«اس‌پی‌وی» شامل همه کالاها می‌شود

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۹۶
«اس‌پی‌وی»  شامل همه کالاها می‌شود

گروه ایران|

سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید که کانال مالی اروپا یا همان «اس‌پی‌وی» برای فروش غذا و دارو در ازای خرید نفت از ایران نیست. بهرام قاسمی این موضع را برای چندمین بار است که تکرار کرده. این سوال از آن زمان مطرح شد که چند رسانه غربی کارکرد کانال مالی اروپا را که هنوز راه‌اندازی هم نشده، خرید غذا و دارو در ازای فروش نفت عنوان کردند. اما قاسمی دیروز در نشست هفتگی خود بار دیگر تاکید کرد که «این سازوکار صرفا برای تامین داروها و مواد غذایی تعریف نشده است و باید مجموعه‌ای از مبادلات و همکاری‌های اقتصادی، صنعتی و حتی سرمایه‌گذاری را دربر بگیرد». او در این باره توضیح داد: «ساز و کار و مکانیزمی که مدتی است در مورد آن صحبت می‌شود، ساز و کاری برای تسهیل مبادلات اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای اروپایی یا به عبارتی دیگر اتحادیه اروپا است. این ساز و کار شامل حال اقلام بسیاری خواهد بود که بدون شک شامل مواد غذایی و دارویی نیز می‌شود. ولی صرفا برای دارو و مواد غذایی تعریف نشده است بلکه سایر نیازمندی‌های وارداتی ایران را نیز در بر می‌گیرد و مجموعه‌ای از مبادلات و همکاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های صنعتی باید بتواند در این ساز و کار جای خود را پیدا کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اسراییل به تازگی به عضویت FATF در آمده است و با توجه به اینکه قرار است در ماه فوریه جلسه‌ای در مورد پیوستن ایران به FATF به عنوان یک عضو همکار برگزار شود، لابی اسراییل به چه میزان می‌تواند در نوع تصمیم‌گیری در این جلسه موثر باشد؟ خاطرنشان کرد: «مقامات رژیم صهیونیستی با توجه به ماهیت شان از هر بهانه‌ای برای تخریب چهره ایران استفاده می‌کنند و در واقع در هر برهه‌ای تلاش می‌کنند که سیاست مخرب خود را علیه ایران دنبال کنند. آن چه اشاره کردید اهمیتی بر ما ندارد. ما راه خود را امیدوارانه و با جدیت دنبال می‌کنیم و امیدواریم در داخل کشور در مورد تصمیم‌گیری در ارتباط با FATF به راهکاری برسیم که منافع ایران را تامین کند».

 شفاف‌سازی درباره سیاست‌های موشکی

جلسه هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای که به ادعای نقض قطعنامه 2231 توسط ایران هم کشیده شد، دیگر سوال دیروز خبرنگاران از قاسمی بود. آنجا که از انتقاد تند و تیز اروپایی‌ها از ایران به دلیل آزمایش‌های موشکی پرسیده شد؛ اینکه آیا ایران گفت‌وگویی در این رابطه با اروپایی‌ها داشته است. سخنگوی وزارت خارجه به این سوال پاسخ داد: «در حوزه برجام کشورهای اروپایی و بسیاری دیگر از کشورهای جهان مواضع مشخص و راسخی دارند و بر استمرار برجام تاکید دارند اما در مورد سایر مسائل از جمله مسائل موشکی ممکن است اختلاف نظرهایی بین ایران و دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی وجود داشته باشد و ما یکسان در این زمینه فکر نکنیم. در ارتباط با مسائل موشکی

اختلاف نظرهایی بین ما و برخی از کشورهای اروپایی وجود دارد که این اختلاف‌نظرها با برخی از کشورها از شدت بیشتری برخوردار است و با برخی از کشورها میزانش کمتر است».

