: یکی از برنامه‌های سازمان بحث آسیب‌شناسی حج گذشته بوده که در قالب ۲۲ کارگروه آسیب‌شناسی برای رفع نقاط ضعف و توجه به نقاط قوت انجام گرفته است. برای موضوع نرخ‌گذاری حج ۹۸ نیز کارشناسان و دست‌اندرکاران مربوطه برنامه‌ریزی فشرده‌ای را آغاز کردند و سیاست‌های سازمان حج و زیارت انقباضی خواهد بود. معاون وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: پیگیری‌های مفصلی را با دولت، شخص رییس‌جمهور و معاون اول رییس‌جمهور انجام دادیم تا ارز ارزان‌تری برای حجاج فراهم آوریم. رشیدیان با یادآوری اینکه ارز تأمین‌شده برای حج سال ۹۷ با نرخ ۳,۸۰۰ تومان تأمین شده بود، گفت: اگر بنا باشد حج ۹۸ با ارز نیمایی تأمین شود قطعاً (قیمت) افزایش بیش از دوبرابری نسبت به حج گذشته خواهد داشت اما با تلاش‌های صورت‌گرفته تقریباً این افزایش قیمت مهار شده است. رییس سازمان حج و زیارت افزود: امیدواریم با نهایی شدن قیمت ارزی که به ما اعلام می‌شود، قیمت مناسب را برای متقاضیان شاهد باشیم.او با بیان اینکه عملیات اجرایی حج ۹۸ را زودتر از قبل شروع کرده‌ایم، توضیح داد: با توجه به تأمین ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی، ۷۵ درصد مسکن در مکه و حدود ۶۰ درصد مسکن در مدینه تأمین شده که در مقایسه با سال گذشته ۲۰ میلیون ریال سعودی صرفه‌جویی شده است. رشیدیان با بیان اینکه تلاش‌ها برای مدیریت هزینه‌ها در حال انجام است، گفت: امیدواریم با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان هزینه‌های حج سال آینده را انجام دهیم. رییس سازمان حج و زیارت یکی از عمده‌ترین هزینه‌های حج را مربوط به تأمین مسکن حجاج دانست و افزود: مسوولان و کارگزاران حج و زیارت در تلاش هستند که افزایش قیمت حج ۹۸ را تا حد ممکن کنترل کنند.

     اولویت‌های حج ۹۸ اسفند فراخوانده می‌شوند

رشیدیان با بیان اینکه بنا داریم فراخوان نام‌نویسی حج تمتع ۹۸ در دهه اول اسفندماه صورت بگیرد، اظهار کرد: فراخوان حج ۱۴۴۰ در دهه اول اسفند اعلام می‌شود. در حال حاضر نیز فراخوان تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات منعکس شده که همه‌ ودیعه گذاران حج تمتع باید در رابطه با آن اقدام کنند. تاکنون نیز بیش از ۲۰۰ هزار نفر اطلاعات خود را به‌روز کرده‌اند. او اظهار کرد: ۱۲۵ هزار نفر از افرادی که اطلاعات خود را به‌روز کرده‌اند متقاضیانی هستند که تا آخر بهمن ماه ۸۵ نام‌نویسی کرده و دارای فیش هستند که این افراد در نوبت تشرف قرار دارند.

     چک دیه مسجدالحرام چه شده؟

او در خصوص آخرین وضعیت دیه و حقوق خانواده‌های شهدای مسجدالحرام و منا، توضیح داد: سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه به صورت مکرر پیگیر حقوق خانواده‌های شهدای مسجدالحرام و منا هستند. حتی در سفر اخیر و مذاکرات حج تمتع ۹۸، موضوع احقاق حقوق شهدای مسجدالحرام و منا مطرح شد که وزیر عربستان در آنجا اعلام کرد چک دیه شهدای مسجدالحرام کشیده شده و به نمایندگی عربستان در سازمان ملل تحویل داده شده است. رشیدیان افزود: بعد از این موضوع ما از طریق وزارت امور خارجه پیگیری‌های لازم را انجام دادیم و حتی اطلاعات وراث که قرار بود اعلام شود از طریق سازمان ملل به طرف سعودی ارسال شد اما آخرین خبری که از طریق وزارت امور خارجه و دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل دریافت کردیم این است که آنها راجع به چک یا نحوه پرداخت به طرف ایرانی اعلام «بی‌اطلاعی» کرده‌اند که ما از طریق دفتر نمایندگی سازمان حج در عربستان به طرف سعودی اعلام کرده‌ایم که با وجود اعلام وزیر حج عربستان، نمایندگی آنها در سازمان ملل از این موضوع اعلام بی‌اطلاعی کرده که ما نیز این موضوع را پیگیر هستیم. رشیدیان افزود: اگر شرایط لازم یعنی حمایت‌های کنسولی فراهم شود و دفتر حافظ منافع توسط سوییس که مورد موافقت قرار گرفته راه‌اندازی شود و نمایندگان کنسولی مستقر شوند، امیدواریم عمره مفرده بعد از حج تمتع ۹۸ برقرار شود.

     خرید و فروش فیش حج قانونی است؟

رییس سازمان حج و زیارت درباره واگذاری و خرید و فروش فیش حج نیز گفت: با توجه به مصوبات موجود هر کس متقاضی واگذاری فیش حج به فرد دیگری باشد می‌تواند یک بار این کار را انجام دهد و در این رابطه به همراه خریدار به دفاتر کارگزاری مراجعه کند و اقدامات قانونی را انجام دهد. او افزود: برای حضور فروشنده و خریدار که خودشان با هم در خصوص قیمت نیز به توافق رسیده‌اند، احتیاجی به وجود واسطه و دلال نیست. برخی افراد فضای غیرواقعی برای کسب سود ایجاد می‌کنند که مردم باید نسبت به این موضوع آگاه باشند. رشیدیان اظهار کرد: قیمت و توافق آن به عهده فروشنده و خریدار است و بعد از توافق می‌توانند به دفاتر کارگزاری سازمان مراجعه کنند و دفاتر نیز در قیمت هیچ نقشی ندارند و به‌طور حتم باید مردم نسبت به واسطه‌ها و دلال‌ها آگاه باشند. نیروی انتظامی نیز باید با این افراد برخورد کند.

 

ارسال نظر