ارز تک‌نرخی ۴۲۰۰ تومانی، اجماع اقتصاددانان بود

۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۱۶
ارز تک‌نرخی ۴۲۰۰  تومانی، اجماع اقتصاددانان بود

گروه ایران|

دومین روز سفر رییس‌جمهوری به استان گلستان دیروز در شرایطی پی‌گیری شد که دفتر رییس‌جمهوری دیروز با انتشار پیامی از استقبال باشکوه مردم گلستان از کاروان تدبیر و امید قدردانی کرد؛ استقبال مردمی که به اعتقادروحانی، دولت اعتماد به نفس خود را از حمایت‌های آنها به دست می‌آورد و به دولت انرژی لازم برای پاسخگویی به مطالبات را تزریق می‌کند. اما نشست روز گذشته شورای اداری گلستان فرصتی شد تا روحانی شرحی از مهم‌ترین تصمیم‌های اقتصادی بعد از بروز نوسانات اقتصادی را با مردم و رسانه‌ها در میان بگذارد؛ تصمیماتی که برخی از آنها مانند اعلام نرخ دلار 4200تومانی با انتقاد اهالی اقتصاد مواجه شد و برخی دیگر نیز با استقبال فعالان اقتصادی و مردم مواجه شد. رییس دولت دوازدهم در بیان اعلام دلار 4200  تومانی که بلافاصله پس از بروز نوسانات اقتصادی از سوی جهانگیری اعلام شد به این واقعیت اشاره کرد که شخصا با این تصمیم موافق نبوده ولی چون بدنه کارشناسی دولت در خصوص آن دست به تصمیم‌گیری زده با آن مخالفتی نکرده است. رییس‌جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تلاش دشمنان برای تنگ‌تر کردن دامنه تحریم‌های اقتصادی گفت: در سایه امنیت و همدلی از تحریم نمی‌ترسیم و از اهداف خود دست برنمی داریم. روحانی دیروز در شورای اداری استان گلستان با حضور رییس دفتر رییس‌جمهوری، رییس سازمان برنامه و بودجه، نماینده ولی فقیه و... گفت: در شرایط جنگ روانی و اقتصادی هستیم، اما با همه اینها دست از اهدافمان بر نمی‌داریم.رییس‌جمهور ادامه داد: جنگ اقتصادی و روانی هم مانند جنگ سخت صدمات و لطمات خاص خود را دارد، اما با لطف خدا از همه اینها عبور خواهیم کرد. جدا کردن مردم از نظام و انقلاب مهم‌ترین هدف جنگ اقتصادی تحمیل شده امریکا بر ماست، همچنین هدف دوم امریکا منزوی کردن ایران است.

