آرزوی هاشمی نظام سربلند اسلامی و ایرانی با‌شکوه بود

۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۳۷۳
آرزوی هاشمی نظام سربلند اسلامی و ایرانی با‌شکوه بود

گروه ایران|

2 سال از فوت ناگهانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گذشت؛ در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌شک آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی از برجسته‌ترین و اثرگذارترین نام‌هاست؛ کاراکتری که بیشتر تحولات مهم و بنیادین تاریخ جمهوری اسلامی حول محور شخصیت کاریزماتیک او اتفاق افتاده‌اند و طول حیات سیاسی‌اش همواره تلاش می‌کرد در مسیر منافع ملی کشور قدم بردارد و در راستای خواسته‌های مردمی گام بردارد.

بر اساس این جایگاه منحصر به فرد است که حتی گذر زمان هم قادر نیست؛ خاطرات او را از حافظه جمعی ایرانیان بزداید و هر سال که می‌گذرد نسل‌های بیشتری به دنبال تبیین جایگاهی هستند که او در تاریخ معاصر کشورمان ثبت کرده است.

رییس‌جمهوری نیز در مراسم دومین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اینکه هاشمی یک شخصیت بنام در انقلاب بود، گفت: دو نفر در ساخت نظام بنام هستند؛ یکی شهید بهشتی که قانون اساسی را به ثمر نشاند و دیگری هاشمی و نقش وی در تشکیل اولین مجلس شورای اسلامی؛ اداره مجلس اول خیلی سخت بود.

وی گفت: نظر اکثریت این بود که رهبری رییس مجلس شود، ولی ایشان به گونه‌ای سخن گفت که همه رای دادند هاشمی رییس مجلس شود. ایشان به بهترین شکل مجلس اول و دوم را اداره کرد.

روحانی همچنین با بیان اینکه اگر صدها ساعت فرصت باشد، خاطرات من از هاشمی تمام نمی‌شود، گفت: فرصت زیادی برای گفت‌وگو با هاشمی داشتم و از این فرصت بهره می‌بردم. در مسیر تهران تا اهواز یا مسیرهای دیگر همواره گفت‌وگوی زیادی با هم داشتیم. هاشمی در دفاع مقدس و استقرار صلح، نقش کم نظیری داشت. در جنگ فرمانده کل قوا امام راحل بود، اما بعد شهادت شهید بهشتی هر وقت خدمت امام می‌رسیدم، تقریبا کلام امام مشابه این بود، از من می‌پرسیدند اینها که به من گفتی به هاشمی و خامنه‌ای گفته‌ای؟ اگر نگفته بودم، توصیه می‌کرد به این دو هم بگویم؛ بار جنگ بر دوش این دو بود.

او ادامه‌ داد: این جا جمع شده‌ایم تا بگوییم که هاشمی زنده است و می‌ماند. فکر و اندیشه هاشمی در مدارا، استقامت، فداکاری و تحمل و آرزوهای هاشمی باقی می‌ماند. آرزوی او نظام سربلند اسلامی و ایرانی با شکوه بود. تا این هدف ادامه‌ دارد هاشمی هم هست. تا ایران و نظام اسلامی وجود دارد هاشمی هم هست. آخرین بار ملت هاشمی را در خیابان انقلاب بدرقه کرد. تا خیابان انقلاب هست هاشمی هست. هاشمی نمرده و نمی‌میرد.

     مردمی بودن هاشمی

رییس‌جمهور در ادامه‌ با اشاره به اینکه او جایگاه رفیعی میان ملت داشت، خاطرنشان کرد: هوشیاری مردم ایران نسبت به هاشمی در دو صحنه آشکار شد، یک صحنه بعد از این همه تهمت‌های ناروا، هاشمی در آخرین انتخاباتی که شرکت کرد رای بالای مردم استان تهران را به خود اختصاص داد و صحنه دیگر هم بدرقه باشکوه او توسط مردم است. این دو صحنه به همه دشمنان و سرکوبگران اعلام کرد که با تهمت و دروغ نمی‌توان یک فرهیخته محبوب ملت را از صحنه دور کرد.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) روزی که هاشمی مورد حمله گروهک‌های ضد انقلاب قرار گرفت، گفت‌: هاشمی زنده است. این شاید به معنای همان جمله‌ای باشد که مدرس گفت‌ که مدرس زنده است، امام شاید از همان مقطع تاریخی این واژه را به عاریت گرفته بود و گفت‌ هاشمی زنده است چون نهضت زنده است؛ بنابراین هاشمی با نهضت، اسلام و عزت ایران پیوند خورده است. رهبر انقلاب فرمود هیچ کسی هاشمی برای من نمی‌شود. این نشانگر جایگاه بلند هاشمی است. بعد از رحلت هاشمی تا چند هفته‌ که طبق روال گذشته خدمت رهبری بودم ایشان با افسوس و ناراحتی از مرگ غمبار هاشمی می‌گفتند‌ و بیان‌ می‌کردند که در تمام روز به فکر هاشمی هستم.

