نقص مدارک یا رویکرد جدید سیاسی تفلیس

۱۳۹۷/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۳۲۷
نقص مدارک یا رویکرد جدید سیاسی تفلیس

گروه ایران|

مقامات ایرانی از گردشگران می‌خواهند که به گرجستان سفر نکنند. این درخواست پس از آن مطرح شد که گرجی‌ها مانع ورود چند تن از گردشگران ایرانی به این کشور شدند. حالا وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ایرانی‌ها خواسته که فعلا به گرجستان نروند تا دولت این کشور دلیل این برخورد خود با مسافران را مشخص کند. دیروز «یوسب چاخواشویلی» سفیر گرجستان در تهران با باقری مقدم دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه دیدار کرد و به این مقام ایرانی درباره آخرین وضعیت برخورد ماموران مرزی گرجستان با برخی متقاضیان سفر به آن کشور توضیحاتی داد. آنطور که رسانه‌ها نوشته‌اند، در این دیدار باقری مقدم مراتب گلایه مندی ایران و اعتراض هموطنان از رفتارهای ناشایست برخی از ماموران مرزی گرجستان با اتباع ایرانی را به سفیر اعلام کرده است. سفیر گرجستان هم گزارشی از وقایع به مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه ایران ارایه کرده و قول داده خود شخصا به تفلیس برود و دلیل آنچه رخ داده را پیگیری کند. تا به امروز نه دولت گرجستان دلیل این برخورد را اعلام کرده، نه مقامات ایرانی از چرایی اصلی آن، به نتایج روشنی دست یافته‌اند. با این حال، برخی ناقص بودن مدارک گردشگران ایرانی را دلیل این اتفاق می‌دانند، برخی هم تغییر و تحولات سیاسی در این کشور را به عنوان دلیل اصلی عدم پذیرش ایرانیان عنوان می‌کنند.

    به گرجستان نروید

 در همین ارتباط، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه به استناد گزارش‌های موجود، از دیپورت ۲۰۰ تبعه ایرانی از گرجستان در هفته‌های اخیر اطلاع داد و در توضیح دلایل آن گفت: «گویی برخی از این افراد از داشتن مدارک اولیه برای ورود به این کشور محروم بوده‌اند و تصور می‌کنم برخی از آژانس‌های مسافربری که صلاحیت لازم را ندارند، با گرفتن مبالغی از این شهروندان برای عزیمت آنها به گرجستان اقدام کرده‌اند، ولی با توجه به اینکه مدارک لازم را نداشته‌اند، این شهروندان دچار مشکل شده‌اند. ما به شهروندان ایرانی توصیه می‌کنیم هنگام سفر به این کشور دقت کنند، تمام مدارک لازم را همراه داشته و مراقب باشند فریب برخی از آژانس‌هایی که صلاحیت لازم را ندارند، نخورند.»به گفته قاسمی «برخی دیگر از شهروندان ایرانی که دیپورت شده‌اند، مدارک کافی و لازم را داشته‌اند، اینکه چرا به آنها اجازه ورود به گرجستان داده نشده است، مشخص نیست.»آنطور که سخنگوی وزارت خارجه گفته، این وزارت خارجه گزارش‌هایی هم دریافت کرده‌که افرادی با وجود داشتن مدارک، مواد مخدر به همراه داشته‌اند که این موضوع در حال پیگیری است. قاسمی با این حال از شهروندان ایرانی خواست تا روشن شدن وضعیت، به این کشور سفر نکنند. پس از این اعلام موضع وزارت خارجه، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم از فرستادن نامه‌ای به ادارات کل استان‌های این سازمان، برای خودداری از سفرهای غیرضروری شهروندان ایرانی به گرجستان خبر داد. او در توضیح این موضع‌گیری میراث فرهنگی گفت: «بدرفتاری‌های گرجستان با هموطنان ایرانی مرزهای کد اخلاق گردشگری را رد کرده است، در چنین مواقعی از اصطلاح «Tourism Alert» استفاده می‌شود. پس از اعلام مواضع رسمی دستگاه دیپلماسی کشور ما نیز در نامه‌ای به اداره‌های کل استان‌ها به پشتیبانی از این مواضع برآمده‌ایم و از شهروندان ایرانی نیز “موکدا “ می‌خواهیم تا اطلاع ثانوی و بهبود شرایط این کشور، از انجام هرنوع سفر غیرضروری به گرجستان خودداری کنند؛ تا نتایج بررسی‌های وزارت امور خارجه درباره وقایع اخیر، مشخص شود.»

    مدارک مسافران کامل نبوده است

اما دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران می‌گوید که آنچه در گرجستان اتفاق افتاده، فقط برای گردشگران ایرانی نبوده و مسافران دیگر کشورها هم با این مشکل روبرو بوده‌اند. مرتضی قربانی که با ایسنا گفت‌وگو کرده، در این باره توضیح داده است: «با توجه به شرایط خاص گرجستان توصیه می‌شود مسافران حتما مدارک کامل و معتبر همراه داشته باشند. ورود به گرجستان بدون ویزاست اما این دلیل نمی‌شود که مسافران با بلیت یک‌طرفه اجازه‌ ورود به این کشور را دریافت کنند. بنابراین لازم است علاوه بر گذرنامه‌ معتبر، بلیت دوطرفه با تاریخ برگشت مشخص، برگه رزرو هتل و بیمه‌نامه را همراه داشته باشند.»

او در عین حال یادآور شد: «همراه داشتن همه این مدارک، تضمینی برای ورود به خاک گرجستان نیست، چرا که در هفته‌های اخیر مواردی بوده‌اند که با مدارک کامل و معتبر اجازه‌ ورود به این کشور را به دست نیاورده‌اند. از طرفی مسافرانی هم بوده‌اند که مدارکشان ناقص بوده اما جواز ورود به این کشور را دریافت کرده‌اند.»در این بین برخی رسانه‌ها ممانعت گرجستان از ورود اتباع ایرانی به این کشور را به تحولات سیاسی این کشور و رویکرد دولت جدید گرجستان در برخورد با مهاجران نسبت داده‌اند. این کشور درگیر تظاهرات خیابانی در واکنش به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری است. این درحالی است که دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، قوانین و سختگیری‌های گرجستان را «عمومی» دانست و ادعای رابطه میان اتفاقات سیاسی در گرجستان و ممانعت از ورود گردشگران ایرانی به این کشور را بی‌اساس دانست. گرجی‌ها در حالی این رویکرد را در قبال گردشگران ایرانی اتخاذ کرده‌اند که طی سال‌های اخیر، پس از لغو دو طرفه روادید، ده‌ها هزار نفر ایرانی سالانه به این کشور سفر کرده‌اند. بر اساس آمار، گرجستان در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸ حدود ۶۶ میلیون دلار از سفر ۱۴۵ هزار و ۱۵۹ ایرانی‌ درآمد داشته است. همچنین در مجموع، در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۸ تعداد ۲۷۸هزار و ۸۳۲ سفر از سوی اتباع ایرانی به گرجستان انجام شده و این رقم در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۷ به‌میزان ۲۶۹هزار و ۷۷۲ سفر بوده است.

 

ارسال نظر