سمت و سوی بودجه چه باشد

۱۳۹۷/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۰۰۱
سمت و سوی بودجه چه باشد

گروه ایران|

در حالی بودجه سال 98 روز سه شنبه هفته جاری به مجلس می‌آید که تحریم‌ها معادله بودجه را تغییر داده است. در همین رابطه، دیروز بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس آمار و ارقامی از بودجه سال آینده اعلام کرد؛ از نرخ دلار 5هزار و 700 تومانی تا فروش یک و نیم میلیون بشکه در روز که دولت برای سال آینده پیش‌بینی کرده است. آنطور که این نماینده مجلس گفت، در بخش درآمدی دولت، در بودجه سال آینده فروش روزانه یک‌ونیم میلیون بشکه نفت پیش‌بینی شده که حدود 149 هزار میلیارد تومان می‌شود. همچنین دولت درآمد خود از گمرک و مالیات را 157 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. در مجموع 406 هزار میلیارد تومان درآمد دولت که قرار است نصف آن هزینه حقوق و دستمزد کارکنان دولت و بازنشستگان شود. در این بین برخی از نمایندگان خواهان بستن بودجه‌ای انقباضی برای سال آینده هستند.

      بودجه واقعی به جای بودجه انقباضی

احتمالا پس از انتشار لایحه بودجه سال آینده، برخی این لایحه را به دلیل حذف یا کاهش ردیف‌های اعتباری، انقباضی بخوانند؛ اما یکی از نمایندگان می‌گوید که حتی اگر اعتبار برخی ردیف‌ها کاهش یابد هم نمی‌توان صریحا بودجه را انقباضی نامید. عزت‌الله یوسفیان‌ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره این نگاه به «تعادل» می‌گوید: « نمی‌توان کاهش یا افزایش ردیف‌های اعتباری را به معنای تدوین بودجه انقباضی یا انبساطی دانست. بطور مثال در بودجه دولت، بعضا برای یک پروژه عمرانی مبلغ 10 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته می‌شود، اما در عمل از این عدد تنها 2 یا 3 میلیارد تومان تخصیص می‌یابد. حال اگر دولت در لایحه بودجه امسال رقم اعتبار برای این پروژه را همان 3 میلیارد در نظر بگیرد، ممکن است برخی بگویند دولت بودجه را انقباضی بسته و هزینه‌ها را کاهش داده است. اما در واقع دولت اعداد بودجه را واقعی کرده، نه انقباضی. »

به اعتقاد این نماینده مجلس «دولت باید همان مبلغی را در لایحه بودجه بگنجاند که با توجه به منابعش امکان تخصیص دارد.»

او می‌افزاید: «پیش از این دولت، همواره مبلغ تخصیص 20 تا 30 درصد اعتبار در نظر گرفته شده، بود؛ اما در حال حاضر تخصیص‌ها به 100 درصد رسیده است.»

یوسفیان ملا می‌گوید که درآمدها و هزینه‌های بودجه باید با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور باشد: «در این خصوص مقام معظم رهبری هم نظری داشته‌اند که آن را برای اعمال به دولت منتقل کرده‌اند و در حال حاضر دولت در حال تصحیح ردیف‌های بودجه است.»

او درباره اعداد و ارقامی که بهروز نعمتی اعلام کرده و اینکه آیا امکان تحقق این ارقام وجود دارد، توضیح می‌دهد: «درآمدها در بودجه هیچ‌گاه واقعی نبوده است. درآمدهایی که در نظر گرفته می‌شود، احتمالی است، مگر اینکه کشوری خزانه‌اش پر باشد و اگر درآمدهایش تحقق نیافت، کسری بودجه را از خزانه جبران کند. حال اینکه دولت در لایحه بودجه یک و نیم میلیون بشکه فروش نفت در نظر گرفته، فروش احتمالی نفت است.»

به گفته یوسفیان ملا اگر در سال آینده شرایط به گونه‌ای باشد که پیش بینی دولت درست از آب درنیاید، دولت اصلاحیه بودجه می‌دهد.

      لزوم کاهش مالیات

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس هم درباره درآمدهای نفتی نظری مشابه یوسفیان ملا دارد. معصومه آقاپور علیشاهی در گفت‌وگو با «تعادل» به تغییرات مدنظر مقام معظم رهبری درباره بودجه سال ْآینده اشاره می‌کند که از نگاه ایشان می‌بایست در «سهم صندوق توسعه ملی از درامدهای ارزی، بودجه دفاعی کشور، کاهش هزینه‌های دولت و افزایش بودجه سرمایه‌گذاری و تولید» در لایحه بودجه سال 98 تغییراتی اعمال شود. این نماینده مجلس یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها را برای سال آینده تولید و اشتغال می‌داند و در این باره توضیح می‌دهد: «با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، به هیچ‌وجه نباید افزایش مالیات داشته باشیم؛ چراکه در سیاست‌های خود باید رشد nnnnبنگاه‌های کوچک و متوسط را هدف‌گذاری کنیم که افزایش مالیات در تضاد با این سیاست است.» به گفته پورعلیشاهی چنانچه در بودجه سال آینده مالیات افزایش یابد، احتمالا با بحران ورشکستگی شرکت‌های کوچک و متوسط و در نتیجه بیکاری روبرو خواهیم بود.

این نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم توجه به تولید، می‌گوید: «باید با فراهم کردن یارانه‌هایی برای بخش تولید، شرایط را برای افزایش صادرات غیرنفتی فراهم کنیم، چراکه یکی از راه‌های عبور از شرایط تحریم و افزایش درآمدهای ارزی توجه به صادرات محصولات غیرنفتی است.» پورعلیشاهی همچنین از جذب سرمایه‌گذاری خارجی سخن می‌گوید و قراردادهایی که در سفر رییس‌جمهوری به ترکیه در ساخت شهرک‌های صنعتی منعقد شده را نمونه‌ای از حرکت مثبت دولت در این جهت می‌داند.

 

ارسال نظر