ایران چشم امید به اروپا ندارد

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۳۰
ایران چشم امید به اروپا ندارد

وزارت خارجه توانست روزنه‌ای برای مقابله با تحریم‌ها پیدا کند

گروه ایران|

همزمان با اوج گرفتن بحث اعلام ساز و کار مالی اروپا از یک سو و بالا گرفتن اظهارنظرها در خصوص تصویب یا عدم تصویب لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان راهی بهارستان شد تا به پرسش‌های 3 نفر از نمایندگان مجلس دهم در موضوعات مرتبط با اقتصادی و دیپلماسی پاسخ دهد. پرسش‌هایی که بعد از اظهارنظرهای ظریف مشخص شد که هر 3نماینده از پاسخ‌های وزیر خارجه قانع شده‌اند.

این برای اولین‌بار است که در جلسه علنی مجلس سه سوال نمایندگان از وزیر خارجه مطرح می‌شود و وزیر خارجه به هر سه سوال پاسخ می‌دهد و در نهایت هر 3نماینده اعلام می‌کنند که از پرسش‌های ارایه شده؛ قانع شده‌اند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه همچنین در واکنش به ادعای برخی افراد در فضای مجازی مبنی بر خروج ایران از برجام و استعفای وزیر امور خارجه، گفت: هر خبری که در ۲ یا ۳ ماه گذشته مبنی بر استعفای بنده در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده است را تکذیب می‌کنم.او خاطرنشان کرد: برخی هم ادعا کردند که به خاطر فشارهای بیرونی برای خروج ایران از برجام استعفا دادم، در حالی که این موضوعات اصلا مطرح نیست لذا این مباحث را هم تکذیب می‌کنم.جلسه علنی دیروز مجلس دهم به ریاست مسعود پزشکیان برگزار شد و سوال از وزیر امور خارجه و ارایه گزارش رییس دیوان محاسبات در خصوص تفریغ بودجه ۹۶ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار داشت.

    رویکرد دیپلماسی به اقتصاد

نماینده مردم لارستان یکی از نمایندگانی بود که در سوال از وزیر امور خارجه، با تاکید بر اینکه همه مشکلات اقتصادی کشور به وزارت امور خارجه بر نمی‌گردد، بیان کرد: ما می‌دانیم که بخشی از مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور به قوانین اقتصادی و فرآیندهای اقتصادی باز می‌گردد، اما سوال بنده این است که دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه برای عبور از مشکلات اقتصادی چیست؟

ظریف نیز با اشاره به اینکه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه با جدیت ماموریت خود را پیگیری می‌کند، افزود: به عقیده بنده کارنامه بسیار خوبی در این مدت کوتاه داشته است. معاونت اقتصادی توانسته است روزنه‌ای را برای مقابله با تحریم‌ها پیدا کند.ظریف با بیان اینکه وزارت امور خارجه مسوول اجرا نیست، اضافه کرد: ما وظیفه داریم فردی، گروهی و بانکی را که آماده همکاری با ایران است را پیدا کنیم، اما نمی‌توانیم خودمان با آنها قرارداد ببندیم. لازم است فردی، سازمانی از داخل کشور با آنها شروع به کار کند.وی درباره انتقاد نماینده سوال‌کننده مبنی بر اینکه معاونت اقتصادی وزارت خارجه گزارشی ارایه نداده است، گفت: آقای جعفرپور عذرخواهی می‌کنم چرا که گزارش را در اختیارش قرار نداده ایم؛ گزارش معاونت اقتصادی به صورت کامل و جامع موجود است البته یکی از نمونه کارهای معاونت اقتصاد، ی سفر موفق 5 روزه به 5 شهر عراق بود، همچنین امروز هم آقای انصاری با رییس‌جمهور برای بهبود روابط اقتصادی به سوریه سفر می‌کند.ظریف با اعلام اینکه یکی از فعالیت‌های معاونت اقتصادی همکاری با استان‌ها است، گفت: همکاری با استان‌ها در شرایط تحریم می‌تواند به دور زدن تحریم‌ها کمک کند، از نمایندگان تقاضا می‌کنم با این اداره همکاری لازم را داشته باشند.نماینده مردم لارستان هم در پی توضیحات وزیر خارجه قانع شد

