رییس‌جمهور در آینده نزدیک به بغداد سفر می‌کند

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۸۷۹
رییس‌جمهور در آینده نزدیک به بغداد سفر می‌کند

در شرایطی که وزیر خارجه امریکا تور یک ماهه‌ای را در منطقه برای اثرگذاری روی مناسبات ارتباطی کشورهای همسایه با ایران تدارک دیده است؛ واقعیات میدانی برآمده از سفر ظریف به عراق نشان داد که مناسبات ارتباطی و اقتصادی کشورهای منطقه مستحکم‌تر از آنی است که بازیگران فرامنطقه‌ای بتوانند بر ابعاد و زوایای گوناگون آن اثر بگذارند.

واقعیاتی که محمدجواد ظریف هم در پایان سفرش به عراق روی آن تاکید و اعلام می‌کند که ریشه‌های روابط پایدار ایران با همسایگانش هر روز به سمت بهبود حرکت می‌کند و ایران و شرکای منطقه‌ای قصد دارند دورنمای این روابط را به بالاترین سطوح ممکن ارتقا دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان در همین خصوص می‌گوید: رابطه ما با عراق یک رابطه تصنعی نیست و نیاز نداریم که پنهانی به عراق بیاییم. می‌توانیم بین مردم عراق حضور داشته باشیم و به اماکن مقدس برویم و این لطفی است از جانب خداوند متعال که این ارتباط قوی بین مردم ایران و عراق وجود دارد.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف در جمع‌بندی سفر به عراق گفت: سفر اخیرم به عراق که طولانی‌ترین سفر من به این کشور بود، سفر بسیار خوب و با جلسات خوب بود. جلسات بسیار خوبی با مسوولان عراقی داشتم و در همه جلسات طرح‌های خوبی مطرح شد و با مسوولان محلی و نمایندگان بخش خصوصی و فعالان جامعه مدنی و روسای قبایل دیدارهای بسیار خوبی انجام شد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در همه این دیدارها بر رابطه بسیار نزدیک بین مردم ایران و عراق و دولت‌های ایران و عراق که ارتباطی تاریخی است، تاکید و گفته شد که این رابطه با خون شهدای مبارزه با داعش آبیاری شده و این خودش را در علاقه مردم عراق و مردم ایران به یکدیگر نشان داده است. امیدوار هستم این سفر زمینه همکاری بیشتر را برای بخش خصوصی ایرانی و بخش خصوصی عراق، فراهم کند، جلسه امروز با اتاق نجف جلسه بسیار خوبی بود و هم‌اکنون هم دو بخش خصوصی با یکدیگر جلسه دارند.

وی در خصوص سفر مخفیانه رییس‌جمهور امریکا به عراق گفت: رابطه ما با عراق یک رابطه تصنعی نیست و نیاز نداریم که پنهانی به عراق بیاییم. می‌توانیم بین مردم عراق حضور داشته باشیم و به اماکن مقدس برویم و این لطفی است از جانب خداوند متعال که این ارتباط قوی بین مردم ایران و عراق وجود دارد.

وزیر خارجه کشورمان افزود: سفرها در همه شهرها بسیار سفرهای خوبی بود و من فکر می‌کنم آینده روابط ایران و عراق از منظر سیاسی و اقتصادی بسیار درخشان است و ان‌شاء‌الله هر روز بهتر از روز قبل خواهد بود.

ظریف با اشاره به دورنمای توسعه روابط با عراق در عاذلی‌ترین سطوح ارتباطی گفت: در آینده نزدیک رییس‌جمهور سفری را به عراق خواهند داشت و امیدوارم با مقدماتی که ما فراهم می‌کنیم یک سفر بسیار خوبی داشته باشند.

وی در خصوص دخالت مایک پمپئو در روابط ایران و عراق گفت: ایشان هیچ حقی برای دخالت در این مسائل ندارد. ایران و عراق قبل از اینکه دولت امریکا ایجاد شود، با هم رابطه داشتند.

 

ارسال نظر