پالرمو در کشاکش سیاست

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۴۶۷
پالرمو  در کشاکش سیاست

گروه   ایران|

روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام ، روز پرکاری را پشت سر گذاشت. دیروز تمامی اعضای مجمع –حتی احمدی ن‍ژاد -  حضور یافتند تا درباره مهم‌ترین موضوع اقتصادی – سیاسی کشور ، یعنی لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو ، تصمیم بگیرند . هر چند که اعضا به جمع بندی نرسیدند و قرار شد ادامه بحث به جلسه آینده موکول شود.

در حالی که دیروز روزنامه های متعلق به جناح اصولگرا از قبیل کیهان روز هفته را با تیتر ،"‌ برای پیشگیری از تکرار فاجعه برجام شکل گرفت / نهضت فراگیر مخالفت با چوب حراج FATF بر امنیت ملی" آغاز کردند و برخی از رسانه‌های دیگر مانند «تعادل» و اعتماد آنلاین از لزوم همراهی با دولت در خصوص رای گیری  به لوایح سی اف تی و پالرمو سخن گفتند ، مجمع تشخیص مصلحت نظام هفته خود را با بررسی لایحه پالرمو شروع کرد . هر یک از اعضا هم پس از این نشست در گفت و گو با رسانه ها یا یادداشت‌های توییتری و اینستاگرامی نگاه و زاویه خود را از این نشست بیان کردند . یک گروه از فشارهای حامیان دولت بر مجمع سخن گفتند و گروه دیگر از فشار اصولگرایان تندرو بر عدم تصویب لایحه پالرمو و سی اف تی و حتی ارسال پیامک های تهدید آمیز به اعضای مجمع .

در همین ارتباط  ،‌ محسن رضایی ،‌ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع آخرین سنگر منافع ملی است و ما در اینجا نمی‌توانیم تحت تأثیر فشارها قرار بگیریم و باید آنچه را به‌نفع ملت و کشور است پیش ببریم.

به گزارش تسنیم ، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حاشیه جلسه مجمع تشخیص در گفت‌وگویی درباره فرجام بررسی لایحه پالرمو در نشست دیروز، گفت: دو لایحه از لوایح اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، از باب مصلحت به مجمع ارجاع شد؛ یکی مربوط به کنوانسیون پالرمو و دیگری موضوع سی‌اف‌تی که مرتبط با مسائل تروریستی است.

وی افزود: جمع‌بندی مباحث کارشناسی در دبیرخانه مجمع به اتمام رسید و به کمیسیون‌های ذی‌ربط شامل دو کمیسیون سیاسی، دفاعی، امنیتی و حقوقی قضایی برای بررسی‌های بیشتر ارجاع شد و هر دو کمیسیون دیدگاه‌شان را اعلام کردند.

رضایی با بیان اینکه "دولت و مجلس فرصت کافی یافتند و سخن گفتند اما ما برای اینکه این موضوع، مساله‌ای مهم و حیاتی بود از وزرای امور خارجه و اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی و معاون حقوقی رئیس جمهور دعوت کردیم که دیدگاه‌هایشان را مطرح کنند"، اظهار داشت: دو کمیسیون ذی‌ربط مجلس نیز دیدگاه‌هایشان را مطرح و هر دو کمیسیون تخصصی مجمع نیز نتایج رأی‌گیری‌شان را ارائه کردند.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما در پی این هستیم که آنچه به منافع ملی مربوط و در بهبود زندگی مردم مؤثر است و نیز آنچه به‌نفع نظام و انقلاب است مدنظر قرار دهیم و در حقیقت مجمع آخرین سنگر منافع ملی و منافع جمهوری اسلامی است و ما در اینجا نمی‌توانیم تحت تأثیر فشارها قرار بگیریم. باید آنچه به‌نفع ملت و کشور است پیش ببریم، بر همین اساس مقرر شد که موافقان و مخالفان از جلسات آینده گفت‌وگوها را آغاز کنند و بحث‌ها ادامه یابد. در ارتباط با تشخیص مجلس شورای اسلامی مبنی بر مصلحت دانستن این موضوع هم موافقانی وجود دارد و هم مخالفانی پس باید به آنان فرصت کافی بدهیم که دیدگاه‌هایشان را بیان کنند. امیدوارم  آنچه به‌مصلحت مردم و نظام است در مجمع به نتیجه برسد که اعلام خواهد شد.