    قرارداد ترکمانچای برای ایران یا امریکا

نماینده مردم قائمشهر با مقایسه توافقنامه برجام با قرارداد ترکمانچای گفت: این الاغ برجامی که تحویل ما دادند چموش است و لگد می‌زند. نه بار می‌برد و نه سواری می‌دهد. این غایب هدف ملت و دولت‌های متعدد ما نبود.سید علی ادیانی در جریان طرح سوال خود از وزیر خارجه در مورد علت عدم اجرای کامل شرایط 9 ‌گانه رهبری و مصوبه مجلس در خصوص برجام گفت: آورده اقتصادی برجام چه شد؟ظریف در پاسخ به ادیانی با بیان اینکه برجام توانست امریکا را در دنیا منزوی کند گفت: چرا افتخارات ملی را با نام ترکمانچای می‌نامید؟ وی افزود گفت: ایراد گرفتن به دستاوردهای جمهوری اسلامی کار راحتی است، اما نیاز کشور نگاه کردن به شرایط واقعی است و اینکه وزارت خارجه مجری تصمیمات نظام است.وی تأکید کرد: چرا باور نمی‌کنید، آقای ترامپ باید برجام را ترکمانچای بنامد نه شما؟ برجام دستاورد دیپلماسی نیست، دستاورد ملت است، دستاورد مقاومت این ملت بزرگ است، همان ملتی که 4 بار ترامپ را به زانو درآوردند.وزیر امور خارجه گفت: 4 بار ترامپ سعی کرد آنچه در برجام از دست داده به دست آورد، هر 4 بار شکست خورد، یک بار خودش به شورای امنیت رفت و بعد از آن نیز وزیر امور خارجه‌اش را فرستاد. الان هم کاسه گدایی دست گرفته تا اجلاس لهستان را برگزار کند.ظریف افزود: دو بار از برنامه‌ریزی برای اجلاس لهستان عقب‌نشینی کرده است، همان کسانی که در برجام مذاکره کردند، ترامپ را مجبور کردند عقب‌نشینی کند.وی تاکید کرد: ما همه شرایط را با توجه به مصالح کشور در نظر گرفتیم و امروز امریکا در وضعیت بغرنجی قرار گرفته است و امریکا همه تلاشش را می‌کند که از منزوی بودن خارج شود.رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در آستانه پیروزی انقلاب، دستاوردهای انقلاب را بزرگ بدانید نه اینکه خوار کنید، گفت: ملت ما ایستاده است.وی گفت: برجام آنقدر برای این کشور منافع داشته که ترامپ دو سال است تلاش می‌کند این منافع را از بین ببرد و منزوی شدند.در ادامه نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر خارجه درباره اجرای شروط 9 گانه رهبری در برجام قانع شد.

    اقدامات بین‌المللی جهت رفع تهدیدات

در ادامه این جلسه جهانبخش محبی نیا در توضیح سوالش از وزیر امور خارجه درباره مجموعه اقدامات دیپلماتیک جهت رفع تهدید بین‌المللی در منطقه و سطح جهانی، اظهار کرد: آقای ظریف! شاید کسانی از شما نفرت داشته باشند، اما زمانی پیروز خواهید شد که آنها بتوانند در شما نفرت ایجاد کنند. پس صبور باشید. البته جای تأسف است که اوضاع و احوال ما این است که این جهان گهواره حیات ما است. وی افزود: چرا در جامعه انقلابی ایران و یادگار امام که با سکان‌داری رهبری اداره می‌شود دلواپس و برانداز به هدف واحد و یکسان رسیده‌اند؟ این خطای بزرگ و استراتژیک است که جامعه ما را تهدید می‌کند.وزیر امور خارجه هم در بخشی از صحبت‌هایش در پاسخ به محبی نیا با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در مسائل اقتصادی چشم به اروپا ندوخته است، گفت: در دو سال گذشته ترامپ تمام تلاش خود را کرده تا اروپا را با خود همراه کند. ما در مسائل اقتصادی چشم به اروپا نداریم، بلکه به دنبال منزوی کردن امریکا هستیم که در این سیاست اروپا، چین و هر یک از کشورهای دنیا می‌توانند نقشی داشته باشند.در پایان نماینده میاندوآب نیز از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع شد.

 

 

ارسال نظر