او با بیان اینکه ایران در پیشرفت در توان دفاعی خود

عقب‌گردی نخواهد داشت، دلیل این سیاست را اینطور عنوان کرد: «چرا که هیچ‌کس تضمینی برای امنیت ما، به ما نمی‌دهد و اگر ما مورد تجاوز قرار بگیریم این ملت ایران است که باید از خود دفاع کند. ایران سیاست‌های خود را در این زمینه با حفظ قوانین و مقررات بین‌المللی ادامه می‌دهد و از طرف دیگر ما اجازه نمی‌دهیم که دیگران در این حوزه ما را محدود کنند. ما در مورد این سیاست‌های خود با کشورهای مختلف گفت‌وگو کرده‌ایم و شفاف‌سازی انجام داده‌ایم ولی در مورد این سیاست‌ها مذاکره‌ای نمی‌کنیم. چرا که ما نمی‌توانیم امنیت خود را قربانی این نوع موضع‌گیری‌ها و صحبت‌ها کنیم.» سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در مورد توافق استکهلم و اینکه بر اساس این توافق قرار است به زودی در شهر الحدیده آتش بس ایجاد شود و آیا این توافق به نوعی در راستای به زانو درآمدن عربستان سعودی و شکست این کشور متجاوز به یمن نیست؟ خاطرنشان کرد: «من از واژه‌هایی چون پیروزی و شکست استفاده نمی‌کنم. از همان ابتدا ایران تجاوز صورت گرفته به یمن را محکوم کرد و برای حل این بحران طرح ۴ ماده‌ای را ارایه کرد.» او با بیان اینکه با توجه به بحرانی شدن وضعیت مردم یمن ما بر اهمیت ایجاد آتش بس در این منطقه و حل سیاسی این بحران در گفت‌وگوهای مختلف تاکید کرده‌ایم، ادامه داد: «از نظر جمهوری اسلامی ایران نشست استکهلم نشست خوبی بود و ما آن را به فال نیک می‌گیریم. ما از این نشست استقبال کرده‌ایم و امیدواریم این نشست و رهاورد آن منشأ یک تحول بزرگ برای مردم یمن باشد.»

 واکنش به شایعه خروج شرکت‌های روسی و چینی از ایران

قاسمی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با تصمیم برخی از شرکت‌های دولتی روسیه و چین مبنی بر قطع همکاری‌های نفتی خود با ایران اظهار کرد: «در مورد این اخبار تا زمانی که اطلاع دقیقی از دولت‌های این شرکت‌ها دریافت نکنیم ما آن را بهسان جنگ روانی و تبلیغاتی و فشارهای روانی می‌دانیم که از کانال‌ها و کانون‌های مشخصی علیه ایران اعمال می‌شود. ملاک ما در این زمینه‌ها گفت‌وگو و تفاهماتی است که با دولت‌ها می‌شود.» این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: «البته واقف هستیم که فشارهای زیادی از سوی امریکا و خزانه داری این کشور برای شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های بزرگ وجود دارد تا اخلال و نابسامانی در تعامل ایران با این شرکت‌ها به وجود آید و همکاری‌ها بین ایران و آنها متوقف شود. این یک امر مشخص برای ما است البته ما هم بیکار نیستیم و راهکارهای خود را داریم».قاسمی در ادامه‌ در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر امریکا و «برایان هوک» اقدام به اجرایی کردن تهدید خود در مورد اخراج فرزندان و وابستگان مقامات جمهوری اسلامی ایران از امریکا کند، ایران چه واکنش و اقدام متقابلی را انجام خواهد داد؟ در این رابطه گفت‌: «در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل هیچ چیزی بی‌جواب باقی نمی‌ماند. البته الزاما راهکار و نوع برخوردی هم که صورت می‌گیرد علنی مطرح نمی‌شود. این موضوع در کشور بررسی می‌شود و در صورت لزوم برخورد لازم صورت می‌گیرد و اینگونه نیست که اگر اتفاقی افتاد ما اقدامی را انجام ندهیم.»

 

ارسال نظر