پاسخ رییس سازمان برنامه و بودجه به انتقادات وزیر بهداشت

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۱۱
پاسخ رییس سازمان برنامه و بودجه به انتقادات وزیر بهداشت

واعظی: رییس جمهوری به دنبال حفظ وزیر بهداشت در کابینه است

گروه ایران|

نشست روز گذشته هیات وزیران دیروز در حالی در پاستور برگزار شد که موضوع استعفای وزیر بهداشت به دلیل آنچه قاضی زاده‌هاشمی عدم تامین تمام بودجه مورد نیاز این وزارتخانه برای اجرای طرح جامع سلامت عنوان کرده؛  طی هفته گذشته بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده بود؛ موضوعی که دیروز نیز در راس پرسش‌های خبرنگاران از مهره‌های کلیدی کابینه قرار داشت و در قالب پرسش‌های رسانه‌ها هم از واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و هم از نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شدند؛

 نحوه پاسخگویی این دو عضو کلیدی کابینه اما تفاوت‌های بنیادینی با هم داشت؛ از یک طرف واعظی با اشاره به این واقعیت که رئیس جمهوری به دنبال بازگرداندن قاضی زاده‌هاشمی به کابینه است تلاش کرد تا آبی روی آتش انتقادات مطرح شده  بپاشد و از سوی دیگر محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان مخاطب اصلی انتقادات قاضی زاده با صراحت اعلام کرد که نحوه برنامه ریزی و اجرای طرح جامع سلامت با اشکالات عدیده ای عملیاتی شده و قاضی زاده‌هاشمی و یا هر شخص دیگری که قصد داشته باشد سکان هدایت ساختار بهداشتی و درمانی کشور را به دست بگیرد باید طرح جامع سلامت را با اصلاحات و بر اساس ظرفیت‌های بودجه ای کشور در دوران تحریم‌ها اجرایی کند.

قبل از حضور اعضای کابینه در میان خبرنگاران ؛ استانداران جدید استان‌های قم، خراسان رضوی، فارس و یزد با عبور از ساختمان شیشه ای  به میان خبرنگاران آمدند تا بخشی از راهبردهای اجرایی خود برای توسعه پایدار استانی را تشریح کنند؛ به موجب تصمیم هیأت وزیران ، علیرضا رزم حسینی، بهرام سرمست، محمدعلی طالبی و عنایت الله رحیمی به ترتیب به عنوان استانداران خراسان رضوی، قم، یزد و فارس انتخاب شدند تا ترکیب استانداران کابینه دوازدهم آرام ارام شکل و شمایل

کامل تری به خود بگیرد.

 تلاش رییس‌جمهور برای حفظ

قاضی‌زاده‌هاشمی

در شرایطی که طی هفته گذشته حاشیه‌های دامنه داری در خصوص کاهش بودجه وزارت بهداشت مطرح شده بود؛ چهره‌های نزدیک به رئیس جمهوری با رویکردی دو گانه در خصوص این موضوع به اظهارنظر پرداختند.

واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهور، در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره استعفای وزیر بهداشت گفت: آقای قاضی‌زاده‌هاشمی از وزرای موفق و خوب ما در دولت یازدهم و دوازدهم بودند و هستند.وی افزود: او خدمات زیادی را داشته و طرح تحول سلامت را با جدیت و فداکاری به‌خوبی پیش برد. وزارت بهداشت؛ وزارتخانه حساس و مهمی است و اداره آن نیاز به مدیریت بالا و بودجه دارد.رییس دفتر رییس‌جمهور درباره علت استعفای وزیر بهداشت تصریح کرد: آقای‌هاشمی به‌علت اختلاف نظر درباره بودجه استعفا داده و رییس‌جمهور او را وزیر لایقی می‌داند و مقاومت کرده که  از دولت نرود و تا حد امکان مشکل حل شود.واعظی ادامه داد: شرایط امروز ما با سال‌های گذشته متفاوت است و به‌دلیل جنگ اقتصادی و تحریم؛ سازمان برنامه و بودجه با محدودیت مواجه است. امیدوارم مذاکراتی که در این باره در حال انجام است به نتیجه برسد و بتوان تا امروز تصمیم‌گیری کرد.رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره موضع دولت در قبال رد شدن CFT توسط شورای نگهبان بیان کرد: بحث لوایح چهارگانه برای کشور بسیار کم است و در واقع استاندارد همکاری ما با بانک‌های دنیاست. حتما مجلس دنبال این است که این لایحه مسیر دیگری طی کند تا تصویب شود.واعظی درباره مذاکره دولت ایران با طالبان گفت: هدف ما برقراری صلح و امنیت است و ما هم تنها کشوری نیستیم که با طالبان مذاکره کردیم. امریکا هم با آنها مذاکره دارد.

 تشریح آخرین وضعیت بدهی‌های

وزارت بهداشت

به فاصله چند دقیقه پس از آنکه واعظی از تلاش رئیس جمهوری برای حفظ قاضی زاده‌هاشمی در کابینه خبر داده بود؛ رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به پرسشی در خصوص این حاشیه‌ها با بیان متفاوتی پاسخ داد.نوبخت گفت: در حال حاضر این سوال مطرح است که علت اینکه وزارت بهداشت همچنان بدهی به بار می‌آورد، آن است که سازمان برنامه و بودجه تخصیص‌های سال قبل را انجام نداده؟ این در حالیست که وزارت بهداشت طرح تحول سلامت را که طرحی بسیار مهم برای دولت است انجام می‌دهد، به دلیل آنکه برای وزیر محترم استرسی حاصل نشود کار ویژه‌ای انجام شده که برای هیچ دستگاه دیگری انجام نشده است و آن این است که در آغاز هر سال با وزیر محترم در جلسه‌ای می‌نشینیم و به ایشان می‌گوییم که در سال پیش رو چه میزان اعتبار دارد و متعهد به پرداخت این اعتبار می‌شویم تا ایشان در حد این مقدار اعتبارات برنامه ریزی کنند.

رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر این‌که «بدهی‌های وزارت بهداشت به دلیل عدم عمل به تعهدات از سوی سازمان برنامه و بودجه نیست» گفت: تردیدی در دلسوزی مدیران و مسئولان وزارت بهداشت برای خدمت به مردم وجود ندارد اما سوال من این است که اعتبار روبان‌هایی که روزهای پنجشنبه در قالب افتتاح بیمارستان، درمانگاه و ... پاره می‌شود از کجا تامین می‌شود؟ آیا اگر سازمان برنامه و بودجه به موقع پشتیبانی نکند این اتفاقات می‌افتد؟نوبخت با بیان این‌که «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۳۰۰۰ میلیارد تومان را که به صورت علی الحساب از سازمان برنامه و بودجه گرفته به این سازمان بازگرداند» تاکید کرد: من به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه باید اعتبار مربوط به طرح‌های عمرانی را پرداخت کنم و همه بدانند که من تحت هیچ شرایطی از این موضوع گذشت نخواهم کرد.او با تاکید بر این‌که «می‌شود با همین اعتبارات موجود نیز به گونه‌ای عمل کرد که بدهی بالا نیاورد»، گفت: گرچه قرار است از طرح تحول سلامت استفاده کنیم اما قرارمان این نیست که هر کس هر جور که کسالت دارد، بدون داشتن هیچ راهنمایی مسئله را حل کنیم یا اینکه بدون پیگیری نظام ارجاع و پرونده‌های الکترونیکی عمل کنیم بلکه همه این موارد را باید اصلاح ساختار کنیم. بسیاری از دلسوزان نیز در ابتدا نگران آن بودند که اینگونه که ما پیش می‌رویم در میانه راه کم می‌آوریم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره طرح برخی انتقادات نسبت به وضعیت بودجه دفاعی در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس گفت: هم مقداری افزایش در این بودجه لحاظ شده و هم منابعی که هر سال در بودجه بنیه دفاعی منظور می‌شود افزایش داشته است. برای سال جاری در تبصره 4 قانون بودجه از سوی مقام معظم رهبری اجازه داده شد تا ۲.۵ میلیارد دلار برای بنیه دفاعی و نیروهای مسلح کشور استفاده شود. تا کنون این رقم را هنوز وارد بودجه نکرده‌ایم؛ البته در ماده واحده بندی قرار داده شد مبنی بر اینکه اگر منابع از محل افزایش فروش نفت، اصلاح ساختار یا استفاده مجاز از صندوق حاصل شد، 20 هزار میلیارد تومان را به ردیف‌ها اضافه کنیم.

خبرنگار تعادل از وزیر علوم در خصوص دغدغه‌های دانشجویان و خانواده‌ها در خصوص مشکلات

سخت‌افزاری و نرم افزاری دانشگاه‌ها و مطالبات خانواده‌ها در این زمینه پرسش خود را مطرح کرد .  غلامی با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات و کشته و زخمی شدن تعدادی از دانشجویان گفت: از روز نخست حادثه بدون انجام هیچ گونه تبلیغاتی، بررسی‌های خود را در این زمینه آغاز کردیم و قطعاً باید کارهایی انجام شود تا دیگر شاهد چنین وضعیتی نباشیم.وزیر علوم در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای رسیدگی به وضعیت توسعه کمی دانشگاه‌ها اظهار کرد: توسعه کمی دانشگاه‌ها در مقطعی به صورت حرکتی جهشی اتفاق افتاد و شاید در بسیاری از جاها این توسعه مبتنی بر برنامه هم نبوده باشد اما در حال حاضر ساماندهی آموزش عالی در حال انجام است.

 واگذاری «شستا»

منافع بیمه شدگان را تامین می‌کند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به واگذاری برخی بنگاه‌ها  گفت: واگذاری شرکت‌های شستا به منظور کاهش تصدی این وزارتخانه است و یک جراحی بزرگ محسوب می‌شود.

محمد شریعتمداری درباره واگذاری همه شرکت‌های شستا، اظهارکرد: نظر رییس‌جمهور جدا شدن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از امر تصدی‌گری است.

او ادامه داد: برای تحقق این هدف برنامه‌ای را تهیه و به مجلس ارائه کردیم تا با ادغام شرکت‌ها بازدهی را بالا ببریم؛ از جمله ادغام چند شرکت پتروشیمی بوده است. واگذاری‌ها بر اساس قواعد و مقررات انجام می‌شود.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذاری‌های صورت گرفته  را جراحی بزرگی دانست و گفت: نتیجه این اقدامات منافع بیمه شدگان را تامین خواهد کرد.شریعتمداری با اشاره به تلاش‌ها  برای تعیین حداقل دستمزد یادآور شد: مقرر است فاصله حقوق و دستمزد با تورم ظرف پنج سال به نصف برسد. امیدوارم با ادامه این کار بتوانیم در فاصله زمانی کمتری این مهم را محقق و این فاصله موجود در حقوق و دستمزد را کم کنیم.

 

ارسال نظر