برای آینده کشور باید افق‌گشایی کنیم

۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۵۴۹
برای آینده کشور  باید افق‌گشایی  کنیم

    توجه به مسائل داخل و گفت‌وگو؛ راه عبور از تنگنا‌ها  

  اگر ایران دست به کار نمی‌شد داعش امروز در منطقه دولت داشت

گروه ایران|

در شرایطی که کارشناسان و تحلیلگران این روزها به دنبال راهکارهایی هستند تا از طریق به کار‌گیری آنها اقتصاد و معیشت ایرانی بتواند از چالش‌های پیش رو عبور کند؛ معاون اول رییس‌جمهوری «گفت‌وگو»و «توجه به مسائل داخلی» را مهم‌ترین راهبرد برای بی‌اثر ساختن تحریم‌ها و افزایش مشارکت‌های عمومی برای عبور از تله تحریم‌ها می‌داند؛ راهبردهایی که جهانگیری معتقد است برای تحقق آنها باید از ترویج نگاه سیاسی به مقولات اقتصادی و معیشتی پرهیز و تلاش کرد تا تمام ظرفیت‌های کشور را در مسیر توسعه کشور به کار گرفت. جهانگیری که در مراسم اختتامیه جشنواره خوارزمی صحبت می‌کرد گفت: از سال گذشته سعی کردم موضوع گفت‌وگوی ملی را در همه جا مطرح کنم و فکر می‌کنم راه عبور از تنگنا‌ها توجه به مسائل داخل و گفت‌وگو است.  معاون اول رییس‌جمهوری گفت: همه نهادهای کشور هر تصمیمی که برای آینده و سرنوشت نظام و ایران می‌گیرند باید مقابل ملت پاسخگو باشند.

اسحاق جهانگیری اظهار داشت: نهادهای حاکمیتی امروز مسوولیت مهمی بر عهده دارند؛ پیش نیاز انجام وظیفه مسوولیت همه نهادها این است که در چارچوب قانون عمل کنند و پاسخگوی تصمیماتی که می‌گیرند، باشند.

وی تاکید کرد: دولت، مجلس، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر کدام به سهم خود در حیطه اختیارات و وظایفشان در برابر تصمیماتی که در مورد سرنوشت یک ملت و کشور می‌گیرند باید پاسخگو باشند. وی افزود: امروز مقطعی نیست که نخبگان ایران نسبت به سرنوشت کشور احساس مسوولیت نکنند، هر جایی که لازم است باید با مردم و مسوولان گفت‌وگو کرد کمک وکنند و اگر هم لازم شد به حاکمیت هشدار بدهند. معاون اول رییس‌جمهوری هشدار باش نخبگان نسبت به تصمیمات حاکمیت برای آینده کشور را با اهمیت توصیف کرد و گفت: در مقطعی هستیم که مردم حتی اگر اعتراضی هم دارند باید صدای آنها شنیده شود و گفت‌وگو برقرار بشود و مسائل و مشکلات آنها حل شود.

جهانگیری اضافه کرد: با شرایطی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم در صورتی که مردم به صحنه بیایند می‌توانیم از مسائل کشور عبور کنیم. وی گفت‌وگو بین نخبگان و مردم را حایز اهمیت دانست و بیان کرد: در این شرایط باید ارتباط نخبگان و مردم دقیق‌تر برقرار شود، بسیاری از مسائل را شاید دولتمردان و حاکمان نتوانند به تفاهم برسند. معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه نخبگان نقش واسطه دارند تا یک گفت‌وگوی جدید بین مردم و حاکمیت ایجاد کنند، تصریح کرد: برقراری شرایط گفت‌وگو الزامات و پیش نیازی دارد که باید زمینه‌های آن هم مهیا شود.

     اگر ایران به عراق و سوریه کمک نمی‌کرد تروریست‌ها در منطقه حکومت داشتند

جهانگیری با مرور تاریخی رویدادهای تاریخی 40 سال گذشته در ایران و منطقه افزود: این دوران بسیار استثنایی بود؛ ایران یک جنگ تحمیلی هشت ساله را پشت گذاشت، در منطقه نیز هنوز آثار جنگ بزرگ خلیج فارس که امریکایی‌ها و کشورها منطقه انجام دادند، هنوز هویدا است. آثار جنگی که ناتو و امریکا در افغانستان به راه انداختند همچنان پا برجا است. وی یادآور شد: گروه‌های تروریستی که با کشتار و قتل‌عام به دنبال نمایش یک چهره خشن و جدیدی از اسلام بودند در منطقه به ویژه در عراق و سوریه حضور داشتند که اگر ایران کمک نمی‌کرد و با آنها مقابله نمی‌کرد، اکنون در منطقه دارای دولت و حکومت بودند.

