مذاکره هیات طالبانی با عراقچی

۱۳۹۷/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۶۵۵
مذاکره هیات طالبانی با عراقچی

روز یکشنبه هیاتی از طالبان افغانستان به ایران آمده است. این خبری است که دیروز سخنگوی وزارت خارجه در نشستی خبری اعلام کرد. حالا دیگر مقامات ایرانی صراحتا خبر مذاکره با طالبان را تایید و از آن حمایت می‌کنند. آنطور که بهرام قاسمی گفت، پس از سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به افغانستان، هیات طالبانی روز یکشنبه به ایران آمد و با عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه دیدار کرد: « من تایید می‌کنم که بعد از سفر آقای شمخانی به افغانستان و دیدارهایی که ایشان در این سه شهر داشتند و اخبار آن نیز منتشر شد دیروز نیز هیاتی از افغانستان با حضور در وزارت خارجه مذاکرات مفصلی را با معاون سیاسی وزیر خارجه آقای عراقچی داشتند.»

    مذاکره با طالبان با اطلاع دولت افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان بوده، هدف از انجام این مذاکره را یافتن راهکاری برای ایجاد صلح در افغانستان و تسهیل زمینه برای انجام گفت‌وگو بین گروه‌های افغانستانی با دولت این کشور جهت پیشبرد دولت این کشور دانست. او گفت: «ما امیدواریم که بتوانیم نقش خود را در ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان ایفا کنیم و همان‌طور که اشاره کردم این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان انجام شده و اهداف آن نیز مشخص است.» به گفته قاسمی، « مذاکرات و رایزنی‌ها با طالبان به معنای یکسان بودن مواضع و همسویی ایران با این گروه نیست و با توجه به شرایط منطقه و وضعیت جاری لازم بود که این گفت‌وگوها انجام شود.» او با تاکید مجدد مبنی بر اینکه این مذاکرات در راستای ایجاد زمینه و تسهیل کردن مذاکرات بین دولت افغانستان و گروه‌های افغانستانی صورت گرفته است گفت: ما امیدواریم که هر چه زودتر شاهد پیشرفت مذاکرات صلح در افغانستان و ایجاد ثبات و امنیت در این کشور باشیم و این مذاکرات در تحقق این موضوع کمک کند.

    ایران تنها کشور مذاکره‌کننده با طالبان نیست

در ادامه نشست، خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا این مذاکره به معنای پذیرش مشارکت طالبان در حکومت افغانستان است،

 همچنین طالبان در لیست گروه‌های تروریستی سازمان ملل قرار دارد و آیا مذاکره با این گروه از لحاظ حقوقی برای ایران تبعاتی ندارد؟ که قاسمی در پاسخ گفت: همانطور که پیش از این اعلام کردم گفت‌وگو با طالبان با اطلاع دولت افغانستان انجام شده است و ایران سعی می‌کند زمینه‌های لازم را برای انجام گفت‌وگو بین دولت افغانستان و گروه‌های مختلف افغانستانی ایجاد و در پیشبرد این روند کمک کند. اکنون 50 درصد خاک افغانستان در اختیار طالبان است و ما اقداماتی که انجام داده‌ایم را در راستای کمک به دولت افغانستان و گروه‌های افغانستانی می‌دانیم تا بتوانند به صورت مسالمت آمیز در پای میز مذاکره مسائل خود را حل و فصل کنند چنانکه ما شاهد افغانستانی با ثبات‌تر هستیم.

قاسمی تاکید کرد: ما تنها کشوری نیستیم که با طالبان صحبت می‌کنیم تاکنون بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای منطقه با طالبان مراودات و گفت‌وگوهایی را داشتند . بنابراین ایران، اولین کشور و تنها کشوری نیست که با طالبان مذاکره می‌کند .

    اروپایی‌ها در مقابله با امریکا توانایی ندارند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان برای چندمین بار به سوال تکراری ماه‌های اخیر درباره آخرین تحولات «سازوکار ویژه مالی» پاسخ داد. او در ارتباط با این شایعه که سازوکار ویژه مالی اروپا، فقط شامل «نفت در برابر غذا» است، اظهار کرد: من این موضوع را قبلا رد کرده بودم. این موضوعی که مطرح کردیم بحث مردودی است. این سازوکار اگر تشکیل شود و هر چه‌ زودتر به مرحله اجرایی برسد، می‌تواند کالاها و اقلام مختلفی را در بر بگیرد و لزوما برای دارو و غذا و موضوع بحث نفت نیست.

قاسمی ادامه‌ داد: «اس‌پی‌وی» می‌تواند در صورت اجرا شدن حوزه وسیعی از مبادلات بین ایران و کشورهای اروپایی را در بر بگیرد و حتی در صورت موافقت و ایجاد ساز و کارهای لازم می‌توان آن را به سایر کشورها نیز تسری داد و از این ساز و کار برای تعامل با دیگر کشورها نیز استفاده کرد.

او در عین حال در پاسخ به پرسش دیگری درباره «اس‌پی‌وی» گفت: با وجود اراده سیاسی که از اروپایی‌ها در ارتباط با حفظ برجام مشاهده می‌کنیم باید به این نکته توجه داشت که اتحادیه اروپا و مجموعه این اتحادیه درعمل نشان داده‌اند که در مقابل فشارهای امریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند و با وجود اینکه چندین بار تاریخ‌هایی را در ارتباط با تبیین این ساز و کار مطرح کرده‌اند نتوانسته‌اند این ساز و کار را به مرحله نهایی برسانند. قاسمی با بیان اینکه البته ما همچنان این موضوع را دنبال می‌کنیم و در دستور کار خود داریم گفت: اگر اروپا نتواند در این برهه خاص این ساز و کار را به سرانجام برساند باید در آینده منتظر فشارهای بیشتر اقتصادی امریکا به اروپا باشیم.

    چرایی تاخیر سفر «عمران خان» به تهران

سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، دیگر سوال خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه بود. عمران خان که قرار بود در اولین سفرهای خارجی خود در شهریورماه به ایران بیاید، سه ماهی از زمان به قدرت رسیدنش گذشته، اما خبری از آمدنش به ایران نیست. قاسمی گفت که «انجام این سفر در دستور کار است و ما با انجام این سفر موافق هستیم؛ ولی زمان مشخصی برای انجام این سفر تعیین نشده است.»

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تغییرات ایجاد شده در هیات حاکمه عربستان از جمله تغییر وزیر خارجه این کشور عربی و اینکه آیا می‌توان با توجه به این تغییرات امیدی به تغییر سیاست‌های عربستان در منطقه به خصوص نسبت به ایران داشت، اظهار کرد: انجام تغییرات بدین سان در عربستان امر جدیدی نیست و در گذشته هر از گاهی تغییراتی در سطح وزرا و مقامات کشور عربستان شاهد بوده‌ایم. البته شاید این تعبیر وجود داشته باشد که تحولات در منطقه و دیگر مسائلی که در عربستان به وقوع پیوسته در انجام این تغییرات موثر بوده ولی در مجموع این یک مساله داخلی عربستان است. بهرام قاسمی خاطرنشان کرد: امیدوارم که وضعیت جدید در منطقه از جمله انجام مذاکرات یمنی – یمنی در استکهلم، وضعیت سوریه و این تحولات درونی در عربستان بتواند یک نگاه واقع بینانه و دقیق‌تری را برای دولتمردان عربستانی به ارمغان بیاورد و آنها با نگاه دقیق‌تری تحولات منطقه را مورد بررسی قرار بدهند و متوجه شوند که هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند کشور دیگری را حذف و خود را جایگزین آن کند.

 

ارسال نظر