روحانی: پشتیبان دولت قانونی ونزوئلا هستیم

۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۹۵۷
روحانی: پشتیبان دولت قانونی ونزوئلا هستیم

روز گذشته رییس‌جمهور کشورمان با سفرای جدید کشورهای قزاقستان، سیرالئون، پاکستان، تونس، ترکیه، کرواسی، مالی و جمهوری بولیواری ونزوئلا دیدار کرد؛ سفرایی که هر کدام با هدف افزایش مناسبات ارتباطی و توسعه مراودات اقتصادی و تجاری راهی تهران شده‌اند تا دور جدیدی از همکاری‌ها میان تهران و این 8کشور آغاز شود. .

روحانی دیروز در دیدارهای جداگانه، استوارنامه‌های «اسخت ارازبار» سفیر جدید قزاقستان، «علی بادارا کامارا» سفیر جدید سیرالئون، خانم «رفعت مسعود» سفیر جدید پاکستان، «طارق بالطیب» سفیر جدید تونس،

«دریا اورس» سفیر جدید ترکیه، «دراگا اشتانبوک»، سفیر جدید کرواسی، «ویانگینا دی یایا ورکوره» سفیر جدید مالی و «کارلوس آنتونیو آلکا لاکوردونس» سفیر جدید جمهوری بولیواری ونزوئلا را دریافت کرد.

اما در میان سفرایی که برای تقدیم استوارنامه‌های خود راهی پاستور شده بودند؛ حضور سفیر کشور ونزوئلا بازتاب‌ بیشتری در رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد؛ کشوری که با توجه به دخالت‌های آشکار امریکا و بروز برخی نارضایتی‌های عمومی اخبار آن با حساسیت‌های بیشتری دنبال می‌شود؛ روحانی با اشاره به این واقعیت که ایران از رییس‌جمهوری قانونی ونزوئلا حمایت می‌کند اعلام کرد که ایران برای عبور دولت ونزوئلا از چالش‌های پیش رو آماده توسعه همکاری‌های دو جانبه است.

 رییس‌جمهوری با اعلام پشتیبانی مجدد از دولت قانونی ونزوئلا تاکید کرد که اتحاد ملت ونزوئلا با دولت قانونی این کشور بسیار مهم است و در این توطئه جدید ملت ونزوئلا پیروز شده و به امریکایی‌ها نشان خواهند داد که حق مداخله در امور کشور خود را نمی‌دهند.

   عبور از چالش‌های پیش رو با رفتار خردمندانه

روحانی دیروز هنگام دریافت استوارنامه «کارلوس آنتونیو آلکا لاکوردونس» سفیر جدید جمهوری بولیواری ونزوئلا تاکید کرد: ما پشتیبان دولت قانونی آقای مادورو هستیم و معتقدیم که مردم ونزوئلا با وحدت و ایستادگی در کنار دولت، این توطئه را نیز مانند توطئه‌های قبلی خنثی خواهند کرد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه امریکا توطئه جدیدی علیه دولت و ملت ونزوئلا آغاز کرده است، گفت: امریکایی‌ها اساسا با همه انقلاب‌های مردمی و کشورهای مستقل مخالفند و می‌خواهند با سرکوب انقلاب‌ها و کشورهای مستقل، بر دنیا مسلط شوند.

روحانی خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها حتی دیگر قدرت‌ها در دنیا را هم تحمل نمی‌کنند به طوری که رفتار تحکم‌آمیز آنها را نسبت به روسیه، چین و حتی اروپا نیز شاهدیم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه شیوه جدیدی که امریکایی‌ها با ایجاد دولت در دولت در ونزوئلا به‌کار گرفته‌اند، یکی از کارهای بسیار زشت است که امروز در جهان شاهدیم، افزود: انقلاب‌های مخملی را از طرف امریکایی‌ها دیده بودیم اما مداخله به این صورت در ونزوئلا، شیوه جدیدی است که آغاز کرده‌اند.روحانی با اشاره به روابط خوب تهران و کاراکاس، خاطرنشان کرد: روابط دو کشور طی سال‌های اخیر بسیار خوب و صمیمانه بوده است که در دوره آقای نیکلاس مادورو نیز ادامه یافت.رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ایران به توسعه روابط خود با کشور دوست ونزوئلا ادامه می‌دهد، تصریح کرد: در زمینه‌های سیاسی وهمچنین اقتصادی و سرمایه‌گذاری، مسیر گذشته در روابط دو کشور را ادامه خواهیم داد.رییس‌جمهور همچنین انتخاب آقای لاکوردونس به عنوان یک شخصیت فعال و عنصری موثر در دولت ونزوئلا را به عنوان سفیر این کشور در تهران، نشانه اهمیت کاراکاس برای توسعه روابط دو کشور دانست .سفیر جدید جمهوری بولیواری ونزوئلا در تهران نیز طی سخنانی با قدردانی از حمایت‌های رهبر انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران از مردم و دولت این کشور در مقاطع مختلف، گفت: در این نبرد و توطئه جدید ما با امپریالیسم جهانی روبرو هستیم اما مردم ونزوئلا در این مبارزه پیروز خواهند شد.

