بررسی ارجاع لوایح‌مالی به مجمع بدون رای‌‌گیری در مجلس

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۹۷
بررسی ارجاع لوایح‌مالی به مجمع بدون رای‌‌گیری در مجلس

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که این نهاد، ارجاع لوایح مالی به مجمع، بدون رای‌گیری مجدد در مجلس را بررسی می‌کند. محسن رضایی این را در یک نشست دانشجویی و در پاسخ به سوالی در این باره مطرح کرده است. او درباره وضعیت لوایح مالی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در قبال کشور و منافع ملی مسوول هستیم و باید پاسخگو باشیم. البته بحث FATF بطور مستقل مطرح نیست . 3 لایحه یا مصوبه مجلس به ما ارجاع شده است، یکی قانون مبارزه با پولشویی است، یکی مصوبه مقابله با جرایم سازمان یافته و دیگری مصوبه مقابله با تأمین منابع مالی تروریسم است. این سه لایحه با قانون اساسی مغایرت پیدا کرده است.در قانون پولشویی و پالرمو مغایرت‌ها مربوط به سیاست‌های کلی است. یک سلسله ایراد دیگر هم شورای نگهبان بنا بر اصول دیگر قانون اساسی داشت که ظاهرا قانع شده است.

رضایی افزود: در موارد مغایرت با سیاست‌های کلی، شورای نگهبان از مجلس خواسته است که مصوبات را اصلاح کند و مجلس هم گفته است که ما اصلاح نمی‌کنیم و آن را به مجمع می‌فرستیم.یک لایحه دیگر «سی‌اف‌تی» است که به این لایحه هم اشکال داریم، چرا که همه ایرادات شورای نگهبان را مجلس نتوانست اصلاح کند. پس ما سه لایحه داریم که در هر سه، مغایرت‌هایی با قانون اساسی یا سیاست‌های کلی وجود دارد.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بررسی لوایح مالی از روز شنبه 24 آذر آغاز شده، تاکید کرد که «درباره این موضوع که برای ارجاع به مجمع در مجلس رأی‌گیری نشده، بحث خواهد شد و مجمع در این زمینه تصمیم می‌گیرد.»

رضایی با اشاره به نظرات مختلف حقوقدانان در خصوص روند ارسال این لوایح به مجمع گفت: ما باید ببینیم مصلحت جامعه و نظام چیست. در ارتباط با لایحه مقابله با پولشویی، کار راحت‌تر است چون قانون داخلی خود ماست. مرحله دوم پالرمو و بعد «سی‌اف‌تی» خواهد بود که یک مقدار سخت‌تر است. من الان پرهیز دارم نظر خودم را بدهم، چون ممکن است در بررسی‌ها تأثیر بگذارد. ما سعی داریم آنچه را منافع نظام و مردم است، در بحث بررسی لوایح دنبال کنیم.

رضایی در پاسخ به سوالی دیگر درباره وضعیت اقتصادی کشور اضافه کرد: ما می‌گوییم همه مشکلات زیر سر امریکا و هواداران و اندیشه‌های آنهاست. البته ناکارآمدی برخی مدیران هم مانعی جدی به حساب می‌آید .

او گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته، مجمع فعال‌تر شده و علت هجمه‌هایی هم که وجود داشت، این بود که ما داریم به وظایف‌مان عمل می‌کنیم. سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای سیاست‌ها، دو وظیفه مهمی است که

به عهده مجمع گذاشته شده است. بنا بر دستور مقام معظم رهبری مجمع فعال‌تر شده است و در آینده نظارت بر دستگاه‌های اجرایی هم افزایش خواهد یافت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یک نگرانی هم که برخی دستگاه‌ها پیدا کرده‌اند، این است که ما برای نظارت به سراغ آنها برویم. ما با وجود این موضوع به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم و نمی‌گذاریم سیاست‌های کلی ابلاغ شود، ولی مثل گذشته به آن عمل نشود. مقام معظم رهبری از ما خواسته‌اند تحولی ساختاری و محتوایی در مجمع صورت دهیم و بنا بر همین اصل، مجمع در سال‌های آینده با نگاهی تحول گرا و در ابعادی گسترده‌تر به وظایف خود عمل خواهد کرد.

او در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت جسمانی آیت‌الله شاهرودی گفت: آقای شاهرودی تحت مداوا هستند و دعا می‌کنیم ان شاءالله خدای متعال زودتر به ایشان شفا بدهد.رضایی افزود: تقریبا 6 ماه است فشار زیادی علیه مجمع وجود دارد و ما هم تا امروز سکوت کرده‌ایم ولی چون فکر می‌کنیم این حاشیه‌سازی‌ها برای تحت الشعاع قرار دادن مسائل اصلی است، معتقدیم باید توجهمان را به اولویت‌ها معطوف کنیم و ببینیم دولتمردان چگونه می‌خواهند مشکلات را حل و کشور را اداره کنند.

او همچنین عقب‌ماندگی در کشور را به دلیل برخی تردید‌ها دانست و اضافه کرد: عده‌ای در کشور هستند که کار را معطل می‌گذارند و می‌گویند زودتر از دست جمهوری اسلامی خلاص شویم. آیا رفتار اینها کمتر از تحریم اثر دارد؟ هواداران اندیشه‌های امریکایی از زمان بنی‌صدر تاکنون، امروز و فردا می‌کنند و تردید آنها باعث می‌شود که نتوانیم برای خودمان تصمیم‌ بگیریم. ما در آنجایی که معطل دیگران نبودیم، تانک و موشک ساخته‌ایم، ولی هر جا دچار تردید و معطلی شده‌ایم، از پیشرفت بازمانده‌ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: تحریم‌های اقتصادی و وابستگی از داخل سرعت پیشرفت ما را کاهش داده است. البته ما با همه این وابستگی‌ها و تحریم‌ها در اقتصاد و فرهنگ پیشرفت کرده‌ایم، ولی اگر اینها نبودند، پیشرفت ما ده‌ها برابر بود.رضایی اضافه کرد: ما باید در 40 سالگی انقلاب نگاهی به افتخارات پشت سرمان بیندازیم و تصمیمی هم برای آینده بگیریم تا بتوانیم اقتصاد و فرهنگ را به صورت معجزه‌آسا سامان دهیم و به عقب‌ماندگی‌هایی که ناشی از وابستگی و تردید بوده است، پایان دهیم.

 

ارسال نظر