   تلاش برای منزوی کردن ایران

روحانی گفت: امریکا می‌خواهد دیوار و حصاری دور ایران بکشد، اما این کار برای امریکا امکان پذیر نیست، اکنون در سطح جهان نسبت به توافق هسته‌ای چند کشور انگشت‌شمار موافق امریکا هستند، اما بسیاری از کشورها، حتی هم‌پیمانان امریکا حامی ایران هستند.در کشتیرانی و حمل و نقل کالا کارهای خوبی انجام دادیم. ۱۰ فروند کشتی کانتینربر خریدیم و وضعیت ما در حمل و نقل دریایی بهتر شده است. راه‌های جایگزینی هم داریم. همین راه اینچه‌برون بسیار اهمیت دارد و برای برقی کردن این مسیر، این طرح ۴ سال برایش کار شده و چندین جلسه مذاکره کردیم تا این پول را با سود کم برای این طرح گرفتیم. از آن‌سو روسیه هم در دوما تصویب کرده است. الان در حال اجراست، این طرح بسیار مهم است چون اروپا، چین و روسیه را به خلیج فارس و بعدا به دریای عمان وصل می‌کند. باید همه این مسیر را برقی و دوخطه کنیم. روحانی گفت: ما هم در حال خرید تکنولوژی از دنیا هستیم و هم تکنولوژی خودمان را به دنیا می‌فروشیم. رییس‌جمهور گفت: امریکایی‌ها در منطقه بلاهای زیادی به مردم عراق، پاکستان، افغانستان و یمن تحمیل کردند و باید پاسخگو باشند، اما بدانند این معادله که برای حل مشکلات باید ایران کنار برود نشدنی است و اتفاق نخواهد افتاد. امریکا می‌خواهد نقش ایران را در منطقه کم کند، اما این اتفاق نمی‌افتد، هر چند وزیر خارجه امریکا هم بیاید در منطقه و هفته‌ها بچرخد و بماند، کنار گذاشتن ایران از معادلات منطقه شدنی نیست.او ادامه داد: امریکا همچنان در منطقه ما دچار شکست می‌شود، از جمله در یمن که حالا می‌گوید حل مشکل یمن از طریق نظامی میسر نیست، چیزی که ما از اول می‌گفتیم راه‌حل مساله یمن سیاسی است.رییس‌جمهور گفت: آخرین هدف این است که به ما فشار بیاورند تا یک امتیاز در بحث هسته‌ای، موشکی یا منطقه‌ای به آنها بدهیم. ترامپ می‌گوید مرتب سر ما در توافق هسته‌ای کلاه رفته است. همان که گفته بودیم برد برد است. هدف این بود از صنعت هسته‌ای بگذریم اما ما سرآن ایستادیم. امروز رییس انرژی اتمی به مردم ما توضیح دهد. از سال 61 در کنار صنعت هسته‌ای بوده‌ام. آن زمان عضو کمیسیون دفاع مجلس بودم تا به امروز این شرایط را می‌دانم. امروز که آی‌آر۸ ما غنی می‌شود و یو اف‌سیکس را به آی‌آر۸ تزریق می‌کنیم. یعنی ۲۰ برابر سانتریفیوژ معمولی به ما محصول می‌شود. برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی برای رآکتور تهران اعلام و با متد جدیدی تأمین کردیم.

   وضعیت اقتصادی خاص کشور

رییس‌جمهور در ادامه همچنین با اشاره به وضعیت خاص اقتصادی کشور گفت: در این شرایط همه باید دست به هم دهیم برای حل مشکلات، فقط دولت به تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را حل کند، نمی‌شود گفت که چون رای دادیم به این فرد یا این دولت، همه مشکلات را باید فرد یا دولت حل کند.روحانی گفت: اگر قرار است از مشکلات عبور کنیم همه باید با هم باشیم نه اینکه بر مشکلات اضافه کنیم. وقتی که قیمت دلار در حال نوسانات شدید بود با وجود مخالفت فردی، دلیل اجماع کارشناسان، با تک نرخی کردن ارز موافقت کردم، اما نتوانستیم این طرح را ادامه دهیم چرا که بی‌اخلاقی‌هایی بود که اتفاق افتاد.رییس‌جمهور افزود: عده‌ای ثبت سفارش کردند و از بانک مرکزی پول گرفتند با تیمی از دلال‌های خارجی هماهنگ کردند، ۱۰۰ میلیون دلار پول گرفتند، ۵۰ میلیون دلار جنس وارد کردند و بقیه را وارد بازار کردند. قوه قضاییه و دستگاه نظارتی بررسی کند. این مسائل بی‌اخلاقی است همانطور که قبلا هم عرض کردم ما در اخلاق کم آوردیم. رییس‌جمهور ادامه داد: یا فرد تولید‌کننده دیگری از دولت ارز گرفته بود، اما کالایش را در انبارها احتکار کرده بود، بعد از گران شدن به فروش برساند، باید بگویم ما در سال‌های اخیر در همه جا پیروز شدیم اما یک‌جا باید جبران کنیم، آن هم در اخلاق است.اوگفت: چرا به سود کم قانع نیستیم و برای بیت‌المال جیب بزرگی دوخته‌ایم، اگر می‌خواهیم نظام و انقلاب حفظ شود همه باید با همدلی کمک کنیم. رییس‌جمهور در پایان تاکید کرد: اخلاق، صداقت، راستگویی، ایمان، توکل به خدا، برادری و مهربانی چیزهایی است که می‌تواند ما را برای کمک به حفظ انقلاب یاری کند.

 

ارسال نظر