انتقاد ایران از بی‌احترامی ترامپ به عراق

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۴۰۷
انتقاد ایران از بی‌احترامی ترامپ به عراق

سفر غیرمنتظره رییس‌جمهوری امریکا به عراق واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت. دونالد ترامپ چهارشنبه در سفری از پیش اعلام نشده راهی عراق شده و پیش از ورود به این کشور، بغداد را از این سفر مطلع کرده و در تماسی تلفنی با عادل المهدی نخست‌وزیر عراق، از او خواسته تا برای دیدارش به پایگاه هوایی الاسد برود. این اقدام خارج از عرف دیپلماتیک نه‌تنها اعتراض دولت عراق و گروه‌های مختلف را در این کشور در پی داشت، صدای اعتراض در تهران و حتی واشنگتن را هم بلند کرد.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه سفر دزدانه ترامپ به عراق خلاف عرف دیپلماتیک و بی‌احترامی به حاکمیت ملی عراق است، گفته نیروهای بیگانه دیر یا زود مجبور به ترک تمام منطقه خواهند شد. به‌گزارش ایسنا، بهرام قاسمی با انتقاد از سفر خارج از عرف دیپلماتیک رییس‌جمهور امریکا به عراق، آن را بی‌احترامی به حاکمیت ملی عراق خوانده و گفته: «همان‌گونه که آقای ترامپ در سخنان خود در جمع نظامیان امریکا در عین‌الاسد تصریح کرد با وجود دخالت‌های بی‌شمار، هزینه‌های هزاران میلیارد دلاری و پرداخت‌های سنگین حیثیتی غیر فابل جبران برای مردم ایالات متحده امریکا که منجر به حضور نظامی غیرقانونی و نامشروع امریکا در منطقه به‌ویژه عراق شد، وی امروز مجبور است کاملا مخفیانه و به عبارتی دزدانه و تحت شدیدترین تدابیر حفاظتی-امنیتی قدم به سرزمین یکی از کشورهای منطقه بگذارد و اینچنین مورد انتقاد صاحب نظران و بی‌توجهی مقامات عراقی و مخالفت مردم این کشور قرار گیرد.»

این دیپلمات ارشد کشورمان با انتقاد شدید از سخنان مداخله‌جویانه و فرصت‌طلبانه ترامپ گفت: «دولت‌ها و ملت‌های منطقه هیچگاه اجازه سوءاستفاده به بیگانگان متجاوز و منفور برای تفرقه‌افکنی میان کشورهای منطقه را نخواهند داد. این نه امریکای زیاده‌خواه و حامی به تمام معنای تروریسم بلکه ملت‌های بیدار منطقه بودند که با درک به‌موقع شرایط و با هم‌افزایی امکانات مادی و معنوی خود توانستند تروریست‌های تشکیل، تسلیح و تامین مالی شده توسط امریکا و صهیونیسم را تار و مار و سر کوب نمایند.» قاسمی در پایان تاکید کرد: «بی‌تردید دیر زمانی نخواهد پایید که همه کشورهای منطقه دریابند ثبات و امنیت منطقه جز با اتکاء به منابع و ظرفیت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی خودشان میسر نیست و نیروهای بیگانه نیز دیر یا زود مجبور به ترک تمام منطقه شوند. بهتر آن است که آقای ترامپ مروری جدی و همه‌جانبه به تحولات جهان و منطقه غرب آسیا از آغاز دوران ریاست‌جمهوری خود تاکنون داشته باشد؛ شاید در پرتو این نگاه مجدد و با استفاده از آنچه گفت، آنچه شد و آنچه خواهد شد درس‌های لازم را بیاموزد.»

نیویورک تایمز نیز در گزارشی به نقل از منتقدان نوشته که ترامپ در سفر به عراق خطوط قرمز سیاسی را رد کرده است. مارک هرتلینگ ژنرال ارشد بازنشسته، با انتقاد از سخنان ترامپ در عراق از جمله حمله به دموکرات‌ها گفته که این اقدام ترامپ رویکردی انتخاباتی داشته است.

  واکنش‌های داخلی در عراق

سفر غیرمنتظره ترامپ به عراق واکنش‌های گسترده‌ای را در این کشور در پی داشت. یورونیوز نوشته، اعضای پارلمان عراق سفر ترامپ را ناقض حق حاکمیت کشورشان خوانده‌اند. صباح الساعدی، رهبر فراکسیون پارلمانی «اصلاح» خواستار برگزاری جلسه اضطراری پارلمان شد. به‌گفته وی، پارلمان عراق باید برای «بحث درباره نقض آشکار حق حاکمیت عراق و توقف اقدامات تهاجمی ترامپ» تشکیل جلسه بدهد. صباح الساعدی تاکید کرد که رییس‌جمهوری امریکا باید حد خودش را بداند زیرا دوران اشغال عراق گذشته است. فراکسیون پارلمانی البناء به ریاست هادی العامری نیز از سفر رییس‌جمهوری امریکا انتقاد کرده است. در بیانیه این فراکسیون آمده: «سفر ترامپ نقض فاحش و واضح هنجارهای دیپلماتیک است و نشان‌دهنده رفتار تحقیرآمیز او و خصومتش در مواجهه با دولت عراق است.»

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق، هم اعلام کرده مقام‌های امریکایی پیش از ورود ترامپ به خاک عراق او را از سفر رییس‌جمهوری ایالات متحده آگاه کرده‌اند. بنا به اعلام دفتر نخست‌وزیر عراق، عادل عبدالمهدی و دونالد ترامپ در جریان این سفر با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. دلیل عدم ملاقات آنها با یکدیگر اختلاف نظر در مورد نحوه انجام دیدار بوده است. بنا به‌گفته اعضای پارلمان دیدار مقامات امریکا و عراق در مورد محل ملاقات دو طرف با یکدیگر اختلاف‌نظر داشتند. بنا به‌گفته آنها، ترامپ پیشنهاد کرده بود که در پایگاه هوایی الاسد با نخست‌وزیر عراق دیدار کند.

 

 

ارسال نظر