وی یکی از مباحث جدی مرتبط با پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی پالرمو را مربوط به حق تحفظ کشورمان در این کنوانسیون دانست و افزود: موافقان در خصوص رفع ابهام و مخالفان درباره حق تحفظ صحبت خواهند کرد؛ یکی از موضوعات جدی همین مساله حق تحفظ است اما ابهامات بیشتری هم هست که در آینده موافقان و مخالفان صحبت می‌کنند و در مجموع، مجمع تصمیم خواهد گرفت.

رضایی در پاسخ به اینکه نتیجه بررسی‌ها چه‌زمانی مشخص و اعلام می‌شود، گفت: برای ما، مساله دقت در کار اهمیت دارد؛ این موضوعات، موضوعات پیچیده حقوقی و سیاسی مهمی هستند. بعضی می‌گویند پیوستن به این کنوانسیون نوعی خودتحریمی است که تحریم‌ها را می‌افزاید و برخی با رد این دیدگاه می‌گویند "اگر آن را تصویب نکنیم راه برون‌رفت نخواهیم داشت". اگر در تحریم نبودیم شرایطی بر تصمیم‌گیری ما حاکم بود و اکنون که در تحریم هستیم، شرایط دیگری است.

رضایی اضافه کرد: این موضوعات را نمی‌شود با شتاب‌زدگی و عجله پیش برد. مجمع آخرین سنگر نظام و مدافع منافع ملی است پس باید تمام جزئیات را با دقت کامل بررسی کند که در حال انجام این کاریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به یکی از مقامات وزارت خزانه‌داری  امریکا مبنی بر اینکه بررسی این لوایح در ایران به‌درازا کشیده است، تأکید کرد: هر نوع دخالتی در امور داخلی ما پاسخ دندان‌شکنی خواهد داشت. ما انقلاب نکردیم که منفعل باشیم. ما خودمان تصمیم می‌گیریم و جز منافع ملی و مصالح نظام به هیچ چیزی توجه نخواهیم کرد و به همین مسیر ادامه می‌دهیم.

   یادداشت اینستاگرامی همتی

از سوی دیگر ، عبدالناصر همتی که برای اظهار نظر به مجمع دعوت شده بود در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: "امروز (شنبه) موضوع اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان یعنی لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و بحث های جدی و خوبی انجام گرفت.اینجانب به عنوان رییس کل بانک مرکزی و مقام مسئول امور پولی و بانکی توضیحات مبسوطی در مورد اهمیت و ابعاد و تاثیرات آن بر مبادلات بانکی و پولی بین المللی کشور ارایه دادم؛ تصمیم گیری به علت نیاز به بررسی بیشتر به جلسه بعدی موکول شد."

اما حسین مظفر عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفت‌وگو با فارس از زاویه دیگری به موضوع نگاه کرد . وی ‌ با اشاره به نشست دیروز مجمع که دستور آن بررسی لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فرا ملی موسوم به پالرمو _ اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان _ بود، گفت: به علت طولانی شدن صحبت‌های موافقان و مخالفان، فرصت به رأی‌گیری درباره این لایحه نرسید.

وی با رد اخباری مبنی بر اینکه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست دیروز مجمع توانسته است، اعضا را نسبت به موافقت با این لایحه قانع کند، اظهار داشت: بعید است که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به این سادگی درباره الحاق به کنوانسیون پالرمو قانع شده باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در نشست مجمع مطالب جدیدی در مورد کنوانسیون پالرمو دراختیار اعضا گذاشته و مقرر شد اعضا با مطالعه این مطالب در نشست بعدی رأی نهایی خود را درباره پیوستن کشورمان به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فرا ملّی بدهند.

 

ارسال نظر