   روابط ایران و ترکیه دوستانه و راهبردی است

رییس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه دوستانه و در سطح روابط راهبردی است، اشتراک دیدگاه دو کشور در سطح جهان اسلام و منطقه و نیز ظرفیت‌های بزرگ همکاری را بهترین فرصت برای ارتقای روابط و مناسبات تهران – آنکارا به سطح مطلوب و مورد انتظار طرفین دانست.روحانی هنگام دریافت استوارنامه «دریا اورس» سفیر جدید ترکیه، روابط تهران و آنکارا را تاریخی و برادرانه توصیف کرد و اظهار داشت: امروز دیدگاه دو کشور از لحاظ سیاسی به منطقه و جهان، بسیار نزدیک است و در کنار هم در مبارزه بزرگ علیه تروریسم شرکت داریم و نسبت به توسعه روابط دو جانبه از اتفاق نظر برخوردار می‌باشیم.

روحانی گفت: امروز سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در کنار هم برای یک مساله مهم منطقه‌ای مانند سوریه مشارکت سیاسی دارند و این از نکاتی است که کمتر در روابط دو کشور سابقه داشته است.

رییس‌جمهور با تأکید بر گسترش روزافزون روابط اقتصادی دو کشور، گفت: در مسیر تقویت روابط اقتصادی باید علاوه بر بخش‌های دولتی، بخش‌های خصوصی خود را به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم و ظرفیت‌های بزرگ همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، ترانزیت و بندر را در راستای منافع دو کشور و منطقه فعال‌تر‌سازیم در این زمینه اتصال دریای سیاه و مدیترانه به خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند می‌تواند بسیار مهم باشد.روحانی با بیان اینکه تهران و آنکارا در مسائل بین‌المللی و جهانی نیز از دیدگاه‌های بسیار نزدیکی برخوردار هستند، گفت: ایران و ترکیه در مسائل مختلف جهان اسلام، از جمله فلسطین، یمن و میانمار هم دیدگاه‌های نزدیکی دارند.«دریا اورس» سفیر جدید ترکیه نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود با تبریک فرا رسیدن دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: همه تلاش خود را به‌کار خواهم گرفت تا روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بیش از پیش گسترش یابد.

     تحریم‌های امریکا نمی‌تواند تأثیری در روابط ایران با دنیا بگذارد

رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران و کرواسی از روابط عمیق فرهنگی و تاریخی برخوردار هستند، گفت: تهران خواهان روابط نزدیک و صمیمی در همه زمینه‌ها با کرواسی است.

روحانی هنگام دریافت استوارنامه «دراگا اشتانبوک»، سفیر جدید کرواسی، با اشاره به اینکه امروز اتحادیه اروپا قدم اولیه را اگر چه با تأخیر زیاد در زمینه مالی برداشته است، اظهار داشت: البته از اینکه اتحادیه اروپا نشان داد می‌تواند در برابر چهره خشم‌آلود امریکا استقلال عمل داشته باشد، خوشحال هستیم. امروز دنیا با کاخ سفیدی روبروست که سران آن حتی شخصیت‌های مهم اطلاعاتی و امنیتی خودشان را هم قبول ندارند.

رییس‌جمهور با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی امریکا علیه ملت ایران، گفت: امروز دنیا و سازمان‌های بین‌المللی این کار کاخ سفید را محکوم می‌کنند و بی‌تردید از این مسائل عبور خواهیم کرد و اهمیتی برای آن قائل نیستیم. معتقدیم آنکه در این میان زیان می‌کند، شرکت‌ها و ملت‌های جهان هستند که اراده‌شان تقویت روابط با یکدیگر است و در این میان مزاحمی وارد شده که قصد دارد در روابط ملت‌ها و دولت‌ها اخلال ایجاد کند.

   توسعه همکاری‌ها میان ایران و کشورهای آفریقایی تونس، مالی و سیرالئون

روحانی هنگام دریافت استوارنامه«طارق بالطیب» سفیر جدید تونس با اشاره به انقلاب مردم تونس در سال‌های اخیر و گسترش آن در دیگر کشورها اظهار امیدواری کرد که مردم تونس بتوانند برای تحقق آرمان‌ها و اهدافشان تلاش و به موفقیت برسند.روحانی با بیان اینکه امروز کشور تونس شاهد آرام‌ترین شرایط پس از تحولاتی است که

به واسطه حرکت بهار عربی در برخی کشورهای منطقه

به وقوع پیوست، افزود: این نشان می‌دهد که مردم و مسوولان تونس با درایت، تحمل و حکمت کار را به پیش برده‌اند. روحانی خاطرنشان کرد: علاقه‌مند به توسعه روابط صمیمی‌تر میان دو ملت ایران و تونس و گسترش روابط و همکاری‌های فی‌مابین در راستای منافع متقابل هستیم.

رییس‌جمهور با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در دو کشور برای گسترش مناسبات اقتصادی و تشویق بخش‌های خصوصی ایران و تونس برای توسعه همکاری‌های متقابل، گفت: ایران و تونس می‌توانند روابط خود را در زمینه‌های مختلف فرهنگی، ارتباطات و همکاری‌های علمی و دانشگاهی گسترش دهند.

رییس‌جمهور همچنین هنگام دریافت استوارنامه

« ویانگینا دی یایا ورکوره» سفیر جدید مالی در تهران، با بیان اینکه به خاطر سوابق تاریخی و مبارزاتی آفریقا و شرایط امروز این قاره، مردم ایران علاقه خاصی به مردم آفریقا دارند، گفت: جمهوری اسلامی برای همکاری‌های مشترک در زمینه‌های علمی و دانشگاهی و همچنین در بخش کشاورزی آماده است.

 

ارسال نظر