روحانی با بیان اینکه پایان جنگ یکی از پیچیده‌ترین مسائل استراتژیک دنیا است، خاطرنشان کرد: هنر نیست که در جنگ اقتصادی و سیاسی چه کنیم. هنر این است که چگونه جنگ را پایان دهیم. سیاستمدار مسلمان، متعهد و مجتهد گوهر کمیابی در جامعه ما است، اما هاشمی یک سیاستمدار مسلمان و استراتژیست بود. هدف دشمن در جنگ تحمیلی از بین بردن فرصت انقلاب بود. آنها می‌خواستند فرصت الگو شدن انقلاب را از ما بگیرند و هاشمی به خوبی این را می‌دانست. هاشمی می‌دانست جنگ را به خاطر دستیابی به صلح عزتمند ادامه دهیم. خیلی‌ها فکر می‌کردند که باید برای جنگ، بجنگیم، ولی هاشمی برای صلح عزتمندانه می‌جنگید. وی با اشاره به جلسه هاشمی با امام خمینی (ره) برای اتمام جنگ، خاطرنشان کرد: یکی از روزهای بسیار خوشحال هاشمی را در غروب جمعه‌ تیر ماه دیدم که از خدمت امام برگشتم، هاشمی گفت‌ من جنگ را به پایان می‌رسانم اما امام من را عزل و توبیخ کند و هم محاکمه، اما امام خمینی (ره) نمی‌پذیرفت که خودش را کنار بکشد و یکی از حواریونش را فداکاری کند. به دستور امام خمینی (ره) جلسه مهمی در ریاست‌جمهوری در خدمت رهبر انقلاب که رییس‌جمهور بودند تشکیل شد، در این جلسه فرماندهان نظامی نیز حضور داشتند و اواخر جلسه حاج احمد آقا آمدند و پیام امام خمینی (ره) را خواندند و کار جنگ تمام شد و سرنوشت جنگ با صلح عزتمندانه پایان یافت.

     روزهای بحران و آشوب

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نباید نقش هاشمی را در روزهای بحران کشور از یاد ببریم، در این باره خاطرنشان کرد: بعد از رحلت امام خمینی (ره) کسی که مجلس خبرگان را جمع کرد و موضوع رهبری را به سامان رساند، هاشمی بود. اگر هاشمی در مجلس خبرگان 14 خرداد سال 68 حضور نداشت جلسه به نظر نهایی نمی‌رسید. روحانی با اشاره به اینکه هاشمی در بسیاری از مسائل درجه یک کشور و انتخابات مهم نقش داشته است، بیان‌ کرد: آیا می‌توانیم نقش هاشمی را در انتخابات 76 نادیده بگیریم؟ نقش وی در انتخابات سال 92 استثنایی بود. دو ماه قبل از رحلتش به من توصیه کرد که در انتخابات شرکت کنم ساعت‌ها با او جلسه داشتم و اشکالاتم را به من می‌گفت‌ و آنها را رفع می‌کرد و گفت‌ که وظیفه من است در انتخابات شرکت کنم. جای او در انتخابات باشکوه سال 96 خالی بود. هیچ روز سختی در دولت نداریم که این احساس را نداشته باشیم که دولت یک حامی بزرگ را از دست داده است. اگر هاشمی بود فضا را به گونه‌ای دیگر می‌ساخت.

وی ادامه‌ داد: هاشمی بسیار نگران مذاکرات هسته‌ای بود و این مذاکرات را مرحله به مرحله دنبال می‌کرد و درباره این مذاکرات از من، وزیر امور خارجه و سایر مسوولان سوال می‌کرد. هاشمی ایران سربلند و عزیز و مدرن می‌خواست و دغدغه‌اش پیشرفت کشور بود.  رییس‌جمهور با بیان اینکه چند سال دیگر تمام تحریم‌های نظامی کشور برداشته می‌شود، گفت‌: موشک وسیله دفاعی ما است و ما به آن فخر می‌کنیم. در هفته‌های آینده هم با موشک‌های ساخت خود دو ماهواره به فضا می‌فرستیم. این هاشمی بود که موشک را در ایران ساخت. قدرت دفاعی و فناوری‌های نوین یادگاری‌های هاشمی است.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه اعتدال یکی دیگر از یادگاری‌های هاشمی است، افزود: او همیشه از افراط و تفریط دوری می‌کرد. او اعتدال را به ما آموخت. او فوق جناح‌ها بود و به جناحی تعلق نداشت؛ البته فراجناحی بودن سخت است. .

رییس‌جمهور تاکید کرد: هاشمی خیلی صبور و مظلوم بود. در تاریخ انقلاب بعد از شهید بهشتی ندیده‌ام کسی به اندازه هاشمی مورد ظلم واقع شده باشد. او مظلوم تاریخ ما بود. هر چه که خواستند در مورد او انجام دادند، اما او به خاطر ایران، اسلام و انقلاب خم به ابرو نیاورد.

 

 

ارسال نظر