دستور لاریجانی به مرکز پژوهش‌ها در راستای اجرای مطالبه رهبری

۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۸۷۷
دستور لاریجانی به مرکز پژوهش‌ها در راستای اجرای مطالبه رهبری

انتشار نقل و قولی از مقام معظم رهبری، مجلس را برآن داشت تا در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تغییراتی اعمال کند. تغییراتی که بر اساس آن، احتمالا مسوولانی که در سنین پایین بازنشسته می‌شوند، از اجرای قانون مستثنی شوند. مقام معظم رهبری در درس خارج فقه خود ضمن حمایت از این قانون، بیان کردند: « بعضی از افراد هستند بله، مثلاً سی سال هم خدمت کرده‌اند، بازنشسته هم شده‌اند، فرض کنید که بیست ساله بوده، هجده ساله بوده استخدام شده، حالا هم یک مردی چهل و هشت ساله، پنجاه ساله است، وقت کارش است و تجربه خوبی هم پیدا کرده، جایگزین هم ندارد.» پس از این سخنرانی مقام معظم رهبری، رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، از او خواست که طرح اصلاح قانون به‌کارگیری بازنشستگان را تدوین کند. کاظم جلالی که رییس این مرکز است با اعلام این خبر گفت: «در پی فرمایشات دیروز (سه شنبه) مقام معظم رهبری در درس خارج فقه در مورد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، دکتر لاریجانی ملاحظات معظم له برای اصلاح قانون را به بنده به عنوان رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کردند، گفت: بر این اساس مقرر شد با همکاری جمعی از نمایندگان، کارشناسان، پژوهشگران و معاون قوانین مجلس طرحی را جهت اصلاح قانون مطابق با نظر مقام معظم رهبری تدوین و آماده کنیم.»

جلالی افزود: «ایشان قانون را امری لازم و ضروری جهت اینکه جوانان و نیروهای تازه نفس جدید وارد عرصه مدیریتی کشور شوند دانستند ضمن اینکه ایشان فرمودند که این قانون باید بطور کامل اجرا شده و نباید معطل بماند و تاکنون نیز به خوبی اجرا شده است.»

به گفته رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این مرکز، بررسی نکات و ملاحظاتی که مقام معظم رهبری داشتند را هر چه سریع‌تر در دستور کارگروه کارشناسی قرار می‌دهد و آن را به مجلس و کمیسیون تخصصی ارایه خواهد کرد.

در همین ارتباط، یکی از طراحان اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس نیز اعلام کرد که این قانون در راستای منویات مقام معظم رهبری اصلاح خواهد شد. محمد جواد ابطحی گفت: «در جلساتی که به زودی با طراحان این قانون خواهیم داشت، قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را اصلاح خواهیم کرد.» این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «مدیرانی که می‌بایست از تجربیات‌شان پس از بازنشستگی نیز استفاده شود و مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نیز می‌شوند، قریب ۲۰ نفر هستند.»

همچنین مهدی مقدسی نماینده اراک در مجلس هم اصلاحات احتمالی در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را این‌طور اعلام کرد: «ما درباره افرادی که در شرف بازنشستگی قرار دارند، سوابق‌شان پر شده و سن‌شان بالاست ولی سوابق‌شان را به صندوق‌های بیمه نبرده‌اند پیش‌بینی‌هایی خواهیم داشت. همچنین مواردی که استثنا قائل شدیم را با نظر رهبری محدودتر می‌کنیم تا نتوانند مجوز بازگشت به کار بگیرند از جمله در مورد سازمان صدا و سیما. همچنین مواردی که افراد بازنشسته سن کمی دارند و تعدادشان بسیار کم است را می‌شود از این قانون مستثنی کرد.» طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان که اوایل مردادماه گذشته به تصویب مجلس رسیده بود، پس از تأیید شورای نگهبان، در روز ۲۴ شهریور توسط علی لاریجانی، رییس مجلس، به رییس‌جمهوری و سپس در روز ۲۶ شهریور از سوی او برای اجرا به دستگاه‌های کشور ابلاغ شد. بر اساس تبصره سوم مصوبه مجلس «دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف مدت شصت روز از تاریخ ابلاغ این قانون، آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به کار گرفته شده‌اند، از خدمت منتزع و با آنان تسویه‌حساب کنند.» با اجرای قانون تعداد زیادی از مسوولان میانی و رده بالا از سمت خود استعفا دادند. از جمله معاونین وزرا، استانداران و شهردارانی که مشمول این قانون بودند. در این بین، برخی نیز به دنبال کسب اجازه از مقام معظم رهبری برای ادامه حضور هستند. شاید برای همین باشد که ایشان از لزوم اصلاح این قانون سخن گفته‌اند.

 

ارسال نظر