اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۸:۰۱
کد خبر: ۱۳۷۴۰۶

دستور وزیر کشاورزی برای بدهی کشاورزان

وزیر کشاورزی دستور پیگیری و رفع مشکل بدهی کشاورزان به بانک‌ها را صادر کرد. محمود حجتی در حاشیه بازدید از پروژه‌های کشاورزی شهرستان پاکدشت در جمع خبرنگاران گفت: باید نمایشگاه دایمی گل و گیاه پاکدشت با مشارکت تولیدکنندگان و نیز حمایت جهاد کشاورزی محقق شود. وزیر جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص بدهکاری کشاورزها به بانک‌ و نیز حقابه کشاورزان «فرون‌آباد» گفت: مشکلات کشاورزان یادداشت و پیگیری خواهد شد، نباید دغدغه کشاورزان افزایش یابد. وی همچنین ضمن ارایه دستوراتی مبنی بر رفع مشکل بدهی کشاورزان به بانک‌ها بر حمایت از پرورش‌دهندگان شترمرغ تاکید کرد. حجتی سپس بر توسعه کشت محصولات کم‌آب‌بر و گلخانه‌ای مانند زیتون تاکید کرد و گفت: در حال حاضر ۴ هزار مترمربع از اراضی شهرستان پاکدشت زیر کشت محصول زیتون قرار دارد، اما متاسفانه این شهرستان زمین‌های مناسبی برای کشت ندارد ولی با وجود این کاستی پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته است.

پیش‌بینی کاهش تولیدگندم در سال آینده

گندم کار نمونه کشوری گفت: پیش‌بینی می‌شود که با توجه به نرخ پایین خرید تضمینی گندم تولید در سال آینده کاهش یابد فارس در گزارشی آورد: سلمان اسدی جلودار گندم‌کار نمونه کشوری از استان اردبیل امسال توانست با برداشت 5 تن در هکتار گندم دیم، بیش از 2.5 برابر میانگین کشوری برداشت کند.

این گندم‌کار نمونه منطقه مغان در پاسخ به اینکه آنهایی که می‌گویند شرایط سخت است و نمی‌توان تولید را به پیش برد، گفت: نمی‌توانم حرف‌های این دسته آدم‌ها را قبول کنم، معتقدم هر زمان تلاش و فعالیت کنیم و کارهای خود را درست انجام دهیم و از علم و تکنولوژی برای افزایش تولید استفاده کنیم، شرایط سخت و تحریم‌ها هیچ تأثیری نخواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه انتظار شما از دولت چیست، گفت: شاید نظر من متفاوت باشد، برخی سیاه و سفید می‌بینند، اما من معتقدم دولت تلاش می‌کند تا جامعه را به پیش ببرد، اما در هر دولتی ممکن است کاستی باشد که این ماهیت کار است. باید دقت کنیم این اشکالات را برطرف کنیم تا به رکوردهای بهتری در تولید برسیم. از کشاورز نمونه درباره قیمت تضمینی 1600 تومانی گندم سوال شد، گفت: البته می‌شد با توجه به تورم و بالا بودن قیمت نهاده‌ها و ماشین‌آلات که هزینه‌ها را بالا برده قیمت بیشتری را تصویب کنند و معتقدم در شرایط فعلی، قیمت گندم باید حد اقل 2 هزار تومان باشد. وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که با توجه به نرخ پایین خرید تضمینی گندم تولید در سال آینده کاهش یابد.  این کشاورز نمونه در پاسخ به اینکه توصیه شما به تولیدکنندگان و کشاورزان چیست، گفت: توصیه می‌کنم که کار کشاورزی را به عنوان یک کار علمی در نظر بگیرند و از انجام کار کشاورزی تفننی که تنها اوقات آنها را پر کند، بپرهیزند. امروزه کشاورزی در جهان با تکنولوژی‌ بسیار بالا انجام می‌شود، چرا که معتقدند باید امنیت غذایی کشورشان به هر طریقی باید تأمین شود. دوران کشاورزی سنتی گذشته است که چند کیسه گندم بپاشند، بذر بپاشند و نیاز سالانه خانوارشان را تأمین کنند. در حال حاضر هر کشاورزی باید مسوول تأمین غذای چند صد یا چند هزار خانوار باشد. وی ادامه داد: برای موفقیت در کار کشاورزی باید تمام اصول و تکنولوژی‌های روز را استفاده کنند، مهم‌تر از همه اینها، بذر مناسب بکارند و به توصیه‌های مروجان کشاورزی هم گوش فرا دهند، البته بخش ترویج کشاورزی هم باید تعامل بیشتری با کشاورزان داشته باشد و جدیدترین اطلاعات علمی را در اختیار آنها قرار دهد.

ابتلای ماهی‌های دجله وفرات به ویروس

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: این احتمال وجود دارد که ماهی‌های رودخانه‌های دجله و فرات در کشور عراق به نوعی بیماری ویروسی مبتلا شده باشند. به گزارش مهر، حسین عبدالحی  در ستاد شیلات خوزستان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: ماهی تیلاپیا در آب‌های خوزستان رشد بسیاری داشته ولی با توجه به اینکه نسبت به ماهی کپور تجاری‌تر است و از نظر قیمت و بازار گونه‌ای بین‌المللی به شمار می‌رود، پیشنهاد می‌شود از این پتانسیل به عنوان ظرفیت اقتصادی بهره لازم را برد. وی با بیان اینکه خوزستان از ظرفیت خوبی در پرورش ماهی خاویار برخوردار است، افزود: اولین‌بار که ماهی خاویار به خوزستان وارد شد تصور نمی‌شد که امکان پرورش اینگونه در استان وجود داشته باشد ولی خوزستان به خوبی ظرفیت پرورش ماهی خاویار را دارد. معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به تایید بیماری در ماهیان رودخانه‌های دجله و فرات، بیان کرد: به همراه سازمان دامپزشکی این موضوع را پیگیری و یک آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی به ویژه در خوزستان و کرمانشاه که با عراق هم مرز هستند، صورت گرفت. عبدالحی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که ماهی‌ها به نوعی بیماری ویروسی مبتلا شده باشند، گفت: سازمان فائو نیز در این زمینه ورود پیدا کرده و سازمان دامپزشکی کشور هم با کشور عراق مکاتباتی داشته است. وی با تأکید بر اینکه افرادی که به عراق تردد دارند باید مراقبت لازم را داشته باشند، گفت: در نقل و انتقال ماهی هم باید این مراقبت و دقت‌های لازم لحاظ و همچنین پیشنهاد می‌شود یک گروه برای بررسی این موضوع به عراق اعزام شوند.

 

ارسال نظر