ترکش های بودجه 98

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۹۴
ترکش های بودجه 98

گروه ایران|

«وزیر بهداشت دولت دوازدهم با تقدیم استعفای خود به رییس جمهوری کناره گیری کرد.» این عبارات عناوین اصلی اخباری بود که در روزهای ابتدایی هفته گذشته روی خروجی برخی خبرگزاری‌ها و ستون تحلیلی رسانه‌ها  قرار گرفت؛ ماجرایی که برای نخستین بار توسط الیاس حضرتی نماینده اصلاح طلب مردم تهران در قالب توییتی با افکار عمومی و رسانه ها در میان گذاشته شد؛ حضرتی با انتشار توییتی در شبکه‌های اجتماعی از رییس جمهوری و افراد تاثیرگذار در کابینه خواسته بود با توجه به اهمیت حوزه بهداشت و درمان تلاش کنند تا قاضی زاده را برای این وزارتخانه کلیدی حفظ کنند.

  خبری که هرچند در ابتدای امر هم از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و هم از سوی چهره های دولتی تکذیب شد، اما  در ادامه مشخص شد که قاضی زاده هاشمی به دلیل عدم تخصیص بودجه مورد نیاز برای ادامه طرح جامع سلامت ترجیح داده است از قطار کابینه پیاده شود تا در نهایت  ماجرای استعفای وزیر بهداشت دولت دوازدهم که از روزهای ابتدایی هفته گذشته آغاز شده بود در روز پایانی هفته(پنجشنبه) با قبول استعفای قاضی زاده هاشمی توسط روحانی و جایگزینی سعید نمکی به عنوان سرپرست   وزارتخانه وارد دور جدیدی از فعالیت ها شود.

این در حالی است که رییس دفتر رییس جمهوری یک روز قبل از قبول استعفای قاضی زاده در گفتگو با خبرنگاران از تلاش دامنه دار رییس جمهوری برای بازگرداندن وزیر بهداشت به ترکیب کابینه خبر داده بود؛ تلاش هایی که با گذشت کمتر از 24ساعت مشخص شد نتیجه ای در بر نداشته تا قاضی زاده نیز در لیست وزرایی قرار بگیرد که از قطار کابینه دوزادهم پیاده شده اند.

بر این اساس رئیس‌جمهوری در حکمی با پذیرش استعفای قاضی زاده هاشمی، «سعید نمکی» را به عنوان سرپرست جدید وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب کرد.

روحانی ظهرروز پنجشنبه با قدردانی از خدمات و تلاش‌های سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، بویژه در اجرا و پیشبرد طرح تحول سلامت، استعفای وی را پذیرفت و سرپرست جدیدی را برای این وزارتخانه منصوب کرد.

سعید نمکی دارای دکترای ایمونولوژی پزشکی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. او پیش از این معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه بود.

   تغییرات کابینه دوازدهم

گفته می شود تغییر وزیر بهداشت به همان ناراحتی های داخلی دولت برمی گردد ؛ ناراحتی هایی که معمولا با غیبت در جلسات رسمی دولت آغاز می شود و در ادامه در شبکه های اجتماعی بازتاب پیدا می کند تا اینکه در نهایت به صورت رسمی اعلام می شود. قاضی زاده هاشمی که یکی از ژنرال های دولت یازدهم بود و به واسطه اجرای موفقیت آمیز طرح سلامت رای قابل توجهی به سبد روحانی در اردیبهشت 96 ریخت؛ بعد از مشکلاتی که بر سر راه طرح جامع سلامت ایجاد شد ترجیح داد که کابینه را ترک کند.

قبل از خروج قاضی زاده وزارت خانه هایی چون کار، تعاون و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی ،امور اقتصادی و دارایی و...از جمله وزارت‌خانه‌هایی بودند که بعد از تشکیل دولت دوزادهم، بیشترین اخبار مربوط به استعفا یا استیضاح از آنها شنیده می شد.

وزرایی که بخشی از آنها بوسیله استیضاح از کابینه دوازدهم جدا شدند و برخی دیگر ترجیح دادند که با استفاده از حق استعفا مسیر دیگری را برای فعالیت های مدیریتی خود دنبال کنند.

اما در میان تغییرات کابینه ماجرای استیضاح وزرای اقتصاد و کار بازتاب های وسیعی در رسانه های گروهی و افکار عمومی پیدا کردند؛ علی ربیعی که گفته می شد به دلیل تفاوت دیدگاه هایی که با قاضی زاده داشت مدام در لیست استیضاح شوندگان قرار می گرفت در نهایت با عدم رای اعتماد نمایندگان ساختمان وزارت کار را ترک کرد.

در کنار ربیعی دولتمردان  دیگری چون کرباسیان وزیر اقتصاد؛ آخوندی وزیر راه و شهرسازی، و...نیز بنا به دلایل گوناگون از کابینه جدا شدند و جای خود را به افراد جایگزین دادند.

   قدردانی نوبخت از قاضی‌زاده هاشمی

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم که گفته می شود ریشه اصلی استعفای قاضی زاده  به دلیل کاهش بودجه ای است که او فرمان آن را صادر کرده، بلافاصله پس از انتشار خبر استعفای قاضی زاده در قدردانی از قاضی‌زاده‌ هاشمی توییتی منتشر کرد.

‌‎ در این توییت آمده است: طرح تحول سلامت نافع برای مردم و پر اهمیت برای دولت است. پشتیبانی از آن‌را همواره بر خود فرض دانسته و همچنان می‌دانم. از این‌رو از زحمات جناب آقای دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی با وجود همه انتظارات و تکّدرها، قدردانی کرده و برای ایشان آرزوی توفیق روز افزون در خدمت‌گزاری به مردم دارم.

با عبور از این اخبار و حاشیه ها به نظر می رسد ترکیب کابینه دوازدهم بیشتر از هر زمان دیگری مبتنی بر دیدگاه های  مردان نزدیک به رییس جمهوری شکل گرفته است؛ خروج قاضی زاده هاشمی در امتداد سایر تغییرات کابینه نشان می‌دهد که دولت برای پاسخگویی به مطالبات مردم همچنان راه پر فراز و نشیبی را در مقابل دارد؛ مسیری که برای پیمودن آن دیگر از مدیرانی چون قاضی زاده و آخوندی خبری نیست؛ مسیر دشواری که دولت برای تحقق وعده هایش و سر و سامان دادن به اوضاع معیشتی باید به سلامت از آن عبور کند .

 

ارسال نظر