معاون اول رییس‌جمهوری همچنین گفت: در این 40 سال هم در داخل کشور مسائل زیادی را پشت سر گذاشتیم؛ از گردنه‌های عجیب و غریبی عبور کردیم. حال در نقطه‌ای هستیم که هم فرصت‌های جدیدی پیش رو داریم و البته تنگناها، مشکلات و تهدیدهای مختلفی هم روبه‌روی ما قرار دارد. جهانگیری افزود: با تجارب و داشته‌های 40 سال گذشته و فرصت‌هایی که از دل این شرایط سخت می‌توان خلق کرد، قادر خواهیم بود از تنگناها و تهدیدات پیش رو عبور و به سمت یک وضع بهتر حرکت کنیم.

     برای آینده کشور باید افق‌گشایی کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در این شرایط علاوه بر غلبه بر این تنگناها باید نسبت به آینده نظام و کشور افق‌های جدیدی بگشاییم. معاون اول رییس‌جمهوری همچنین گفت: با تفکر علمی، تدبیر، اراده سیاسی و احساس مسوولیت اخلاقی باید نگرانی از آینده در همه زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را کاهش داد و از آینده نظام و کشور ابهام‌زدایی کنیم. جهانگیری ادامه داد: امریکایی‌ها هم‌اکنون یک جنگ اقتصادی و عملیات روانی و رسانه‌ای گسترده‌ای را علیه ملت ایران آغاز کرده اند؛ آنها می‌خواهند آینده را برای ملت ایران و نسل جوانان مبهم و تاریک نشان دهند. وی تاکید کرد: دشمنان می‌خواهند به گونه‌ای وانمود کنند که آینده روشن نیست و تردید و نگرانی نسبت به آینده را در کشور تشدید کنند، باید تلاش گسترده انجام داد که آینده را روشن نشان دهیم و از آن ابهام زدایی کرده و افق‌های جدیدی پیش روی ملت بگشاییم.

     گفت‌وگوی ملی نیاز مبرم جامعه است

جهانگیری همچنین گفت: سرمایه اجتماعی نتیجه برداشت و قرائتی از دین بود که امام راحل از اسلام ارایه کرد، در این تفکر نقش حکومت مبتنی بر اراده ملت است و مردم در حکومت نقش اول و تعیین‌کننده دارند. معاون اول رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال آسیب زدن به سرمایه اجتماعی کشور در سطح خرد، میانی و کلان است. جهاگیری اضافه کرد: امروز نیازمندیم همه نخبگان و متفکران کمک کنند تا سرمایه اجتماعی کشور ترمیم شود، بیش از دولتمردان، دانشگاهیان، نخبگان و صاحب نظران در این مسیر باید دولت را کمک کنند. وی تصریح کرد: برای ترمیم سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد به آینده عمومی و امید اجتماعی باید در رویکردها، ساختارها اصلاحات انجام شود. معاون اول رییس‌جمهوری همچنین گفت: اگر به دنبال حفظ نظام و ایران هستیم، هرجا که نیاز است باید رویکردها و رفتار خود با یکدیگر و جامعه را اصلاح و هر جا هم لازم است ساختارها را اصلاح کنیم. جهانگیری تصریح کرد: ما گفت‌وگوهای میان دولت و دانشگاه در مراحل مختلف و گفت‌وگوی ملی را به عنوان نیاز مبرم جامعه آغاز کرده‌ایم. جهانگیری با تاکید بر همدلی و همزبانی در تمام جامعه اظهارداشت: نهادهای حاکمیتی امروز مسوولیت بسیار مهمی بر عهده دارند، راه عبور از بحران‌ها توجه به مسائل و مشکلات داخلی است و رهیافت عبور از این تنگناها گفت‌وگو در مورد همین مسائل داخلی است. وی یادآور شد: دولت برای مقابله با چالش‌های پیش روی کشور در جلسات با دانشگاهیان بخشی از این مسائل و تنگاها را مطرح و آنها نیز راهکارهای لازم را ارایه کرده‌اند. جهانگیری درک صحیح مسائل را پیش نیاز هر اقدامی برای برنامه‌ریزی‌های آتی دانست و خاطرنشان کرد: اگر آگاهی دقیق و درک درستی نسبت به مسائل نداشته باشیم و متوجه نباشیم که مشکل اصلی کجاست، راهکارهای ارایه شده ما را به هدف مطلوب نمی‌رسانندکه در این زمینه و در این مسیر نقش دانشمندان، متفکران و محققان علوم انسانی و اجتماعی بیش از سایر رشته‌های علمی دیگر است.

 

 

ارسال نظر